Struinen met Jaimy deel 14: Een week met twee gouden randjes

Vorige week gaf ik aan dat het alweer aan het kriebelen was. Niks geks eigenlijk aangezien ik hier regelmatig last van heb. Eigenkijk iedere dag wel en zeker als het zeebaarsseizoen geopend is en de vis zich goed laat vangen. Althans, goed is een relatief begrip, aangezien ze niet vanzelf de kant opkomen en je toch wel de nodige moeite moet doen om ze te verleiden.

Woensdag avond stond er weer een sessie gepland met maatje Tim. We hadden onze zinnen gezet op een plekje in de Europoort en waren redelijk overtuigd dat het hier moest gaan lukken. Tim vist alleen met de vliegenlat, maar ik had zowel kunstaas als levend aas voor onder de dobber bij me. Eenmaal aangekomen op de locatie was Tim al aan het vissen terwijl ik mijn spullen nog op orde aan het maken was. Een nadeel van het wedden op twee paarden zal ik maar zeggen… Nog voordat mijn aasje in het water lag hoorde ik Tim al wat roepen. Na een blik te hebben geworpen zag ik Tim met een kromme vliegenhengel in zijn handen staan! Dat belooft wat… “Foto Tim?” riep ik, maar Tim besloot de vis van ruim in de 50cm zonder foto retour te sturen, ervan uitgaande dat hij nog wel een grotere vis zou vangen. Niks bleek minder waar, want eenmaal aan het vissen bleek dat het water nog wel heer erg troebel was. Het leek wel slootwater nadat de wind een aantal dagen uit de noord/noordwesthoek had gewaaid. Dit maakt het vissen natuurlijk niet makkelijker.

Niet dat de vis niet zal bijten, maar je vist gewoon een stuk minder effectief, omdat het zichtvermogen van de vissen ook sterk wordt beperkt en zal je dus gewoon meer worpen moeten maken om een vis tegen te komen. Dan maar een felgekleurde shad aan de haak in de hoop dat dit de zichtbaarheid iets zou vergroten. Eenmaal aan het gooien bleek dat er ook nog eens een behoorlijke hoeveelheid klapwier in het water dreef… Na een half uurtje tobben ben ik overgeschakeld op het vissen met de dobber met zachte krab als aas. Na kort met Tim gefilosofeerd te hebben over de gang van zaken zei ik tegen Tim dat dit hem maar moest gaan worden ”een 80er zei ik gekscherend…” Tim zei; “Laten we afspreken dat wanneer je binnen een half uur niks hebt, we gaan verkassen”. “Goed idee” was mijn antwoord. Na een paar minuten riep Tim; “JE DOBBER!” Het leek voor mij of mijn dobber vastliep en langzaam door de stroming onder werd getrokken, maar al snel voelde ik wat gebonk op mijn hengel. Na het zetten van de haak voelde ik wat kopschudden en het leek voor mijn gevoel om een net maatse baars te gaan. Na een paar slagen op de molen had de vis pas door dat hij gehaakt was ging deze er volgas vandoor! Toen de vis boven kwam zagen we dat het om een dikke ging! De vis had er nog geen zin in en besloot nog een aantal runs te nemen, maar belande toch uiteindelijk bij mij in het net! Yes! Het bleek om een vis van 72cm te gaan. Daar doen we het voor! Geen 80, maar 70… Ik teken ervoor zal ik maar zeggen!

Eindelijk mijn 1e 70er van het nieuwe seizoen!

Ik was nog een beetje in de wolken van deze mooie vangst, maar deze smaakte uiteraard naar meer. Heel veel zachte krabben had ik niet kunnen vinden, maar als iedere krab een baars betekend ben ik tevreden… Met één van mijn laatste krabben aan de haak schoot mijn dobber toch weer onder. Het bleek om een baars van zo’n 50cm te gaan. Tim riep nog lachend; “Zonde van je krab man!” Gekkigheid natuurlijk, want iedere vis is er één. Toen ik vervolgens door mijn krabben heen was besloot ik nog maar even met de shad te gaan gooien. Al snel kreeg ik een harde beuk om mijn hengel gevolgd door een goede run! Eenmaal bij de kant bleek het om een 60+ baars te gaan, maar na nog een laatste run te nemen viel de spanning weg… Helaas! Vrij kort hierna zijn we in gaan pakken. Het was inmiddels alweer over tweeën en de volgende dag ging de wekker weer om 07:00 uur… Achja je moet er wat voor over hebben zal ik maar zeggen.

Ieder baars is er één!

