Savage Gear Halibut Challenge Dag 5

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Zo moeten alle dagen zijn! We vertrekken om 6.00 uur uit de haven en alle andere medevissers liggen nog te slapen. Kans gemist zou ik zeggen. Aangezien het bijna springtij is, stroomt het erg hard op dit moment en daarbij is ieder extra tij dat je kunt uitvissen er mooi weer een extraatje.

We stomen snel op naar de twee eilanden waar het water doorheen geperst wordt en als we aankomen staat er al een sterke stroming. Hier heb ik al met veel gasten mooie heilbotten mogen vangen. Maar na vier lange driften kunnen we geen heilbot bijschrijven.

Dan toch maar naar de noordzijde van het eiland want daar staat ook nog steeds een mooie stroming. En direct op de eerste drift pakt Ronald met de kleine Cutbait Bronze een leuke heilbot. Geen monster maar de ban is gebroken. Na nog een lange drift besluiten we om aan de overzijde langs het grote eiland de baaien uit te trollen.

Op dieptes van 12 meter slepen we met een snelheid van twee knopen onze jigs vlak over de bodem. Nico zet direct ook een lijn met een dieplopende Rapala uit en het duurt een kleine vijf minuten waar deze direct wordt gepakt.

Nico drilt de vis vakkundig en na vijf minuten zit ook hij op de voorplecht met een mooi exemplaar. In de consternatie vergeten we hem te meten maar we denken dat hij rond de 105 centimeter uitkomt. Direct na de fotoshoot is de vis weer in zijn vertrouwde element.

We draaien de boot even om en varen een klein stuk terug om alle lijnen weer uit te zetten en vervolgens knalt er op mijn shad binnen de minuut een heilbot en dus op bijna dezelfde plek. Zo blijkt maar weer: een heilbot is zelden alleen.

Nog een half uurtje verder ben ik weer aan de beurt en vang een heilbot van rond de 80 centimeter.

We trollen rustig verder en opeens krijgt Alfred die op de punt staat een mooie aanbeet. Deze vis meet 105 centimeter en levert een mooi gevecht.

Nog wat verder ben ik weer aan de beurt en gaat een heilbot van 90 centimeter op de gevoelige plaat. Het is echt een topdag en dit weer maakt werkelijk een wereld van verschil voor de visserij.

We besluiten om nog naar de noord te gaan en om hier op de rand van 80 a 100 meter op zoek te gaan naar kabeljauw en koolvis. Bij de eerste stek aangekomen beginnen we te vissen met de shad en meldt zich al snel een eerste kabeljauw.

Maar direct daarna draait Ronald zijn shad omhoog en als hij nog geen halfweg is wordt zijn shad bruut gegrepen. De reel begint te gieren en loopt ver af. Langzaam maar zeker werkt Ronald de vis naar boven maar telkens weer pakt hij lijn terug. Het is een werkelijk fenomenale dril.

Na 15 minuten ligt de dame op schoot bij Ronald en mag er 115 centimeter worden bijgeschreven. Niet slecht vanaf een diepte van 60 meter.

Vervolgens gaan we verder op zoek naar de kabeljauw en als Nico een mooi exemplaar heeft gevangen gebeurt er onverwachts een vervelend ongeluk. De dreg belandt in Nico zijn hand met de kabeljauw er nog aan!!! Geen fijne situatie.

We hebben de dreg van de splitring weten te krijgen en zijn met rasse schreden naar de haven terug gekeerd en hebben ons bij de EHBO gemeld. Daar wordt de haak vakkundig verwijderd door de dienstdoende arts.

Deze kijkt niet op van een haak meer of minder en ze hebben hier dan ook een heel arsenaal aan werktuigen om haken door te knippen, zagen of verbuigen. Na een stief kwartiertje is Nico 125 euro armer en een haak armer. Best gelopen, snel naar huis en een biertje drinken.

Bij thuiskomst van de lokale gids is het ondertussen een sport geworden om te vragen hoeveel heilbotten zij hebben gevangen. De gids kwam vandaag tot zes. Wederom hebben we dus met onze zeven de lokale gids weten te verslaan. We zijn best goed bezig. Maar morgen staat er weer slecht weer met wind in de voorspellingen. Dat wordt dus weer aanpassen.