Struinen met Jaimy deel 21 : De aanhouder wint!

Afgelopen week brak de laatste week van mijn vakantie aan en was het tijd om nog een paar mooie baarzen te vangen, althans dat was de gedachte. Of het is gelukt om nog een dikke jongen te vangen lezen jullie hieronder.

Vorige week donderdag was het weer zover en ondank de wind heb ik toch voor een paar uurtjes de waterkant opgezocht. Er stond best een stevig windje dus besloot ik een tweetal stekken in de luwte aan te doen. Het maakte niet veel uit wat ik aan mijn haak hing, zachte krab, steurgarnaal of kunstaas. Er was geen teken van leven te bekennen. Na een paar uurtjes te zijn uitgewaaid besloot ik maar even te gaan kijken of er nog ergens een snoekbaars wakker was. Ook dit was niet het geval en besloot ik geheel visloos huiswaarts te keren… De volgende dag zag het weer er qua wind iets gunstiger uit en al zijn de keuzes, wat het roofvissen betreft, bij mij in de omgeving eindeloos, besloot ik er toch voor te kiezen om maar weer te gaan zeebaarzen. Het was de voorgaande dagen allesbehalve wild qua zeebaarsvisserij, maar ik kan het dan toch niet laten. Zeebaars is en blijft wat mij betreft de meest spectaculaire sportvis die er in Nederland rondzwemt! Eenmaal aangekomen op de eerste stek besloot ik met de dobber aan de slag te gaan, maar nadat ik na een 1,5 uur nog geen leven had gezien besloot ik in te zetten op plan B… Maar ook plan B wilde niet lukken, want ook de snoekbaars gaf vandaag niet thuis. Toen stond ik even in dubio, naar huis of toch nog even een uurtje met kunstaas gooien? Ik besloot voor het laatste te gaan tijdens het laatste afgaande water. Keer op keer liet ik mijn Black Minnow over de stek driften waar ik al jaren mooie baarzen weet te vangen en ook dit jaar al diverse 60ers en een 70er vandaan wist te halen. Helaas leek dit ook op een fiasco uit te lopen en besloot ik om het niet veel later te gaan maken… Een worp of 2 later kreeg ik toch die verlossende en keiharde aanbeet, gevolgd door een felle run! Toen de vis voor de eerste keer boven kwam hoorde ik aan het gespetter dat het om een zeer degelijke vis moest gaan! Yes! Na een paar foto’s de baars even langs het meetlint gehouden en deze stopte ergens rond de 75/76cm! 70er nr. 4 van het jaar was een feit!

De aanhouder wint weer eens!

Na deze baars nog even door staan vissen maar zonder succes. Een taaie visserij, maar toch nog een bonusvis weten te landen! Ik zal maar niet klagen…
Van het weekend had ik afgesproken met Daan. Een fanatieke kerel van 14 jaar die ik afgelopen winter diverse malen tegenkwam tijdens het snoeken bij mij in de omgeving samen met zijn maatje Nick. Daan vertelde mij dat hij ontzettend graag een zeebaars zou willen vangen. Het was de laatste dagen natuurlijk behoorlijk taai, maar als het moeilijk zou worden wist ik nog wel een paar stekken waar we desnoods een paar kleinere baarsjes vandaan konden halen. Het maakte Daan niet veel uitgaf hij aan, baars is baars zei hij. Na Daan afgelopen zaterdag te hebben opgehaald reden wij naar de eerste stek toe. Eenmaal aangekomen op de eerste stek, een uurtje voor zonsondergang, zagen we een paar baarzen jagen aan de oppervlakte! Het leek erop dat Daan direct met zijn neus in de boter zou vallen, maar niets was minder waar…

Mooie sfeerplaat met een jonge fanatieke visser!

Al snel miste Daan een dikke baars op de oppervlakteplug en wist ik een mooie te lossen… zo ging het even door en helaas wisten we geen aanbeet te verzilveren. Het mocht niet zo zijn, maar wat had het mooi geweest als die eerste vis van Daan was blijven hangen… Dan maar naar de volgende stek. Een stek waarvan ik me niet kan heugen dat ik hier wel eens geblanked heb… Veel scholenbaars, maarja zoals Daan al zei; “baars is baars” Ja je raad het al, zelfs hier wisten we geen aanbeet te krijgen. En zo ook op stek 3 wisten we geen zeebaars te vangen. Het was inmiddels al een uur of 3 snachts en besloten we maar huiswaarts te keren. Onderweg sprak ik met Daan af dat we het zeker nog een keer over gaan doen! Ondanks dat we niks wisten te vangen had Daan het naar zijn zin gehad en heb ik genoten van zo’n fanatieke visser als Daan. Ik moest een beetje denken aan de tijd dat ik op mijn 12/13e jaar voor het eerst met mijn vader mee ging zeebaarzen. Geweldig!

