Struinen met Jaimy deel 11: Eindelijk weer wat zeebaars!

Qua omstandigheden was het afgelopen week prima om de zeebaars maar weer eens achter de schubben aan te zitten en ook stond er een sessie op de haai gepland. Of we nog wat hebben kunnen vangen deze week lezen jullie hieronder!

Afgelopen vrijdag een paar uurtjes eerder gestopt met werken in de hoop om het weekend in te gaan met een mooie zeebaars. Diverse plekken aangedaan, maar ik kwam niet verder dan één aanbeet… Tijdens terugweg aan het einde van de middag bedacht ik me dat de omstandigheden prima waren om tijdens het afgaande water een poging op het Westlandse strand te proberen. Het afgaande water viel precies tijdens het ondergaan van de zon. Kon niet missen dacht ik… Zogezegd zo gedaan… Bij het aankomen op de locatie leek het alweer aardig verzand te zijn. Wel zag ik een mooi putje rechts van een van de dammen. Na 2 uur met kunstaas gegooid te hebben, zonder ook maar één aanbeet, besloot ik het nog even met steekzagers onder de dobber te proberen. Dit leverde welgeteld één klein botje op… Toen het eenmaal laag was had ik er niet meer te zoeken aangezien er rond om de kop van de dam zo’n 50cm water stond… Dit kan genoeg zijn voor de zeebaars, maar het is verre van ideaal.

Heerlijk die aanbeten in de volle stroming!

Eenmaal terug in de auto, een ervaring rijker en een illusie armer (zou mijn vader zeggen), twijfelde ik om nog even naar de Europoort te rijden, maar de moet was mij echter redelijk in de schoenen gezakt. Vandaar de twijfel… Toen ik bij de afslag voor de Beneluxtunnel constateerde dat de afslag was afgesloten en ik om moest rijden via Pernis besloot ik toch maar om nog een stukkie door te rijden. Eenmaal aangekomen op de beoogde stek was het bij de eerste worp al direct raak! Een baars van rond de 50cm vergreep zich aan mijn Blackminnow! Heerlijk die aanbeet zo in de volle stroming en dus de juiste keuze gemaakt! Zo ging het 2 uurtjes door en wist ik 10 baarzen te vangen, waarvan de helft tussen de 40 en 55cm zat. Aan de vangsten kwam abrupt een einde toen twee binnenvaartschepen frontaal op elkaar klapte met een ongekende knal die over het water galmde… Gelukkig bleef het voor zover ik kon zien bij materiele schade, maar de baars was gevlogen… Voldaan richting huis gekeerd!

Uiteraard was de Blackminnow weer eens favoriet…

Zondag stond er weer een sessie haaivissen in Zeeland op het programma. Met 8 man richting Zeeland getogen in de hoop natuurlijk een paar haaien te gaan vangen. De verwachtingen waren hooggespannen, maar of de haai er vandaag zin in had was natuurlijk maar de vraag. Het weerbeeld was prima, maar niet ideaal. De zon scheen flink en wat mij betreft is dit voor de meeste visserijen vaak niet echt super. Ik heb toch liever wat donkerder weer. Aan de andere kant vis je daar op zo’n 8 meter water en vraag ik me af hoeveel invloed het heeft. Mats had ons voorzien van een lading strandkrabben en zelf had ik gezorgd voor zowel oude als verse steekzagers.

Aan het aas kon het niet liggen… Een cocktail van oude en verse steekzagers in combinatie met een zachte krab. Een geclipte onderlijn om de cocktail nog op enige afstand te kunnen brengen.

Op het strand stonden al een paar andere vissers. Eenmaal uitgestreken op het strand stonden er uiteindelijk zo’n 20 hengels op rij. Als er een haai voorbijkomt is hij sowieso de lul bedacht ik me…, Maar dan moet hij wel voorbijkomen natuurlijk en ondanks dat het een supergezellige dag was had de haai vandaag geen zin om aan ons feestje deel te nemen. Helaas!, maar ook dat is vissen natuurlijk!

Prima omstandigheden voor de visser, maar ook voor de vis?

Maandag een dagje vrij genomen, aangezien ik door vismaat Marcello was uitgenodigd om een dagje met de boot de zeebaars te gaan belagen! Rond 8 uur voeren wij richting Waterweg. Eenmaal aangekomen op volgens Marcello de place to be, zagen we al direct behoorlijk wat vis op de fishfinder, dat moet goedkomen begreep ik van Marcello. Met al die jaren ervaring was ik ook niet van plan hieraan te twijfelen! En of hij gelijk had! Tijdens de 1e worp was het al raak en wisten we vervolgens diverse baarzen te vangen. Zodra de shad in de buurt van de bodem kwam was het raak! Marcello stuurde de boot precies over diverse taluds heen en voor mij was het dus gewoon kinderspel! Helaas kwam aan dit avontuur vrij snel een einde doordat de gashendel niet meer vanuit zijn vrij in zijn vooruit ging en dit met de hand moest gebeuren. Op zo’n druk bevaarbaar water als de Waterweg is dit natuurlijk vragen om problemen en besloten we de sessie te staken en terug te keren naar de haven.

De zeebaars was los!

De baars was goed los wat het natuurlijk extra jammer maakt dat de dag zo moest eindigen. Aan de andere kant een gezellige ochtend gehad met toch ook nog diverse zeebaarzen! We waren dus niet voor niks geweest en volgende keer doen we het gewoon nog eens over!

Marcello weet ze wel te vinden!

Komende week ziet het weer er prima uit! Ik heb nog geen concrete plannen, maar die gaan er ongetwijfeld komen! De zeebaarsvangsten zijn nog steeds wisselend wat mij betreft, maar er lijkt wel de goede kant op te gaan!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!