Top visboot voor een uiterst schappelijke prijs

Top visboot voor een uiterst schappelijke prijs

door Dave Lewis

Aan de overkant van de Noordzee wordt voor de Engelsen het levensonderhoud steeds duurder, terwijl héél Europa naar Engeland lijkt te trekken om te profiteren van de historisch lage pond. Ook in de UK gebouwde visboten worden vanwege die lage prijzen nu extra aantrekkelijk, zoals de Predator 165.  Dave Lewis ging namens het zoute magazine Zeehengelsport met deze Predator 165 varen en kwam enthousiast terug.

Mijn eerste kennismaking met Douglas Marine Limited, de grote botenbouwer uit het Britse Lancashire, dateert inmiddels alweer van een paar jaartjes geleden,  meer bepaald van toen ik hun op dat ogenblik ‘vers van de pers gerolde’ Predator 160 ging bekijken. Die kennismaking beviel mij toen zo, dat ik deze boot opnam in de ‘Visboten Toptien Allertijden’ die ik indertijd opstelde voor de Sea Angler, het zoute Engelse magazine waaraan ik sinds jaar en dag mijn bijdrage lever.


Echter, ‘spookte’ het op zee, zodat we de Predator meteen ook écht op haar zeewaardigheid konden testen.

Het effect bleef niet uit: iedereen die ook maar iets met boten had, haastte zich naar Lancashire om dit raspaardje - dat zich dan ook nog eens bijzonder gemakkelijk laat traileren!-  te bewonderen. Het duurde dan ook niet lang voor er een opvolger kwam, in de vorm van de Predator 160 Mark II. Toen ook deze boot uitstekend bleek te verkopen, besloot men onlangs om nog maar eens voor een nieuwe telg in de Predator-botenfamilie te zorgen: de Predator 165. Ik was er als de kippen bij om deze nieuwe spruit te testen in het Engelse Kanaal. Op een winderige dag voeren we uit vanuit Exmouth…

Traditionele kleine visboot
De omstandigheden waren perfect voor een vaartest. Enerzijds konden we in de luwte van het land nagaan hoe de boot zich gedroeg bij wat kalmere omstandigheden. Anderzijds echter, ‘spookte’ het op zee, zodat we de Predator meteen ook écht op haar zeewaardigheid konden testen. Maar laat ons eerst eens goed kijken naar die Predator 165.


Ze is geschikt voor een buitenboordmotor tot zo’n 80 pk.

Het is wat je een ‘traditionele kleine visboot’ zou kunnen noemen, zo’n trailerbare boot uit een klasse zeewaardige visbootjes waarvan er aan beide zijden van de Noordzee een ware Armada vaart. De boot heeft een half open kajuit, is net geen vijf meter lang bij een breedte van iets meer dan twee meter en heeft een eigen gewicht van 560 kilogram. Ze is geschikt voor een buitenboordmotor tot zo’n 80 pk.

Er kunnen tot  maximaal vijf personen meevaren (let op: niet vissen!), plus 175 kilogram bagage cq vismateriaal.De kwaliteit van de gebruikte materialen en de algehele afwerking is uitstekend, waarbij woorden als ‘degelijk’ en ‘functioneel’ spontaan opwellen. De Predator 165 valt in de CE-categorie C. De catalogus beschrijft de vorm van de romp als ‘modern’ en ‘hybride’ en verbindt die met een uitzonderlijke zeewaardigheid. “De diepe, V-vormige rompvorm zorgt ervoor dat de opstappers zelfs bij hoge snelheden niet nat worden”, zo wordt beweerd, “en de min of meer kathedraalvormige romp staat garant voor een uitstekende stabiliteit wanneer het schip voor anker ligt.” Dat klonk allemaal niet verkeerd en dus las ik verder: “

De grote drijfkamer onder de vloer is gevuld met foam. Daardoor kan men zeker zijn dat het schip blijft drijven, zelfs als de romp gescheurd zou zijn. Hetzelfde effect hebben de eveneens met foam gevulde drijftanks aan de zijkanten van de romp en de met lucht gevulde kast in de boeg; zij creëren een ware ‘reddingsboei’ en maken van de Predator 165 een van de veiligste boten in zijn categorie. Onafhankelijke tests hebben aangetoond dat de boot zelfs blijft drijven als hij zwaar beladen is en volgelopen…”

