Tom won de T.F. prijsvraag en ging naar Gambia!

Visreis Gambia

door Tom van Zevenbergen

Gefeliciteerd! Je hebt de Total Fishing Visma prijsvraag gewonnen!!! Weekje Gambia voor 2 personen incl. verblijf in het Stala Resort en 3 vistrips . Eerst dacht ik dat het een grapje was, ben zo’n iemand die nooit iets wint maar enkele weken later werd de prijs officieel uitgereikt door Bjorn Lagerweij van Stala Adventures.Voorwaarde was natuurlijk wel dat ik een reisverslag moest schrijven. Had ik er graag voor over.

Een totaal andere wereld…

Tja, voor 2 personen. Wie zal ik meenemen ?
Binnen mijn vrienden- en kennissenkring deed het verhaal al snel de ronde.
Opvallend veel mensen visten opeens,visten vroeger heeeel veel of wilden altijd nog wel eens een keer vissen. Bij een persoon lag de plotselinge interesse voor de hengelsport er wel heel dik bovenop en hij vroeg al snel : “He wat hoor ik, heb je een reis gewonnen?”.
“Ja mazzeltje,voor 2 personen , goed dat je er over begint,wil je iets voorleggen”
Hoopvol en glunderend keek hij me aan.
Ik deed er nog een schepje bovenop : “We kennen elkaar al zolang en kunnen goed met elkaar opschieten en wil je iets vragen “. Hij hield het niet meer “Tuurlijk Joh”.zei hij iets te enthousiast. Nou ik ga half november weg en wil je vragen of jij misschien op vrijdag de container aan de weg wilt zetten.

Nee mijn ideale reisgenoot werd Marc.
Een avonturier, zeezeiler, piloot, koopt aardewerk in Brazilië, auto’s in China, doet momenteel in 1 en 2 persoons duikboten maar is vooral een levensgenieter die niet spuugt in een potje bier. Kortom de ideale reispartner.

Wat hebben we het toch slecht.

Als je naar de Canarische eilanden gaat vind iedereen dat heel normaal.
Gambia is toch iets spannender, maar ligt nog geen 2 uur vliegen verder.
Binnen 6 uur ben je in een totaal andere wereld. ”This is Africa”
We werden keurig opgehaald van het vliegveld door 1 van de medewerkers.
Na een ritje van 45 minuten, geiten, koeien en mensen ontwijkend kwamen we in het pikkedonker aan. Waarschijnlijk had iemand van de schoonmaakploeg als welkom de deur van ons huisje opengezet en een lampje aangedaan.

Lief gebaar maar niet verstandig aan een rivier.Marc die o.a. wiskunde in z’n pakket had schatte het aantal verschillende insecten en reptielen in op 30 soorten, met een totaal van 18000 exemplaren. Een hagedis waar ik (per ongeluk) op was gaan staan en een sprinkhaan van formaat maatse voorn waren de meest opvallende. De vermoeidheid en enige paniek sloeg toe. Dus op zoek naar iemand van het resort.Inmiddels was het 02.30 uur en buiten in het donker hoorde ik stemmen. Legde het probleem uit en binnen no time stond er 5 man in ons huisje. Koffers, tassen, hengels kortom de hele rotzooi werd opgepakt en we verhuisden naar een ander stekkie. Voordeel was dat dit onderkomen veel groter was en vrij van ongedierte.

Slapen.
Vroeg wakker en naar buiten om te zien waar we nou eigenlijk beland waren.
De omgeving is in een woord adembenemend. Pal voor de deur loopt een rivier die een kilometer verderop uitmond in zee. Je zit midden in een mangrove gebied met duizenden krabben, ziet vis jagen en allerlei vogels die je normaal alleen in de dierentuin ziet. Visarenden, ijsvogels en van die dansende gieren die achter de krabben aan zitten. Gambia heeft meer dan 200 verschillende soorten vogels en dit is dan ook het walhalla voor de birdwatchers.

Walhalla voor de birdwatchers

Het meest indrukwekkend is echter de stilte. Bijna angstig. Geen auto’s, brommers of vliegtuiggeluiden.We horen wat gelach in de verte, mensen zingen. Tijd voor het ontbijt. De rest van de dag een beetje de boel verkennen.Luieren, hengeltjes klaarmaken, even wandelen naar zee en wennen aan het klimaat.
Ik zal het verder niet over het weer hebben, elke dag 30 + en geen wolk gezien.
Afkoelen in de rivier. Ik zwom naar de overkant en dan sta je in Senegal.
Geen paspoortcontrole alleen een paar apen die mij net zo nieuwsgierig aankijken als ik hen.
Toch nog maar even vissen, pal voor de deur van het huisje, veel klein spul maar ook diverse grotere exemplaren. Frogfish, Red snapper en Catfish.Niet groot maar op een licht spinhengeltje hartstikke leuk.

