Savage Gear Halibut Challenge Dag 4

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Van hetzelfde laken een pak! Dag 4 is gelijk aan dag 3 met veel wind die ons beperkt in onze keuzes. Tegelijkertijd is het zaterdag en gaat de supermarkt om 16.00 uur dicht! Dus wat doe je dan? Wachten tot 9.00 uur en de supermarkt open gaat om je boodschappen te doen. Want we willen natuurlijk wel ons biertje drinken na het vissen.

En aangezien het zondag mooi weer dreigt te worden en het eerste goede getij precies tijdens het ontbijt valt moeten we dus op de boot ontbijten. Maar dat is pas voor morgen.

Al met al zijn we om 9.30 uur bepakt en bezakt vertrokken en zijn we eerst maar eens op zoek gegaan naar de kabeljauw. In eerste instantie zoeken we ons heil op de 100 meter en daarbij liggen we vol in de wind. We moeten backtrollen om de boot enigszins een normale drift mee te geven.

Aan vissen kom ik niet toe. Terwijl de drie mannen aan boord staan te vissen probeer ik met man en macht de boot onder controle te houden en daarbij ook nog eens mijn viscap op te houden. Dit allemaal tegelijkertijd is nog lastig zat.

Al met al levert de eerste stek niet veel op en gaan we door naar de tweede stek waar we hetzelfde meemaken. Op de derde plek verandert het enigszins en beginnen de eerste kabeljauwen zich te tonen. Geen grote maar we zijn blij dat we toch wat gevonden hebben.

Geregeld komt er een vis boven en we verliezen ons een beetje in de drift en de vangsten. Langzaam maar zeker driften we richting twee eilanden en gaat de diepte naar de 35 meter. Even een snelle blik op de GPS laat ons zien dat dit doorloopt in een mooi plateau van 30 meter.

We schakelen snel over naar het vissen op heilbot. De shads worden te water gelaten en we driften het plateau af met een snelheid van 2 tot 2,5 knopen. Best snel voor het vissen op heilbot op deze diepte maar het is even niet anders. Na een klein uur zijn we het plateau over en heeft zich helaas geen heilbot gemeld.

Direct er naast ligt nog een soortgelijk plateau met een diepte van 20 meter. Alfred staat voor op de punt en vist met zijn nieuwe gekochte shad van die ochtend en dat blijkt al snel geen miskoop te zijn.

Waar hij eerst denkt een nieuwe te moeten gaan halen omdat hij 'vast zit' blijkt drie tellen later een schot in de roos te zijn geweest. De reel begint langzaam maar zeker steeds sneller af te lopen en Alfred kan niet meer doen dan zijn hengel vast houden.

Het wordt een mooi gevecht. Alfred is in opperste concentratie en doet zijn uiterste best om de vis aan boord te brengen. Na een mooie dril van ruim 10 minuten zit Alfred met de grootst denkbare glimlach op de voorplecht met een heilbot in zijn handen.

En dat is zijn eerste die hij ooit heeft gevangen. Hij heeft al op alle wereldzeeën gevist en heel veel exotische soorten gevangen maar deze is nieuw voor hem en hij is er meer dan blij mee. Te meer omdat het een exemplaar is van 120 centimeter. De grootste tot dan toe.

De rest van de dag houden we ons bezig met het zo tactisch mogelijk vissen ten opzichte van de wind maar dat levert nog slechts wat kabeljauw op. We laten het voor vandaag voor wat het is en gaan naar huis om ons voor te breiden op morgen.

Eindelijk een normale visdag in het vooruitzicht. Een opvallend detail is dat wij vandaag wel aan de heilbot geraakt zijn en dat de lokale gids het niet voor elkaar heeft gekregen om met zijn gasten uit Zweden een heilbot te vangen. Dat is de tweede dag dat we meer heilbot vangen dan de lokale gids.

Maar we hebben nog een mooi toetje voor de boeg. We gaan met alle gasten een heerlijk avondje 'all you can eat King Crab' tegemoet. Een buffet met een overweldigende hoeveelheid aan King Crab met mayonaise en witbrood.

Na een dag hard werken gaat dit er in als zoete koek. We eten ons helemaal rond en genieten volop. Het gaat niet altijd om het vissen blijkt maar weer.