image description

Toplijnen?

Door Bertus Rozemeijer
 

Dat Berkley toplijnen maakt is wel bekend. Ze liepen vanaf het eerste begin voorop in de ontwikkeling van superlijnen en die ontwikkelingen staan niet stil. 

Al weer lang terug begrepen ze dat de superbraids sterke, maar ook zwakke kenmerken hebben en dat die gevlochten lijnen een ontwikkeling verdienen die past bij het doel wat de sportvisser voor ogen heeft. Gevlochten lijnen worden bij Berkley daarom ook met een doelgroep voor ogen ontwikkeld.

Fireline 8 Carrier.

Wie de moeite neemt de site van Berkley te bezoeken en naar de lijnen van Berkley kijkt treft daar een enorme diversiteit aan lijnen. Opmerkelijk zijn de verschillende diktes en de daarbij passende trekkracht. Zo kan een lijn met een diameter van maar 8/00 in trekkracht gelijk staan aan een lijn met een diameter van 20/00. Je zou dus wel gek moeten zijn om dan voor die dikkere lijn te kiezen, toch?
 
Berkley Fireline Super 8 carrier is een lijn waar je zowat doorheen kijkt. Meer dan sterk genoeg, maar vooral ongekend slijtvast.

Nee, dat zou je niet, want zoals al gezegd zijn de lijnen niet voor niets zo geproduceerd. Dyneema is super sterk, daarover geen discussie, maar tegelijk is Dyneema niet bepaald slijtvast! Dyneema wordt niet, zoals nylon, uit een streng gemaakt, maar wordt geweven uit verschillende strengen, die op hun beurt weer bestaan uit tot enkele honderden individuele draden. Een heel proces en beslist tijdrovend om te maken.
 
Een zwaargewicht uit Spanje.

Wij sportvissers willen steeds meer. De eerste dyneemalijnen bestonden uit vier strengen en werden een ‘four carrier line’ genoemd. Het vlechtproces van die lijnen wordt nog steeds toegepast en niet zonder reden. Een four carrier line is niet echt rond en dat wordt bij gebruik van die lijn niet beter. Wel bleek dit de meest slijtvaste methode om een betrouwbare lijn te produceren.
 
Hoezo een vis die obstakels opzoekt. Hier dus de meest slijtvaste lijn.
 
Maar wij willen natuurlijk meer en vooral een mooie ronde lijn. Dan kan door meer carriers bijeen te voegen. Hoe meer carriers je bijeen voegt, hoe ronder je lijn wordt maar tegelijk maak je de lijn zo ook kwetsbaarder. Een vier carrier lijn is dus misschien niet zo mooi rond maar is minder kwetsbaar dan een acht carrier.
 
Gesleept gevangen. Hier geldt ook dat een fijne, sterke lijn beter werkt.
 
Met een eight carrier blijft de lijn ook na intensief gebruik nagenoeg rond en dat mag je in veel gevallen als een grote plus beschouwen. Maar met die eight carrier line komt ineens gevoeligheid voor slijtage om de hoek kijken. Ik vis stiekem graag op karper op een stek met enorm veel obstakels. Afgezonken hout en over een bodem met nogal wat mosselbedden. Stekken waar karper graag rondhangt om eenmaal gehaakt je lijn door te raggen. En dan komt het. Met een 20/00 Berkley FireLine Ultra eight carrier met ‘maar’ een trekkracht van 13,9 kilogram wordt dat een hele klus. De dikte van de lijn bestaat niet alleen uit dyneemavezels, maar ook uit een beschermende coating door heel de lijn heen die de onderlinge vezels dyneema tegen slijtage beschermt.
 
Verticaal wil je zo dun mogelijk en met een hoge trekkracht. Whiplash is hier subliem.
 
Wel eens geprobeerd om 13,9 kilogram aan je hengel op te tillen? Gaat je niet lukken, dus in wezen heb je meer dan genoeg vermogen in je lijn om een heel beste karper te drillen en veilig naar je net te voeren. Maar nu gaan we verticaal vissen. Onze lijn komt daarbij nauwelijks in contact met de bodem dus voor scherpe obstakels geen angst. We willen dunne lijnen gebruiken om de weerstand onder water tot een minimum te beperken. Probeer hier de Berkley Whiplash maar eens. Het is een ongekend sterke lijn, die ook heel goed, maar wel een tikkie dikker gebruikt kan worden bij het slepend vissen.
 
Onderschat het nooit. Je lijn moet altijd tiptop in orde zijn.
 
Snoek, maar ook steeds vaker snoekbaars, obstakels, planten en kunstaas spelen voor een groot deel van het jaar een grote rol. Zeker in mijn visserij en dan kies ik weer voor een zeer slijtvaste lijn in een dikte van 20 of 25/00. Wanneer je dan een seizoen lang rovers uit planten- en obstakelrijk water hebt geharkt weet je gewoon dat een superbraid zoals de FireLine Ultra Eight weer een stap vooruit is.
 
Als het diep en werpend moet, natuurlijk ook fijn.

ANDEREN LAZEN OOK