Prachtige zonsondergang vanuit de Waterweg!

Maandag stond er een bootsessie met maatje Sven en zijn maat gepland en besloten we zondag nog even wat aas te gaan scoren… Hiervoor hebben we laagwater nodig en aangezien dit vrijlaat viel besloten we nog even terug te gaan naar de stek waar ik de dag ervoor met Daan was begonnen. Allebei een oppervlakteplug aan de speld en smijten maar. Na drie kwartier hadden we nog geen leven kunnen waarnemen en besloot ik een ondiep duikende X-rap aan de speld te hangen. Sven heeft een theorie waarbij hij gelooft dat als de baars niet echt actief is je vollebak moet binnendraaien, zodat de zeebaars geen tijd heeft om te aarzelen en het aas wel moet pakken, want anders is zijn kans voorbij. Dit heeft ons afgelopen tijd al de nodige vissen opgeleverd dus besloot ik zijn theorie maar weer eens toe te passen. Al tijdens de 2e worp kreeg ik halverwege een keiharde beuk op m’n hengel… Gevolgd door een gierende slip zo’n 10 seconden lang, aan één stuk door, ongekend! En mijn slip staat altijd behoorlijk strak afgesteld kan ik je vertellen. Helaas wist de vis door de planten te zwemmen en zich van de haak te ontdoen… KUT! Lang geleden dat ik zo’n run heb gevoeld. Een dikke 70er of misschien wel een 80er? Of was het een 60er vals gehaakt? We zullen het helaas nooit weten. Snel daarna ontving ik de troostprijs in de vorm van een ondermaats baars en wist ik 15 minuten laten nog een mooie baars te lossen… Het zat weer niet echt mee, maar we kwamen uiteindelijk om aas te vangen en dat was uiteindelijk wel gelukt gelukkig…

Gelukkig wisten we ze toch nog te vinden!

Maandag aan het einde van de middag lagen we in het water en kon er gevist gaan worden. Eerst diverse stekken met de plug en shad bevissen en met het donker met de dobber aan de slag. Sven zijn maat wist al snel een mooie baars te haken, maar loste deze vis vlak voor de boot. Hierna hebben we lange tijd geen vis meer gezien. Zelfs de fishfinder gaf op de bekende plekken geen enkel signaal wat op vis zou moeten duiden door… Ik denk dat het inmiddels stek 5 was waarbij we ineens wat vis op het scherm zagen. Snel de dobber te water met een flinke zachte krab eraan. Het duurde zo’n 10 seconden voor ik met een kromme hengel in mijn handen stond! Hèhè, eindelijk! Dit ging even zo door en wisten we uiteindelijk toch nog een kleine 20 baarzen te vangen, waarvan een paar uitschieters van eind 50cm. De dag dus toch nog tot een goed einde weten te brengen gelukkig!

Genoeg actie het laatste uur!

Mijn vakantie zit er weer op en ondanks deze mindere week heb ik toch weer een hoop mooie vissen mogen vangen. 2 dikke zeebaarzen van 70+ en diverse 60+ vissen. Prachtige snoekbaarzen waarvan de grootste net geen 90cm was. Een nieuw pr snoek van 121cm en niet te vergeten die prachtige forellen in het Zwarte Woud en nog tal van andere vissen!
Ik hoop dat het nog een keer goed losgaat met de zeebaars en dat moet ook haast wel. Van het najaar is eigenlijk nog geen sprake. Volgens de kalender en het aantal lichturen wel, maar de watertemperatuur schommelt nog ergens tussen de 18 en 20 graden. Dus de baarzen blijven nog wel een maandje hangen vermoed ik. Helaas wordt weer in het najaar wat onstuimiger en zo ook de komende dagen. Ik hoop dat ik nog een poging kan wagen de komende week. We gaan het meemaken!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!