Tips ’n Trics 28: Boottips van Martijn Sturkenboom

Tips ’n Trics 28:

Boottips van Martijn Sturkenboom

Door Berthil Bos

In deze eerste Tips ‘n Trics na het zomerreces, iets over de boottrailer. Na mijn oproep aan de lezers van Totalfishing om ook eens een leuke tip of truc met je collega-vissers te delen, was Martijn Sturkenboom er als de kippen bij om ons te vertellen welke ervaringen hij heeft met de boottrailer en het traileren zelf.


Boottips van Martijn.

Voor deze bijdrage heeft Martijn naast de eeuwige roem ook een leuk presentje van de redactie mogen ontvangen. Heb jij nu ook een leuke bijdrage aan deze rubriek, dan maak je ook kans op een leuke verrassing. Schrijf of mail gerust naar Total Fishing. Een voorwaarde is wel dat je ervaring hebt met datgene wat je schrijft. Gewoon doen!

De Tips van Martijn
Martijn heeft bij zijn eigen trailer een extra ketting bij de lierboom, die voorkomt dat als de lier om welke reden dan ook losschiet, de boot van de trailer rolt. Een aan de trailer gemonteerde sjorband met een geplastificeerde haak zet de boot achter goed en gemakkelijk vast.
Vooral als het donker is - en wie wil er niet bij het krieken van de dag of tot de zon onder is gegaan op het water zijn? - kan een lamp met schakelaar op de lierboom en aangesloten op de achterlichten van de trailer, je helpen bij het veilig traileren.


Extra ketting bij de lierboom.

Ook heeft Martijn een aluminium traanplaat op zijn trailer gemonteerd om droog en veilig de boot aan te haken. Dit kan ook met ander materiaal en zonder te lassen of te schroeven, maar daar kom ik bij een andere Tips ‘n Trics op terug.

Een ander ding wat het traileren gemakkelijker maakt en de boot altijd recht op het onderstel zet, is de achterste geleiderol met een inkeping, waardoor de eerste aanzet altijd goed is en de boot recht op de trailer geleidt. Denk ook eens na over de geleiderollen aan de zijkanten die de boot stabiel houdt tijdens het rijden. Vooral bij boten met een niet te dikke bodem zijn platte steunen beter te gebruiken door het grotere draagvlak.


Exrtra verlichting voor gemak en veiligheid.

Een uit veiligheidsoverwegingen erg belangrijk punt is het af en toe controleren van de wiellagers na een lange rit. Ik doe het zelf ook te weinig, maar door even met de hand op de naaf te voelen of deze niet te heet is, krijg je een goede indruk over de staat ervan. Houd hierbij ook altijd het maximale draaggewicht van de traileras in der gaten.
Vergeet niet, dat je boot alsmaar in gewicht toeneemt door allerlei toevoegingen en dat kan te veel worden voor de oorspronkelijke as.


Gemonteerde sjorband met een geplastificeerde haak zet de boot achter goed en gemakkelijk vast.

Let ook op het juiste kogelgewicht dat je bij een visboot beter iets kan overschrijden dan de voorgeschreven 50 kg. Dit om zwabberen van de trailer te voorkomen. Voor een klein bedrag kan je een disselweger kopen en kun je de asdruk beter regelen. Bij een erg steile trailerhelling kan het nog wel eens gemakkelijk zijn om bij een geremde trailer net voordat je de helling opgaat, de handrem aan te trekken en zo naar beneden te gaan. Dit gaat dan beheerst en gecontroleerd.


Voor een rechte positionering op je trailer.

Vaak gebeurt het ook bij steile hellingen dat de handrem van de auto wat gaat slippen en dat kan ook verkeerd gaan als je alleen bent. Een zelfgemaakt plankje met de juiste lengte om het ingetrapte rempedaal vast te zetten, geeft je dan een veilig gevoel. Maar door een garage ernaar te laten kijken is natuurlijk een must.

Tot zover wat tips van Martijn die, en dat is belangrijk bij welke tak van onze hobby dan ook, goed nadenkt bij wat hij doet! Bedankt Martijn!

Berthil

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Speed of Slowmotion: deel 2
Willem Moorman -