standpunten van het CDA en PvdA

Bij deze de standpunten van het CDA en PvdA te Amsterdam.

Door: Juul Steyn

De SP en GroenLinks hebben geen tijd gevonden de vragen van de hengelsport serieus te beantwoorden en het is daarom ook de vraag of de hengelsport bij deze partijen in goede handen is.

1) Hoe staat u tegenover de hengelsport; een hobby waar circa 2 miljoen Nederlanders veel plezier aan beleven en die goed is voor een jaaromzet van bijna 700 miljoen euro?

CDA: Wij vinden het CDA een fantastische vorm van sport en ontspanning in de natuur. Vissen hoort bij de natuur: roofvissen vissen, orka’s, otters en zelfs beren vissen, en mensen dus ook. Ruimte voor de sportvisserij past ook bij goed natuurbeheer. Daar zet het CDA zich voor in.

PvdA: Onze partij staat positief tegenover de hengelsport. Naast het sociale aspect en het wedstrijdelement, is het ook een mooie manier om van de natuur te genieten. Het is voor mensen uit de stad een manier om even de drukke stad te ontvluchten en te genieten van het buitenleven en de PvdA wil, waar dat kan, dit stimuleren.

2) Kan de kiezer erop rekenen dat u zich inzet om de sportvismogelijkheden in uw gemeente te behouden en waar mogelijk te vergroten?

CDA: Jazeker, daar kunt u op rekenen. Amsterdam heeft prachtige plekken om te vissen, en een enorme soortenrijkdom, vanwege de grote verscheidenheid: de grachten, de havens, het Noordzeekanaal en het IJ. Dat moeten we koesteren.

PvdA: Absoluut. De PvdA wil zich sterk maken voor het behouden van de sportvismogelijkheden te behouden. In Amsterdam West wil de PvdA zich de komende jaar sterk maken voor het aanleggen van extra sportvis-mogelijkheden in de Haarlemmertrekvaart. Wij willen graag in de Haarlemmertrekvaart sportvissteigers aanleggen, te gebruiken door visverenigingen om wedstrijden voor kinderen te organiseren, om scholen in samenwerking met sportvisverenigingen hier visles te organiseren of voor de recreatieve visser uit de buurt om zijn sport te beoefenen.

Gezien de ligging in de stad ziet de PvdA dit viswater als ideale plek waar ouders of opa’s en oma’s met hun kinderen of kleinkinderen kunnen genieten van een uurtje vissen in de buurt. Samen met de Amsterdamse Hengelsport vereniging wil de PvdA West werken een ecologisch herstel van de Haarlemmertrekvaart om te komen tot goed en gezond viswater, waar de hengelsporter terecht kan.

3) Hoe staat uw partij tegenover vislessen op basisscholen, waarbij kinderen onder bekwame begeleiding leren over de biologie in en rond het water, verantwoord leren vissen en hoe respectvol om te gaan met de natuur?

CDA: In principe moeten scholen en leraren zelf weten waar zij het over hebben in de klas, in samenwerking met de ouders. Maar dit is een prima idee. Nederland heeft zoveel zoet, zout en brak water dat het belangrijk is dat kinderen leren over vissen en de ecosystemen waar ze in leven. Vissen helpt daarbij. Juist door te verantwoord te leren vissen, bezig te zijn in de natuur en met de natuur, leren kinderen respect voor de natuur.

PvdA: De PvdA staat hier positief tegenover, maar benadrukt dat dit een keus van de scholen zelf is om dit te organiseren. In Amsterdam West zouden scholen dit kunnen doen op de nieuw aan te leggen vissteigers. De PvdA West wil zich voor de aanleg daarvan inzetten.

4) Hoe staat uw partij tegenover Actief Biologisch Beheer (ABB) waarbij op grote schaal vissen als brasem en karper wordt geruimd als alternatief voor baggeren om helder water te verkrijgen?

CDA: ABB is geen alternatief voor baggeren, en moet zeker niet keer op keer in hetzelfde water worden toegepast. Wie kraakhelder water zoekt, kan naar de Zwitserse Alpen. Bij onze langzaam stromende, veenrijke binnenwateren ligt zulk helder niet voor de hand. In ons water hoort een hoge brasemstand bovendien gewoon thuis. Natuurlijk moet eutrofiering worden tegengegaan, maar daarvoor is het beter om vervuiling met bronmaatregelen te bestrijden. Als de vervuiling afneemt, herstellen ecosystemen zich vanzelf, zij het geleidelijk.

PvdA: Wij willen graag met de Amsterdamse Hengelsportvereniging in overleg om te kijken op welke wijze de Amsterdamse viswateren het beste kunnen worden beheerd. Met name bij de inrichting van de Haarlemmertrekvaart als nieuw viswater kan de PvdA in West de steun en kennis.

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Zicht op zeebaars: Wat een drama voorjaar!
Witvisperikelen: Weerzien
image description
Producten nu online te bestellen