Struinen met Jaimy deel 6 : Eind goed al goed!

Afgelopen week was een week die op een fiasco leek uit te lopen. De weersvoorspelling zag er in de loop van de week steeds slechter uit, zeker richting het weekend waar een krachtige zuidwestenwind werd voorspeld.

Een krachtige zuidwesten of westenwind maakt het kunstaasvissen erg lastig. Gelukkig waren er nog andere alternatieven mogelijk, wat die alternatieven waren lezen jullie hieronder!

Vorig jaar op Neeltje Jans mijn eerste “Nederlandse” pijlstaartrog mogen vangen!

Gezien de weersvoorspelling er in de loop van de week steeds ongunstiger uit zag dacht ik dinsdag het er nog maar even van te nemen. Het getij was niet super, maar even 2 uurtjes gooien als de ergste stroming eruit zou gaan was het idee… Echter kreeg ik onderweg richting de Europoort onverwachts een klapband… Gelukkig beschikt mijn auto over een thuiskomertje en kon ik mijn weg een half uurtje later vervolgen. Eenmaal aangekomen op de stek bleek de stroming er al bijna geheel uit te zijn en besloot ik zonder uit te pakken maar weer lekker huiswaarts te keren.

Donderdag stond poging twee op de planning. Er stond al een redelijke westenwind. Niet ideaal, maar wel visbaar. Op een drietal plekken geweest, maar ik kwam niet verder dan een aantal magere aanbeten die ik ook niet wist te verzilveren... Onderweg terug ging het in mijn gedachte over het aanstaande weekend… Zeebaarzen met kunstaas was niet echt een optie en gezien het vandaag ook niks was en de wind nog meer ging aantrekken, misschien maar eventjes een weekendje overslaan? Vriend Mats had mij al een aantal keer gevraagd om zondag mee te gaan richting Zeeland, misschien moet ik daar dan toch maar gehoor aan geven dacht ik zo. De wind zou zondag ook wat in kracht afnemen. West 3 gaven de voorspellingen aan. Dat hield in dat de wind op de locatie waar Mats heen wilde recht op de kant zou staan en wind op de kant is vis op de kant! Het was daarnaast ook al een hele tijd terug dat ik mijn strandhengels aandacht had gegeven. Vooral door dat vervelende virus, waardoor alle wedstrijden tot op heden zijn afgelast. Jammer, maar logisch.

Vrijdag een nieuw reeltje aangeschaft voor vanuit de bellyboat. Toch maar even testen door een paar uurtjes achter de snoek aan te gaan. Iets wat ik eigenlijk nooit doe in de zomerperiode, maar thuis zitten was geen optie en zo was ik er toch even uit! Na een aantal stekken te hebben aangedaan, zonder succes, met diverse soorten kunstaas was het inmiddels al donker geworden en besloot ik nog even een watertje bij mij in de buurt aan te doen. Binnen een half uur wist ik een tweetal snoeken te lossen… Dit paste eigenlijk wel binnen het beeld van de afgelopen dagen… Een week om snel te vergeten…, maar de week was niet nog niet voorbij!  Ik was immers door Mats uitgenodigd om samen met mijn vismaat Mo mee te gaan naar Zeeland om op haai te vissen!

Hier moest het vandaag mee gebeuren! Simpel maar effectief!

Zondag kwamen we om 06:30 uur aan in Zeeland op de plek waar het moest gaan gebeuren. Ik heb de afgelopen jaren al diverse haaitjes mogen vangen en vorig jaar zelfs een heuse pijlstaartrog (weliswaar op een andere locatie). De verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Eenmaal aangekomen met Mats en Mo en nog een aantal enthousiastelingen bleken we niet de enige te zijn. Op het strand kwam ik Marco tegen samen met een aantal teamgenoten van het Mitchell Zeevisteam. Na een praatje te hebben gemaakt zag ik dat mijn collega’s zich al over het strand hadden verspreid. Rechts van de palenrij waar Mats zijn spullen aan het uitstallen was zag ik nog een plekje vrij. Die Mats gaat natuurlijk voor zijn idee op het beste plekje staan dacht ik zo, dus helemaal zo gek nog niet om dicht bij hem in de buurt te gaan staan. Mats had ons voorzien van een lading krabben en van Mo kreeg is een pak steekzagers, goed geregeld dacht ik zo!

Vriend en vismaat Mo met zijn eerste haai!

Na anderhalf uur hoorde ik ineens wat rumoer. Mo had stiekem zijn eerste haai het strand op gedraaid zonder dat ik het doorhad. Snel mijn camera gepakt om Mo samen met zijn eerste haai op de foto te zetten! Dat geeft de burger moed. Na anderhalf uur bleef het nog steeds bij deze ene haai. Er stonden aardig wat vissers, maar niemand wist verder nog iets te vangen… Dan maar even met mijn buurman Marco een praatje maken. Terwijl ik met Marco en naamgenoot Jamie stond te praten zag ik ineens een aantal van die enthousiastelingen naar mijn hengel rennen. Zou het dan toch!? Snel ook maar even een sprintje getrokken, mijn buurmannen hadden dus blijkbaar een aanbeet gezien en bij het binnendraaien voelde ik al snel wat bonken aan de andere kant van de lijn, yes! Dat moet haai zijn! Na een aantal minuten kwam ook mijn eerste haai van vandaag op de kant. Snel wat foto’s maken en opmeten. 107cm gaf de meetlat aan! Niet slecht dacht ik zo!

Mijn eerste van de dag!

Nog geen kwartier later kreeg ik weer een aardige aanbeet en stond ik al snel met een kromme hengel in mijn hand. Het leek weer om een aardig formaat vis te gaan. Helaas zwom deze vis zich vast in een kleirand met lijnbreuk van mijn haaklijn tot gevolg… Dat het even los ging bleek wel, want vrij kort daarna stond Marco met een kromme hengel in zijn hand. Helaas zwom deze vis door mijn lijn om zich vervolgens ook te verstoppen achter de kleirand… Niet heel veel later zag ik Jamie met een kromme hengel staan en wist hij even later een mooie haai te landen! Mo Wist nog een mooie baars te vangen, maar verder bleef het stil.

En wat een prachtige vissen zijn het toch!

Het water begon al aardig op te komen, maar het diepere water was nog te bereiken. Het strand begon qua vissers al aardig leeg te raken en ik was ook bijna door mijn aas heen. Toen ik een van mijn hengels opnieuw in had gegooid en de hengels even wilde omwisselen i.v.m. de stroming zag ik dat mijn andere hengel helemaal niet naar links was gestroomd, maar mijn lijn gestaag naar rechts aan het bewegen was… Zal het dan toch nog!? En jahoor! Al snel stond ik opnieuw met een kromme hengel en mocht ik kort daarna nog een haai verwelkomen! Iets kleiner met 97cm, maar meer dan welkom! Hierna was het wel echt gedaan en zijn we maar gaan inpakken. Terugkijkend op een zeer geslaagde dag voor mij vooral, want ik heb zeker 20 vissers geteld en 4 haaien gezien. Waarvan dus overigens ook nog eens de helft voor mij was. Je moet een beetje geluk hebben met het vissen op haai, maar vandaag had ik het geluk dus wel aan mijn zijde!

Nogmaals nr. 2, omdat hij zo mooi is!

De week toch nog zeer goed mogen afsluiten wat mij betreft, of terwijl “Eind goed, al goed!” En Mats bedankt voor de uitnodiging!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!