Van alles wat.

Van tevoren waren we gewaarschuwd voor stingray (pijlstaartrog) en catfish. Deze zijn giftig.
Met de catfish had ik in Frankrijk als eens een vervelende ervaring gehad. Prikte me aan een exemplaar van het formaat guppie en heb daar dagen lang last van gehad. Deze jongens waren rond de 30 cm. Als je je prikt ben je zeker een week uit de roulatie.
Ving al snel iets wat een pijlstaartrog leek. Je riep een keer “Fish”en meteen staan er 3 man om je heen. De medewerkers van het resort zijn meer dan behulpzaam. De giftige stekel wordt verwijderd, dan pas wordt de vis onthaakt en 5 minuten later ligt het filetje in de koeling. Al snel daarna weer een tik op de top.Een mooie gitaarrog. Catch & Release gaat hier niet op.Vis = eten. Gambia is een 3e wereldland en logisch dat alles in de pan gaat.

Veel drukte op het strand.Vissers komen terug van zee

In totaal hebben we 3 trips met de boot gemaakt.
Visten op de rivier,in de mangroves en uiteraard op zee.
Overal ving je je visje maar de zee was toch wel favoriet. De tocht richting de stek werd ook nuttig besteed. Plug eraan en slepen. Hier onderschatte ik toch de aanbeet van de barracuda’s. Mijn spinhengeltje met 10/100 gevlochten lijn was duidelijk niet opgewassen tegen dit werk. Binnen een kwartier verspeelde ik 2 pluggen. Marc maakte gebruik van de aanwezige huurhengels en haakte al snel een barracuda.En nog een en nog een….Niet groot maar hij ving wel.

De avond ervoor hadden we een paar biertjes gedronken,en nog een………
Waarschijnlijk kregen we iets moeite met het uitspreken van de R.
De medewerkers van het resort noemden Marc dus Mike.
De rest van de week heette hij van nu af aan Barracuda Mike.
We hebben het maar zo gelaten.

Op zee vingen we goed. Meer dan goed zelfs. Ondanks stroming en wind  was het de kunst om zo licht mogelijk te vissen. En goed kijken hoe de bemanning het doet. Vooraf vragen ze je of we het goed vonden dat zij ook visten. Prima natuurlijk. Geen hengel maar ouderwetse handlijnen. Deze jongens zijn op het water opgegroeid. Midden op zee, met een 15 grams loodje, signaleren ze elke aanbeet.Nu kwam mijn spinhengeltje weer in beeld. Het risico van een echte grote nam ik op de koop toe. Catfish, ladyfish, red snapper, gitaarrog en dikke vette butterfish. We vingen de sterren van de hemel. Nogmaals niet allemaal hele grote vissen maar de diversiteit en het lichte materiaal maakte alles goed.

Dikke vette Butterfisch

De bemanning kwam amper aan vissen toe want we lieten ze maar al te graag de vele catfish onthaken.Wederom werden eerst de stekels verwijderd, dan pas onthaken.
Terug naar het resort. In de verte horen de medewerkers ons al aankomen en een heel ontvangstcomité staat klaar. Met messen, plankjes en schalen. Het sorteren en fileren kan beginnen. De kok glimt van oor tot oor. ”Tonight big fish buffet “.
Gegrild, gekookt, gebakken,het was heerlijk.

Uiteraard ook nog een dagje op excursie geweest.
Steden gezien en de grote verschillen tussen arm en rijk.De mooiste huizen en de meest armzalige krotten. Opvallend is de vriendelijkheid van de Gambianen.
 Mensen lachen, zingen en zijn meer dan behulpzaam.
Lezers die er geweest zijn zullen het, met een glimlach, herkennen en aan al die anderen kan ik het helaas niet uitleggen. Je moet het zien, voelen,ruiken en ervaren.
Het grote voordeel is nogmaals dat het nog geen 6 uur vliegen is,maar een uurtje tijdsverschil dus geen jetlag. Iedereen spreekt Engels en Gambia staat bekend als een veilig land.

Gambia een prachtig en veilig land met uitermate vriendelijke mensen