Snoekavontuur in Ierland Deel 2

Eerder verschenen: deel 1

Door Patrick Neering en Ed van Buijtenen

De laatste dag met Ferdinand op het water. De zonnebrand kon meteen alweer gebruikt worden. De gedachte aan wederom een taaie dag deed de moraal geen goed. Maar…. de eerste twee aanbeten van Ed waren meteen raak (2 tachtigers) en ook Ferdinand ving een snoek van 98 cm op een wortel. Ja inderdaad op een echte wortel/peen met een aantal dreggen erin!

Dag 4
Gisteren hadden we namelijk de discussie gevoerd of de juiste jerkbait/kleur het verschil kan maken op bepaalde dagen. Ferdinand gelooft daar echter totaal niet in en zei dat hij ze zelfs aan een wortel kon vangen. Deze uitdaging stond dan ook en nadat Ferdinand eerst een aantal aanbeten op de wortel gemist had (wellicht van konijnen zeiden wij nog  haha), ving hij deze schitterende snoek.

De wortel was echter meteen van de takel gevallen dus het zou ook de laatste snoek op de wortel zijn. Gedurende de dag vingen we op diverse stekken lekker door. Vooral in een baai waar de temperatuur 2 graden warmer was en zeer veel fonteinkruid stond, was super. Hier volgde ook een grote snoek mijn kunstaas tot aan de boot om vervolgens om te keren.

Even later zag ik op dezelfde stek een grote kolk naast mijn jerk en toen nog een kolk. Toen mijn jerk bij de boot kwam zat de snoek er nog steeds achteraan (geschat 110+). Helaas pakte hij de jerk niet nogmaals en liet mij met knikkende knieën achter. De eindstand vandaag: 19 snoeken waaronder: 90, 92, 97, 98 en wederom 1 van 101 cm. Opvallend was het om te zien dat er slechts 3 kleine snoekjes bij waren en de rest allemaal mooie tachtigers of groter!

De Torob doet het altijd goed in Ierland!

Dag 5
Vol verwachting gingen we vandaag het water op. Nog steeds zonnig, maar iets meer wind. Op de eerste stek vingen wij meteen een aantal mooie vissen waaronder wederom een meter voor Ed van 104.

Al snel lag de eerst metersnoek van de dag in de boot: 104 cm voor Ed.

Ook vingen we nog een viertal negentigers, waarvan de grootste 99 cm was. ’s Middags visten we op een mooie stek in een grote baai boven het fonteinkruid. Uit het niets kreeg ik een harde tik op wederom de Whopper. De vis dook de diepte in en bleef daar ook lange tijd. De CJW jerkhengel, welke toch een stijve “Extra Heavy” uitvoering is, boog door tot in het handvat. Uiteindelijk kwam de boosdoener boven wat een schitterende dikke snoek bleek te zijn van 111 cm!

Aangezien de steiger waar Ferdinand altijd zijn boten heeft liggen, momenteel gerenoveerd wordt, bracht/haalde onze Marine visboot iedere dag met de trailer uit het water. Rond half zes belde wij Ferdinand dan ook of hij ons wilde komen halen. We voeren op dat moment op 10 meter water en ik had mijn hengel, voorzien van een Bulldawg, even in de steun gezet om de spullen alvast op te ruimen.

Opeens zie ik mijn hengel helemaal doorbuigen en een snoek van 101 cm kon ik later in mijn handen houden. Het was echter een enorm verschil met de snoek van 111cm. Deze snoek was duidelijk net afgepaaid en was broodmager. Zij had schijnbaar net besloten om weer te gaan eten en laat ze nou net mijn Bulldawg uitkiezen. Wederom een goede dag met 9 vissen in de boot waarvan 3 meters en 4 negentigers!

Zoek de…

… verschillen!

Dag 6
De laatste dag alweer. Wat vliegt de tijd toch als je het naar je zin hebt. Deze dag stond er echter wezenlijk meer wind dan de andere dagen en het jerken was zelfs een beetje lastiger dan normaal. Vandaar dat wij deze dag met swimbaits gingen werpen. De eerste vis is meteen 110 cm! En de volgende ietsje kleiner met 104 cm. De 3e ,4e en 5e waren respectievelijk 96, 94 en wederom 96 cm! Ed sloot de dag af met een snoek van 107 cm.

Dikke snoek van 110 cm tussen het fonteinkruid vandaan…

En nog een 107 cm, welke het fonteinkruid (en de swimbait) kon waarderen.

De eindstand van deze visweek op Lough Derg kunnen we dan ook gerust bevredigend noemen! We hebben 10 metersnoeken in de boot gehad en vele tachtigers en negentigers. De vechtlust van Ierse snoeken is fantastisch en de aanbeten zijn vaak fenomenaal. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot de volgende trip!

Hier doen we het allemaal voor…

Groet, Patrick Neering en Ed van Buijtenen.

Eerder verschenen: deel 1

Wil je ook een snoekavontuur beleven in Ierland bij Ferdinand, kijk dan voor informatie en foto’s op www.pike-ireland.net.  Je kunt bij hem terecht voor accommodatie, moderne visboten en goede adviezen over stekken, vismethode etc.

Desgewenst gaat Ferdinand met je mee als visgids om je de beste stekken te laten bevissen. Als Ferdinand met u mee gaat als visgids, dan geeft hij een unieke vangstgarantie.