Donderdag besloot ik nog een poging te gaan wagen aangezien de nacht ervoor mij toch wel goed bevallen was. Vrijdag was ik vrij dus kon ik er een mooie sessie van maken. Eerst maar even wat aas scoren in de vorm van zachte krab. Eenmaal aangekomen op dezelfde locatie van de dag ervoor bleek het water nog erg troebel te zijn en was ik blij met mijn portie aas. Het viel in eerste instantie niet mee. Na ruim een uur vissen kreeg ik toch die gewenste aanbeet en zag ik mijn dobber volgas onder het wateroppervlak verdwijnen! Het bleek om een vis van tegen de 60cm te gaan. Na nog even te hebben door gevist ging de stroming eruit en besloot ik een ander plekje aan te doen.

Een prima vis van tegen de 60cm

Onderweg werd ik gebeld door mijn maat Marcello. Marcello stond leuk baars te vangen en zei dat ik naar hem moest toekomen. Eenmaal aangekomen was het inderdaad raak en trok hij in het korte tijdsbestek dat ik bij hem was toch de nodige baarzen uit het water. Helaas was het grootste deel ondermaats en besloot ik toch maar weer te vertrekken naar de door mij beoogde locatie… “Ik ben op zoek naar die dikke jongens” zei ik lachend tegen Marcello…

Eenmaal aangekomen op de stek begonnen de eerste tekenen van de zonsopkomst al zichtbaar te zijn. Opschieten dus… Snel weer een zachte krab aan de haak. Tijdens het einde van mijn eerste drift over de stek was het al raak en schoot mijn dobber onder! Een mooie baars van zo’n 55cm was de klos en mocht na een paar foto’s weer retour. Een aantal worpen later zag ik mijn dobber ineens bewegen, vlak tegen het talud aan. Dit duurde zo’n 5 seconden waarna de dobber als een raket onder water schoot! Het leek wel een aanbeet van een brasem… Het voelde echter niet als een brasem en de vis ging er weer volgas vandoor. Nog even leek het spannend te worden en voelde ik mijn lijn over de stenen schuren, “als dat maar goed gaat dacht ik”. Eenmaal bij de kant nam de vis nog een aantal runs wat resulteerde in een mooi schouwspel door de aanwezige zeevonk in het water. Uiteindelijk Bleek het weer om een dikke baars ruim in de 70 te gaan! Exact heb ik de vis niet opgemeten, maar ik heb een aantal markeringen van 60,70 en 80cm op mijn hengel gemaakt om de vis snel even te kunnen meten. De exacte afmetingen vind ik persoonlijk ook niet zo spannend.

Alsof één 70+ vis nog niet genoeg was…

Na deze vis nog even door gevist, maar toen ik de zon eenmaal op zag komen besloot ik maar in te pakken. De volgende dag maar even een rustdag genomen… Zaterdag afgesproken met mijn maat Alex. Alex was natuurlijk enthousiast geworden door mijn vangsten van de afgelopen dagen. We besloten weer met de dobber aan de slag te gaan, aangezien levend aas toch weer de meeste vis had opgeleverd de afgelopen dagen. Het werd een taaie bedoeling en na 2 uur vissen op de eerste stek kwam we niet verder dan één ondermaatse zeebaars. Dan maar richting stek 2. Ook hier viel het tegen en kwamen we niet verder dan een net maatse zeebaars. Het tij was inmiddels gekeerd en ging nu weer richting het lage water. Aangezien het weekend was en er dus weinig sprake was van enige tijdsdruk besloten we nog een stek aan te doen. Eenmaal aangekomen op deze stek was het al na vieren en zagen we het al een beetje licht worden. Al snel vingen we de eerste baarzen. Toch de juiste beslissing genomen om nog even door te vissen dus! Mijn maat stond een beetje in te kakken en had niet gezien dat zijn dobber was verdwenen, totdat zijn hengel bijna uit zijn handen werd getrokken. Door deze weerstand had de baars zichzelf gehaakt en begon er als een idioot vandoor te gaan. Aangezien hij met een vrij zware hengel aan het vissen was en deze vis zijn hengel kromtrok tot in het handsvat wist ik dat het om een grote zeebaars moest gaan. Helaas duurde dit gevecht maar even, omdat de vis wist te ontkomen door zijn lijn af te zwemmen langs het talud… Balen! Uiteindelijk hebben we nog even door gevist en wisten we uiteindelijk zo’n 10 baarzen tussen de 40 en de 45cm te vangen.

Uiteindelijk wisten we nog zo’n 10 baarzen van dit formaat te vangen

Terugkijken op een week met een gouden randje, of moet ik misschien zeggen twee gouden randjes? Al met al, ik kan niet wachten om weer een poging te gaan wagen!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!