Struinen met Jaimy deel 12: De zeebaars is los!

Het weerbeeld van de afgelopen weken is gelukkig in positieve zin omgeslagen. Oké, nog geen tropische temperaturen, maar dat is natuurlijk ook helemaal niet nodig. Sterker nog, ik denk dat dit getemperde zomerweer een stuk beter is voor de vangsten dan tijdens een hittegolf.

Het werd een prima week met diverse mooie vangsten!

Afgelopen woensdag zag het weer er prima uit om weer eens een avond/nacht op de zeebaars te vissen. Ik had afgesproken met maatje Tim en al snel werd er een plan gemaakt om 2 stekken aan te doen. Op de eerste stek, een stek die de afgelopen jaren al diverse mooie vissen heeft opgeleverd, begonnen we onze sessie met opkomend water. Vaak het beste getij voor deze stek. De omstandigheden waren prima, weinig wind, bewolking en een ondergaande zon. Dat moet lukken dachten we…. Niets was minder waar, want we wisten werkelijk geen aanbeet te krijgen… Dan maar verkassen naar stek 2. Het was inmiddels al donker geworden en het getij ging richting hoog water. Terwijl ik nog met mijn spullen bezig was hoorde ik Tim al roepen; “Ja, hangen!” Tim wist al snel een mooie baars van rond de 60cm te haken op zijn streamer!

Voordat ik mijn spullen gereed had, haakte Tim al een mooie 60er!

Dat gaf de burger moed en na een paar foto’s mocht de vis zijn soortgenoten gaan halen. Al snel wist ik op de Blackminnow ook wat vis te haken. Helaas kwam er even een hoosbui voorbij… Het leek me verstandig mijn camera even in de tas te laten, want die had het anders niet overleefd. Gelukkig werd het na een half uurtje weer minder en konden we nog een enkele vis op de gevoelige plaat vastleggen. Uiteindelijk wisten we 6 zeebaarzen te haken, waarvan de meeste net aan de maat waren. Hier waren we best content mee, aangezien het de afgelopen weken, op een paar enkele sessies na, totaal geen vetpot was.

Ook ik mocht nog een paar baarzen haken!

Afgelopen vrijdag was het heerlijk weer en ik twijfelde oprecht of ik er met de bellyboat op uit zou gaan of gewoon weer lekker achter de zeebaarzen zou aangaan. Al snel had ik mijn vismaat Sven aan de telefoon en die wist mij te overtuigen om een paar baarzen te gaan vangen. Ook dit keer zouden we starten met het opkomende water. Omdat de Europoort de afgelopen weken met dit getij nog weinig tot geen vis had opgeleverd besloten we onze heil te zoeken in de Waterweg. Wat mij betreft een van de mooiste plekken om een zeebaars te haken, omdat in de volle getijenstroom zelfs een ondermaatse zeebaars aanvoelt als een degelijk exemplaar! Uiteraard moet hier ook je materiaal op zijn afgestemd en haal je met een te korte en te lichte hengel simpelweg de afstand niet en mocht je een dikke baars haken heb je gewoon te weinig te vertellen, met de gevolgen van dien… Ik kon weer eens niet wachten en was al voor het opkomende water op de beoogde locatie. Het eerste half uur bleef het rustig, maar er zat ook nog weinig beweging in het water. Ik besloot mijn kaki Blackminnow te verwisselen voor een geel exemplaar (mijn favoriet) Nog voor deze minnow de bodem raakte kreeg ik een keiharde aanbeet en stond ik vervolgens met een kromme hengel in mijn handen, Yes! Het voelde direct als een degelijk exemplaar!

Nog voor mijn maatje arriveerde had ik de eerste mooie baars al te pakken!

Op het moment dat Sven arriveerde onthaakte ik net numero 3… Ook Sven wist al snel zijn eerste baars te haken en zo ging het de gehele avond door! Zo af en toe viel het even stil, maar het duurde vaak niet lang voordat ze weer langskwamen. Het waren niet allemaal dikke baarzen, maar het merendeel was ruim aan de maat! Ook wisten we de meeste baarzen op afstand te haken. Tijdens het zaken of tijdens de eerste slagen van de molen. Terugkijkend op een heerlijk avondje met ruim 20 zeebaarzen, waarbij diverse 60+ vissen, mooier wordt het niet zal ik maar zeggen! Uiteraard zwemmen er dikkere baarzen rond, iets wat Sven deze avond helaas ongelukkig moest ondervinden, want Sven haakte een baars die zijn hengel tot in het handsvat kromtrok en zich uiteindelijk van de haak wist te ontdoen…

We wisten diverse vissen van rond de 60cm te haken!

Toen het water inmiddels alweer aan het afgaan was besloten we te stoppen. Direct werd het plan gemaakt om de volgende dag nog een poging te wagen. Al leert onze ervaring dat één goede sessie geen garantie geeft voor de volgende dag en dat bleek maar weer eens… De volgende dag tijdens soortgelijke omstandigheden, wisten we in totaal 4 baarzen te haken… We waren er al een beetje bang voor. Aan de andere kant was het heerlijk weer en mochten we toch weer een paar harde aanbeten noteren! Ook met de geweldige vrijdagnacht nog in ons achterhoofd hadden we eigenlijk geen reden om te klagen!

Met afgelopen week in het achterhoofd zal het de komende week ook weer zeebaars worden wat de klok slaat. Weliswaar met een ander getij, maar met de vele plekken die het Europoort gebied rijk is zal het uitzoeken van een plekje geen probleem vormen!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!