Tot zover het citaat van de trotse botenbouwers; we gaan zo kijken of die kwalificaties overeen komen met mijn ervaringen.Eerst maak ik het portret echter even verder af.Voor in de kajuit zit een voldoende groot luik, dat toegang geeft tot de boeg en dat dient om veilig het anker en ankertouw te kunnen hanteren. Beide zitten trouwens netjes opgeborgen in een ruime, open ankerkluis  in de cabine. De vensters zijn groot en van buitenaf stevig met bouten vastgemaakt, zodat ze er zeker niet uit zullen springen als je de boot in de branding lanceert of trailert. Als je gaat zitten in de kajuit hoef  je niet bang te zijn je hoofd te stoten; er is dan ruimte genoeg.

De stuurconsole is degelijk, met opnieuw de nodige bergruimte erin, en de testboot was uitgerust met twee comfortabele, draaiende stoelen voor zowel de schipper als één mede-opvarende. Die schipperstoel is standaard, maar de zitjes voor de -bemanning zijn een optie; beide verschaffen nog maar eens extra opbergruimte, want onder beide stoelen zijn waterdichte opbergcompartimenten voorzien.Andere handige extra’s zijn een kathedertje in roestvrij staal en een opbergplank bovenin.


De stuurconsole is degelijk, met opnieuw de nodige bergruimte erin

De kajuit is overigens ronduit fantastisch voor sportvissersdoeleinden; ik durf zelfs zonder blikken of blozen te beweren dat dit de mooiste cockpit is die ik ooit zag op een boot van dit formaat. Elke visser heeft nu eenmaal ruimte nodig, veel ruimte, en dat is precies wat de Predator 165 je gunt. Daarnaast krijg je ook bijna 120 cm vrije ruimte binnenboord, met mooi verticale boorden. Onderdeks kun je een grote brandstoftank kwijt en de speciale, op maat gevormde anti-slip afwerking van het visdek is eersteklas.

Die is duidelijk berekend op vele jaren intensief gebruik en daarnaast dan ook nog eens erg effectief; al het eventueel  binnengekomen water stroomt probleemloos naar een achterdeks gelegen reservoir, waaruit het binnen no-time met behulp van een lenspomp kan worden verwijderd. Wat ik ook leuk vind, zijn de buitenboord gemonteerde opstapjes en de strategisch geplaatste veiligheidsgrepen. Diezijn op elke boot van vitaal belang, maar zeker op een boot met zoveel vrije ruimte zijn ze eenvoudigweg onmisbaar. Prettig zijn verder de nis waarin je een brandblusapparaat kunt monteren en het feit dat een bewaarbakje (met luchtpomp!) voor aasvissen als optie kan worden bijbesteld.

De eerste conclusie, puur op het uiterlijk van deze dame afgaand: de bouwers van de Predator boten hebben goed geluisterd naar de wensen van hun vele klanten en kwamen zo tot een zeer goed doordachte sportvisboot.
Maar hoe gedroeg deze boot zich op zee?

Uitmuntend
Zoals ik al opmerkte, waren de omstandigheden voor de test perfect. Wij leefden ons eerst wat uit in de beschutting van het land, zodat we wat aan de boot konden wennen (en zij aan ons!) en bovendien een aantal mooie foto’s konden maken. Vervolgens besloten we er echter stevig tegen aan te gaan en kozen we het ruime sop. En mijn eerste, positieve indruk van deze boot werden daar ruimschoots bevestigd: dit is een verdraaid goede boot voor -sportvissers!


Ondanks de wat woelige zee bleek de Predator 165 bij een kruissnelheid van tussen de 15 en de 18 knopen voor een zeer comfortabele vaart te kunnen instaan.

