Struinen met Jaimy deel 25 : Ik ben weer om!

De afgelopen week was het goed vertoeven aan de waterkant. De regenbuien bleven eventjes achterwegen en zelfs de wind nam in kracht af waardoor we zelfs van het weekend met de boot een poging hebben ondernomen om een aantal dikke najaarsbaarzen te verleiden!

Afgelopen week had ik met mijn maatje Sven afgesproken om nog na het werk nog even een paar uurtjes met kunstaas te gaan smijten in de hoop een mooie snoek te kunnen verleiden. Ik had aan het eind van de dag een afspraak bij Sven om de hoek, dus dat kwam mooi uit. In de ochtend maar even de hengelspullen ingeladen en na het werk dus even een aantal bekende watertjes aandoen waar we dit jaar nog niet waren geweest. Helaas was er geen enkel teken van leven te bekennen… Op de weg terug reed ik nog even langs een stek op een paar minuten van mijn huis vandaan. Een water met veel (grote) snoek, maar gezien de hengeldruk extreem taai… Maar daarvoor had ik vorige week van Stefan een heel mooi aasje meegekregen. Op een stek waar ik vorig jaar een keer of 4 dezelfde snoek wiste te missen en te lossen liet ik dit aasje zakken en na een paar keer over de stek te hebben gevist kwam een flinke snoek uiteindelijk gestaag van de bodem af en schoof vervolgens vol over dit toch wel flinke stuk aas heen! Yes….. KUT! De snoek wist het kunstaas alweer uit te spugen voordat ik de haak kon zetten… Ongekend hoe extreem lastig ze te verleiden zijn hier.

Een prachtige snoek uit helder water!

Toen ik in de avond op de bank zat kon die vis me niet loslaten en kwam ik met het idee om de volgende dag nog een keertje terug te gaan, maar dan ook maar een doodaashengel mee te nemen… Zogezegd zo gedaan en de volgende dag stond ik na de werkdag op de plek waar ik de dag ervoor die mooie snoek wist te missen. Na de doodaashengel ingegooid te hebben maar even met kunstaas aan de slag. De dobber ging bij de tweede drift al onder en al snel kwam er een mooie snoek op de kant. Een prachtig getekende snoek van een cm of 80! Leuk, maar daar kwam ik niet voor… hierna bleef het stil en besloot ik een klein stukje te verkassen. Op deze stek bleef het verdacht rustig, terwijl ik hier wel vis had verwacht. Snel even een flinke streamer langs de dobber gevist en jahoor… Er kwam een dikke snoek achteraan, welke leek op de gemiste vis van de dag ervoor, die op het laatste moment vol over de streamer heen schoof… en je raad het al… de streamer alweer uitgespuugd had voordat ik de haak kon zetten… Helaas, maar wat blijft het gaaf om zo’n dikke snoek tot aanvallen over te zien gaan in kraakhelder water! Ik besloot mijn dobber met flinke voorn eraan nogmaals op hetzelfde stekje in te gooien met een flinke plons om deze vis zijn aandacht te trekken. En dat lukte want binnen een minuut zag ik de vis onder mijn dobber hangen… Na wat beweging van de dobber bleef het verdacht stil… de aasvis was van de dreg afgesnoept… Dit biedt wel kansen bedacht ik me, want de vis had nu een flinke voorn op kunnen eten zonder de associatie te kunnen leggen met iets wat met vissen te maken heeft. De volgende kans liet dan ook niet lang op zich wachten en zag ik binnen een halve minuut mijn dobber gestaag de diepte in verdwijnen. Gelukkig kon ik de dame deze keer wel haken!

Een prachtige dikke snoek!

Na een paar flinke runs kon ik de vis landen! Wat een prachtige vis van vermoedelijk ruim in de 90cm! Door het heldere en plantenrijke water zijn de snoeken hier vaak prachtig donker gekleurd. Deze vis leek echter wat pigment tekort te komen en was nagenoeg blank. Dit was ook gelijk de reden waarom deze vis zo goed was waar te nemen onder water. Maargoed de missie was dus geslaagd! Door wat andere verplichtingen moest ik de sessie beëindigen,  maar toen ik op mijn horloge keek bleek dat ik nog een minuut of 15 had en stond ik in dubio… Snel maar even een volgend stekje opgezocht. De dobber op een mooi plekje te water gelaten en vervolgens met de streamer nog een paar worpjes gemaakt. Ineens zag ik de dobber in mijn ooghoek door het water scheren… Na het zetten van de haak zag ik al snel dat het weer om een flinke snoek ging! Yes! Eenmaal aan de kant bleek het weer om een schitterend exemplaar te gaan! Hierna was het tijd om op huis aan te gaan, terugkijken op een zeer geslaagde sessie!

Wat een vis weer! En dat op een paar minuten van mijn huis!

Zaterdag stond er een bootsessie op zeebaars gepland, dus vrijdag maar even een portie aas bij elkaar gaan rapen in de vorm van zachte krab en steurgarnaal. Het water is inmiddels rond de 14 graden dus het aas is al wat minder voorradig in het ondiepe water, maar gelukkig konden we nog een mooi portie bij elkaar scharrelen. Zaterdagochtend om een uur tien lagen we in het water. Het was ongekend druk, maar logisch natuurlijk. Na weken van slecht weer zag het weer er dit weekend weer gunstig uit. Een hoop vissers zagen dit, net als ons, als een uitgelezen kans om nog maar eens een poging te wagen op zoek te gaan naar een paar dikke najaarsbaarzen! Zo ook een hoop snoek en snoekbaarsvissers (vaak te herkennen aan hun zwarte Minnkota’s). De vangsten zijn de afgelopen week aardig aangetrokken dus de verwachtingen waren hoog gespannen.

Het blijft wat mij betreft de mooiste sportvis die ons land rijk is!

Als snel wisten we een aantal baarzen te verleiden, maar het was sprokkelen. Op de meeste stekken die we aandeden wisten we wel een paar baarzen te verleiden. Met uitschieters naar begin 60cm! Wat zijn ze vet en oersterk op het moment zeg! In de ochtend kwamen we Patrick en mn maatje Thomas tegen die op dezelfde stekken als ons bezig waren. Ook hun wisten de nodig baarzen te verleiden, maar gaven ook aan dat het zoeken was. Wel hadden ze een dik exemplaar weten te strikken van ruim 70cm! Na een kort praatje zijn we onze weg gaan vervolgen en besloot ik op de volgende stek maar eens een zachte krab onder de dobber te laten zaken. En met succes, want binnen 10 minuten had ik een drietal moddervette baarzen de boot in weten te krijgen!

De een nog dikker dan de ander!

Zo ging het eigenlijk de gehele dag door en wisten we bijna overal wel een paar visjes te verleiden. De ene keer was het raak onder de dobber en op de volgende stek waren de minnows weer favoriet. Al met al een heerlijke dag op het water gehad en wisten we uiteindelijk zo’n 25 zeebaarzen te verleiden. We hebben geen monsters kunnen vinden vandaag, maar met een paar moddervette vissen van begin 60cm hoor je ons niet klagen. Wel wisten we nog een dikke vis te verspelen door lijnbreuk.

Stuk voor stuk puntgaaf en moddervet!

De komende week gaat de wind weer wat aantrekken, maar wie weet komen er nog een paar mooie sessies aan! Ik was al half overgeschakeld op het snoeken, maar na weer een paar van die dikke stekels te hebben gevangen ben ik weer om…

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!