Spodsbjerg 2012 (8, slot)

Door Ninja Klapwijk & Richard Ludema

Vrijdag, 15-08-2012 - Vrijdag, laatste visdag, dus besloten om toch vroeg uit de veren te gaan. Ondanks het feit dat we nog tot 02:00 uur stonden te fileren ging de wekker om 06:00 uur. Omstreeks 07:00 uur waren we alweer op de waypoint waar we enkele uren nog met kromme hengels stonden.

Deze dag stond volledig in het teken van catch & release. We hadden immers een leuk portie vis gevangen om mee te nemen, waarbij we zelfs deze week al enkele grote vissen terug hebben gezet.

Het was even zoeken naar de vis, deze bleek achteraf iets te zijn afgezakt naar 35 meter. Eenmaal de vis gevonden een nieuwe waypoint gemaakt en het was weer raak, deze keer op de cutbait herring. Hiermee wisten we deze laatste dag enkele prachtige vissen te vangen, gemiddeld met een lengte van dik in de 70 centimeter.

Je vist met dit stukje kunstaas dus toch wel iets selectiever op vissen van minimaal 65+cm. We hebben deze ochtend vissen gevoeld die we in het begin gewoonweg niet konden houden en uiteindelijk gelost hebben gedurende de dril. Een extra dreg op de staart van de cutbait is dan ook een echte must.

Het vangen ging deze ochtend gewoon door!

Helaas moesten we onze ochtendsessie staken door de plotseling opstekende mist, hierdoor werd ons zicht beperkt tot 20 tot 30 meter. Met gevaarsignalen van de scheepsvaart was dit geen prettig gevoel zonder radarreflector en hebben we besloten om via de ondiepte terug te varen naar de haven. We hadden al enkele mooie vissen gevangen en gelost, daarnaast moesten we immers ook de twee vissen laten wegen bij Angelcentrum Langeland.

Helaas terug naar de haven door de dikke mist.

Eenmaal terug bij het huisje was het al duidelijk dat de vis gedurende de nacht veel vocht had verloren in de koelbox. Eenmaal bij Thomas aangekomen bleken de vissen net niet genoeg gewicht te hebben voor de vangst van de week. De kabeljauw van 104cm had een gewicht van 9kg, die van 101cm een gewicht van net iets onder de 10.5kg.

Hiermee kwamen we net enkele grammen tekort om de reeds staande 10.5kg te overtreffen. Wanneer we de vis direct hadden aangeboden was deze absoluut zwaarder geweest en de huidige vangst van de week overtroffen. Het maakte ons echter niets uit, we hebben immers beiden een geweldig nieuw persoonlijk record neergezet.

Inmiddels was de mist door de krachtige zon weggetrokken en zijn we weer uitgevaren naar onze stek. Het was wederom zoeken naar de vis, maar eenmaal gevonden was het weer bingo. Vissen van 70cm inhaleerden de cutbait alsof het niks voorstelde. Zo hebben we onverhoopt toch een kabeljauw van 75cm open moeten snijden, omdat deze te diep gehaakt was en alleen de loodkop van de cutbait nog te zien was. Wij hebben onszelf hier werkelijk over verbaasd.

De cutbait herring volledig achter in de keel van de vis.

Deze middag volgden er nog diverse vissen van 70, 80 en 90+cm. De grootste en mooiste vis werd gevangen door Richard, met een lengte van 99cm. Geweldig om al deze vissen terug te zetten en ze weer de diepte in te zien zwemmen. Catch & release!

Een prachtige vis van 99cm! Catch & Release!

Nogmaals… 99 cm!

Hoge 70’er op de Cutbait Herring!

Dagelijkse gang van zaken, heerlijk!

En dergelijke vissen vangen en terugzetten, een geweldige dag!

Inmiddels kwamen er meerdere visboten polshoogte nemen, hetgeen resulteerde in een onaangenaam gezelschap. Zo heeft een beste Duitse man maar liefst 1,5 uur rondjes om onze boot gevaren zonder te vissen of wat te zeggen. Turend naar de GPS en de fishfinder trachtte deze man onze stek perfect in kaart te brengen. Met de vraag: ‘Was machst du eigentlich?’ kregen we het antwoord: ‘Nur gucken…’ Zijn ogen gingen in ieder geval behoorlijk openstaan terwijl wij alle vissen vingen en weer lieten zwemmen.

Toen wij vertrokken richting de haven liet hij direct een shad zakken. Ergens was het erg irritant, maar we konden er toch ook wel weer om lachen.

Ook in de avond was het weer zoeken naar de vis die wederom iets verschoven was. Uiteindelijk nog diverse mooie vissen gevangen. De eindteller op deze dag stond op 17 vissen variërend tussen de 70cm en de meter. Al deze vissen zwemmen weer rond in de Langelandsbelt, hetgeen ons ook een erg goed gevoel geeft. Zo kan het ook mensen…

We kunnen met een tevreden resultaat terugkijken op een geweldig geslaagde vakantie in Spodsbjerg! Ondanks enkele dagen met slechte weersomstandigheden zijn we onder aan de streep zeer tevreden over de geweldige vangsten die we hebben gedaan.

Nog maar één om af te sluiten!

Catch & Release, ook mooi om te zien op de fishfinder! Dit was de laatste vis van de vakantie die weer de diepte opzocht. GEWELDIG!

Om kort samen te vatten heeft deze vakantie ons geleerd dat je continu moet blijven zoeken naar de vis. Eenmaal gevonden betekent dit niet altijd vangen, ook moeten de condities dusdanig zijn dat er een bijtperiode aanbreekt. Met bepaalde methoden en technieken vang je op de bijvangers veel ondermaatse vis.

Catch & release!

Pas je technieken aan en je vist een stuk selectiever met geweldige vissen! Catch & release is ons goed bevallen, we zullen aanstaande jaren vissen van 80+ en 60- alleen nog maar terugzetten. De mooie filets komen toch enkel van de vissen tussen de 60 en 80cm. Op deze manier hopen wij nog jaren te kunnen genieten van deze geweldige visserij op de Langelandsbelt!

Ninja Klapwijk & Richard Ludema.

Mocht je vragen hebben, mail dan gerust naar: ninjaklapwijk@gmail.com.