Savage Gear Halibut Challenge Dag 6

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Na de topdag van gisteren was het vandaag weer een lastig verhaal. In de ochtend was het nog mogelijk om naar de overzijde (het eiland Ingoya) te varen. Maar later op de dag zou de wind toenemen tot vlagen met 6 tot 7 beaufort en dat maakt varen best lastig.

Behalve als je de wind en de golven in de rug hebt. Dus in de schaduw van het eiland hebben we vandaag gevist met twee boten.

John en Ed hadden de afgelopen week nog geen succes gehad met de heilbotten maar vandaag was John de man van de dag.

Al trollend op dieptes van 10 tot 30 meter wist hij twee exemplaren te verschalken. De glimlach was vandaag dan ook niet van zijn gezicht te krijgen. De eerste was net onder de 80 centimeter en de tweede was 98 centimeter.

Wij zijn begonnen met trollen in onze ‘huisbaai’ en het duurde niet heel lang en Alfred ving direct een fraai exemplaar van 95 centimeter op 13 meter diepte.

Dat is alweer zijn derde deze week en voor een ‘heilbot onervaren’ visser is hij lekker bezig. Hij geniet ook met volle teugen.

We trollen rustig verder maar er gebeurt niet meer veel behalve dat de wind langzaam maar zeker steeds sterker wordt. Als laatste liggen we in een grote baai en driften we op dieptes van 20 tot 25 meter maar de wind die in je gezicht blaast met vlagen tot zeven Beaufort is gewoon niet goed te bevissen.

Om 14.30 uur besluiten we om terug te varen omdat er simpelweg niets meer gebeurt. In de haven aangekomen zijn er toch nog twee vissers die nog even het hoekje om willen en in de luwte van het noordelijke eiland willen vissen.

Ronald en ik varen snel naar de bestemming en driften eerst op de hoek in de stroming en daarna trollen we weer een stuk verder en Ronald pakt in deze lastige omstandigheden alweer zijn vijfde exemplaar. Niet groot maar onze visserij klopt.

Zeker als blijkt dat ook de gidsboot vandaag twee exemplaren heeft weten te vangen. En wijs dus ook! Het zijn geen makkelijke omstandigheden maar we halen er het maximale uit.

Dan wil ik toch ook nog even vermelden dat ik van de sponsor een nieuwe hengel en molen heb meegekregen om mee te vissen. Het gaat om de Salt2 hengel van Savage Gear. Het is een tweedelige hengel van 1 meter 98 met een werpgewicht van 300 tot 600 gram en is geschikt tot 80 lbs lijnen.

Ik was al een fan van de Jigstick van Savage Gear maar deze hengel is voor het heilbot vissen mijns inziens nog iets beter. Hij heeft in het topsegment duidelijk meer actie dan de jigstick die wat stugger is.

Juist bij de enorme runs die een heilbot kan nemen is dat een voordeel omdat er meer van de eerste schok wordt opgevangen door de hengel en niet alleen door de slip. Dat maakt de kans dat de haak uitscheurt weer een stuk kleiner.

Verder heeft het onderste deel van de hengel een goede en stevige body en hiermee kan je voldoende kracht zetten om de vis omhoog te bewegen.

De molen die ik gebruik is de Okuma Raw II 65. Hij heeft een gear ratio van 4.8 : 1 en een zeer fijne slip. Hij is zeer gevoelig en met het Dual Drag Force systeem is hij voor de taak om grote heilbotten binnen te halen zeer geschikt. De lichte aluminium handel en knop van sterk foam maken hem gebruiksvriendelijk in het gebruik.

Ik schrijf normaliter geen productreviews maar over deze producten ben ik erg tevreden en kan ik iedere Noorwegenganger of welke andere visreis met grote exemplaren van harte aanbevelen. Zeker omdat het een zeer gunstige prijs kwaliteit verhouding kent.

Ik gebruik voor het trollend vissen en ook bij harde stroom (zoals in deze tijd met springtij) het liefst de cutbait herring van Savage Gear. En dan het grootste exemplaar.

Hij is lekker zwaar en goed bij de bodem te houden. Hij is slank tov andere modellen en pakt dus minder stroom en je kunt hem dus strakker vissen en je blijft beter bij de bodem.

Momenteel worden de meeste heilbotten gevangen met donkere kleuren. Daarbij is Bronze een goede favoriet en ook Coal fish zijn ook volgens de lokale gidsen hier op dit moment de beste kleur waar het meest mee wordt gevangen.

En we hebben ook echt met andere soorten en maten gevist maar de Cutbait Herring is deze week de absolute favoriet!.

Morgen alweer de laatste dag. En drie keer raden. Wind! Iets minder dan vandaag maar wel een mega stroming vanwege springtij. Morgen is het plan om veel te gaan driften in de stroming.