Vaarimpressie

Warrior 175 Basic
Engelse eenvoud en degelijkheid

Door Frits Kromhout van der Meer.

Vorig jaar januari zag ik haar op de London Boatshow voor het eerst: de Warrior 175 Basic. Deze ‘nieuwe’ boot is in principe een wat uitgeklede uitvoering van haar luxere zusje, maar desondanks vond ik het een mooi afgewerkte boot. De wat soberder afwerking zou deze Warrior 175 juist voor ons ‘zunige’ Dutchies wat aantrekkelijker moeten maken, want wellicht vanwege het prijskaartje verkocht de ‘luxe versie’ bij ons minder dan waarop werd gehoopt…

                       


Het was dan ook Cees Juffermans, de Nederlandse importeur van de Warrior boten, die met het idee kwam om de 175 ook in eenzelfde uitvoering te laten maken als de Warrior 150 en 165. Na enig weerwerk van Engelse zijde (men wilde in eerste instantie niet van het gekozen concept afwijken) werd het idee van Cees dan toch aanvaard en het ‘uitgeklede’ model in productie genomen.

Het resultaat is dat de Warrior 175 Basic wordt geleverd als een fraai ogende boot van 5,34 m lang, met een half open, mooi gelijnde cockpit waarin je goed beschermd bent tegen de wind en ook droog kunt zitten en een zeer ruime viskuip. Door de goed doordacht geplaatste ramen heb je aan drie zijden prima zicht en van binnen is er voldoende opbergruimte verwerkt in de zit- cq opbergbakjes en de banken welke voor in de boot en onder de stuurconsole zijn geplaatst.

Ondanks het bescheiden formaat van de cockpit is het dashboard redelijk ruim, zodat je de benodigde apparatuur er goed en overzichtelijk op kwijt kunt.
De afwerking van het geheel is meer dan correct te noemen en ziet er verzorgd uit. Het grote zelflozende dek is geheel gesloten, dus zonder visbun en luiken. Dat heeft beslist zo z’n voordelen, want het dek is nu makkelijk schoon te houden. De luxe uitvoering is wél voorzien van een geïntegreerde visbun, opbergkasten en een benzinetank onderdeks. Deze zaken zijn dus als (extra te betalen) opties leverbaar. Op deze Basic-uitvoering had Poelgeest een Vetustank van 110 liter geplaatst onder de achterplecht, waar anders de losse tanken kunnen staan. De tank was met behulp van een canvas zeil netjes uit het zicht weggewerkt.

                       


Een van de uitgangspunten bij het ontwerp van de Warrior 175 was dat deze visboot goed trailerbaar moest zijn vanaf zowel het strand als de trailerhelling. Daarin zijn de ontwerpers werkelijk prima geslaagd, want tijdens het traileren hoeft de trailer niet geheel te water worden gereden, wat vaak bij soortgelijke bootjes doorgaans wel het geval is. Dat is mede te danken aan het brede achterschip dat ervoor zorgt dat de boot al zeer snel gaat drijven en zodoende makkelijker van de trailer kan worden gelaten.

Ook aan de veiligheidsaspecten is in dit ontwerp veel zorg verleend. De boot is gebouwd met gesloten luchtkamers en verder niet geschuimd. De polyester spanten zorgen namelijk ook al voor het nodige drijfvermogen, dat in totaal op zo’n 1.000 liter komt. De onderdekse romp is compleet waterdicht, aangezien het dek in de afbouwfase bovenop die romp wordt gemonteerd. Zodoende kan er beslist geen water in het binnengedeelte komen en werkt dit natuurlijk ook als een luchtkast.Al met al is dit een goed gebouwd schip, met een mooie, klassiek Engelse spantenlijn.

Vaarimpressie
De boot waarmee ik het water op ging, was uitgerust met een 90 pk four stroke Honda bb-motor, die goed bleek voor een top van zo’n 32 knopen. Nadat ik het stuur had overgenomen van Johan Hoek die de boten deze dag aan de belangstellende bezoekers van Zilt demonstreerde, was het eigenlijk meteen al knallen geblazen, want de motor was door al die proefvaarten natuurlijk al goed warmgevaren.

Het water was een klein beetje knobbelig door het strakke NO-windje, maar van enig buiswater was totaal geen sprake. De boot voer erg strak en had zeer weinig last van de vervelende korte golfjes. Ook op volle snelheid bochten makend, brak de boot in het geheel niet uit.

Al met al voer deze boot meer dan perfect en de boot zelf klonk ook niet hol en lawaaiig, wat je eigenlijk zou verwachten op het knobbelige wasbord van het Haringvliet. Het gevoel was eerder lekker massief en dat geeft mij dan altijd het vertrouwen dat ik op een echte boot zit en niet op een plastic speeltje.

                       


“De 90 pk four stroke Honda motor was goed voor een top van ca 32 knopen.”

Conclusie
Qua afwerking en vaareigenschappen is de onder CE norm klasse C gebouwde Warrior 175 Basis een prima visboot, met een zeer ruime kuip waaruit het comfortabel vissen is. Met deze kleine, trailerbare boot kun je met een gerust hart ook de verder weggelegen wrakken veilig bezoeken. Nadere informatie: Poelgeest Fishingboats Haarlemmertrekvaart www.poelgeestfishingboats.nl.

De volledige vaarimpressie staat naast vele informatieve en leesbare artikelen in het maartnummer van Zeehengelsport dat voor € 3,50 te koop is in de hengelsportspeciaalzaak of de boekwinkel/kiosk. Klik hier voor de informatiepagina van Zeehengelsport.

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Vernieuwde Busters
Marc Borst -