Als we de 80 pk viertaktmotor van Yamaha voluit lieten lopen, haalden we snelheden van meer dan 40 mijl per uur  en dat is, zoals we allen weten, ruimschoots voldoende. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ook een motor met wat minder pk’s - zoals een 60 of zelfs een 40 of 50 pk- eveneens zou volstaan. En dat is goed om weten, want 10 pk meer of minder maakt in de portemonnee nogal wat uit…

Ondanks de wat woelige zee bleek de Predator 165 bij een kruissnelheid van tussen de 15 en de 18 knopen voor een zeer comfortabele vaart te kunnen instaan. Het samenspannen van de strakke wind en de fikse golven leidde daarbij nauwelijks tot overkomend buiswater. Zowel met de kop in de golven, als wanneer de golven op de achtersteven of tegen de zijkant beukten, bleef de boot netjes en stuurvast haar taak vervullen.

Ik liet haar driften, terwijl twee van de bemanningsleden aan dezelfde kant stonden en daarbij bleek ook de zijdelingse stabiliteit excellent. Om een lang verhaal kort te maken: de Predator 165 doet precies wat de catalogus belooft. Het is een uitmuntend bootje, waarmee twee of drie of vissers in alle comfort en veiligheid de Noordzee kunnen bevissen. En als er eens een vierde man (of kind) meemoet, dan betekent dat wat inschikken, maar het kán!


Dat maakt dit kleine roofdier tot een allround visboot

In eerste instantie is een kleine visboot van dit formaat met name bestemd voor de kustvisserij; een actieradius van 20-25 mijl is geen enkel probleem en dan kun je volstaan met een betrouwbare viertakt buitenboordmotor van 60-70 pk.In handen van een ervaren bootvisser, liggen voor de Predator 165 echter beslist ook de verdere wrakken nog binnen bereik. Met het maximale motorvermogen van 80 pk zit je bij goed weer met een uurtje varen op 30-40 mijl.

Dat maakt dit kleine roofdier (predator staat voor roofdier) tot een allround visboot.Dave Lewis

Kenmerken in een notendop:

     
  • Predator 165
  •  
  • werf: Douglas Marine Limited (UK)
  •  
  • totale lengte: 495 cm
  •  
  • breedte: 198 cm
  •  
  • motorvermogen: maximaal 80 pk
  •  
  • gewicht excl. motor: 560 kg
  •  
  • maximaal aantal opvarenden: vijf
  •  
  • CE-categorie C

Standaarduitvoering incl. o.a.:

     
  • Stuurstoel met opbergkist en luik
  •  
  • Ankerluik
  •  
  • Ankerrol, bolder, handgrepen en railing aan bak- en stuurboord uit RVS
  •  
  • Brandblusser.
  •  
  • Prijs standaarduitvoering incl. BTW en transportkosten:  € 6.950,-

Als opties leverbaar o.a.:

     
  • Extra stoel met opbergkist en luik: €_299,-
  •  
  • Navigatiebeugel met navigatielichten, schakelpaneel en VHF: €_562,-
  •  
  • Viskap met aluminiumframe: €_393,-

Deze Vaarimpressie kunt u ook lezen in uitgave no. 4 van het specialistische zoute magazine Zeehengelsport, dat rond 16 juni 2009 zal verschijnen. In Zeehengelsport worden regelmatig zeewaardige boten en motoren besproken, maar komen natuurlijk ook heel veel zoute visstekken, praktische tips en bijzondere vangsten aan bod.

Voor verdere informatie:
Mateijsen Watersport
Hultenseweg 8A
5032 PJ  Tilburg
tel. ++31 (06) 20609310
e-mail:
info@mateijsenwatersport.nl
website: http://www.mateijsenwatersport.nl/

   Deze reportage en diverse andere

   opnieuw weer zeer  lezenswaardige

   artikelen over o.a. “Vier seizoenen op

   baars” en  “Het pontonnetje van

   Hoedekenskerke” 
kunt u terug vinden

   in de
uitgave nr 3 van  Zeehengelsport,

   dat verschijnt rond 5 juni 2009.

   Meer info: www.hengelsporthuis.com