Sportvissen in het Noorden van Noorwegen (2)

Door Bram Bokkers

Kabeljauw, koolvis, schelvis, heilbot en schar…
De volgende dag zijn we al vroeg uit de veren. Jan heeft de boot al in orde gemaakt. Het is een vrij nieuwe 23’Arvor en is van alle gemakken voorzien. Ook de twee 23’Dolmoy boten waar Jan over beschikt, zien er keurig en compleet uit.

Goed uitgeruste boten.

We focussen ons op een waterkaart die Jan ons voor houdt. Het fjord is als het ware een badkuip die verloopt van ondiep naar diep (gemiddeld 30 t/m130 meter diep). Enkele hotspots zijn steenstorten die zich onder water bevinden. Links van het fjord bevindt zich open zee. Aan de rechterzijde stromen enkele riviertjes de baai in.

Aan de dieptes te zien kan er licht gevist worden, mits de wind zich rustig houdt natuurlijk. De dieptemeter werkt simpel en is met een enkele instelling gereed. Jan wenst ons succes, we kiezen het ruime sop. We vissen een aantal steken af die op de kaart zijn aangegeven, maar er staat zo weinig wind dat we haast geen drift kunnen maken. Centimeter voor centimeter vissen we de stekken af met een snelheid van 0.1 knopen. Een beetje meer wind zou wenselijk zijn.

De vis is in grote scholen aanwezig.

Nadat de dag vordert komt er toch wat vis in de  boot. De vangsten bestaan uit kleine kabeljauw, koolvis, schelvis en een aantal heilbotten tot negen kilo. Ze zijn niet groot, maar het begin is er. Een zeewolf heeft zich nog niet laten zien. We verkennen het fjord en proberen verschillende kleuren shads en pilkers uit. Ook met de gewichten van ons kunstaas experimenteren we. Het wordt een leerzame eerste dag.

Het is zaterdagmiddag  en we hebben nog boodschappen nodig voor de aankomende dagen. Bert stelt voor om eerst even naar het haventje van Kokelv te varen om proviand in te slaan. Eenmaal aangekomen bij de enige winkel in het dorp, blijkt deze dicht te zijn. Een telefoontje naar Jan lost het probleem direct op. Ons boodschappenlijstje wordt ‘s avonds netjes door zijn vrouw bij ons appartement afgeleverd.

Vlees hebben we niet nodig, want de heilbotfilet smaakt overheerlijk. In de avond gaan we nog even vanaf de bootsteiger vissen. We vangen een groot aantal mooie grove scharren. Het is ongelooflijk hoeveel er blijken zitten. Een lichte spinhengel zorgt voor leuke sport. Ook een spinhengel voorzien van een shad levert de nodige koolvissen op. Het kantrecord kabeljauw staat hier op vijftien kilo!

Hectische dag
De volgende morgen is de wind flink aangetrokken. Ook is het moeilijk vissen met een constant draaiende wind. Met 1.3 knopen scheren we over het wateroppervlak heen. Wel zijn de wolken verdwenen en is de lucht zomers blauw (het is halverwege augustus). Het kan volgens de weervoorspelling wel twintig graden worden, dit geld ook voor de rest van de week.

Gemiddeld formaat.

Onderschat de koolvis niet!

Niet vies van platvis.

Lekker hangen.

Koppen als kalveren.

Later in de ochtend stapt Jan op. Een driftzak lost ons snelheidprobleem op. We maken driften van ondiep naar diep. Een groep krijsende meeuwen verraadt jagende koolvissen aan de oppervlakte. Snel varen we er naartoe. Heel het scherm van onze dieptemeter loopt vol met vis. Het is hier zo’n zestig meter diep. Onder de school koolvissen bevindt zich een grote groep hongerige kabeljauwen.

Het wordt een hectisch dagje. Vele mooie vissen rond de tien kilo kunnen onze pilker of shad met loodkop niet weerstaan. Mijn vader wordt onder het ophalen verrast door een agressieve beuk op zijn hengel, meters lijn worden van zijn spoel afgetrokken. Een serieuze koolvis heeft op half water zijn pilker gegrepen. Ook vangen we nog twee heilbotten. Met pijn in onze schouders eindigt deze visdag.  We kunnen die dag even geen kabeljauw meer zien.

Zo vader…

... Zo zoon. (heilbot).

Catch and release.

Mooie  momenten.

Er is ook grove schelvis aanwezig.

Tongschar.

Noorse traditie
Jan stelt voor om ‘s middags de bergen in te trekken. Hij wil ons laten zien wat hem en vele andere Noren op hun vrije dag bezighoudt. Na een tijdje door de bergen gereden te hebben parkeert hij zijn wagen in een berm. Er bevindt zich hier een rivier vlak naast de weg die we over moeten steken. We trekken onze schoenen en sokken uit en rollen onze broeken op. Er volgt een mooie bergwandeling.

Een nieuw avontuur.

Jan wijst ons op verschillende soorten eetbare bessen. Even later komen we bij een prachtig helder bergmeertje aan. Jan wil proberen een wilde bruine forel of arctic char te vangen. Hij zegt dat hier op gedronken moet worden en haalt een fles whisky uit zijn gevulde rugzak. Even later zijn we aan het vissen. Jan en Bert vissen met een vlieghengel, mijn vader en ik met een spinhengel.

Zoeken naar…

... Eetbare bessen.

Verscholen bergmeertje.

Al snel worden de eerste forelletjes gevangen. Ook door mijn vader, hij vangt zijn eerste bruine forel op een spinnertje. Jan is ondertussen dood hout aan het sprokkelen om een kampvuur te maken. Uit zijn rugzak komen nu ook worsten die hij aan een spies boven het vuur hangt. Dit is het echte outdoor-leven. Je ziet dat Jan het meesterlijk naar zijn zin heeft.

Weer een soort erbij!

Sterke verhalen aan het kampvuur.

We vissen, drinken en kokkerellen tot laat in de avond. Het wordt tenslotte niet donker. Het is een mooie afsluiting wat ons bezoek aan Kokelv betreft. Morgen vertrekken we naar Seiland.

Meer foto’s over deze reis zijn te vinden op www.sportfishmoments.com. Voor verdere inlichtingen en informatie over deze bestemming, neem even contact met Bert Goeree van Tight Lines Visreizen: tel. 0180 434788 / info@tightlines.nl  /  www.tightlines.nl