Savage Gear Halibut Challenge Dag 1

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

We zijn een klein en illuster gezelschap deze week. John, Alfred, Ronald, Ed, Nico de Belg en ondergetekende zijn de hoofdpersoenen in deze al weer derde editie van het Savage Gear Halibut Challenge om gericht op heilbot te vissen.

De groep is klein maar fijn. Het eerste deel van de reis verliep bijzonder prettig. Het vliegtuig was half leeg en we hadden stoelen bij de nooduitgang. De vlucht naar Oslo was daarmee snel voorbij en we landden om 23.30 uur.

Bij de balie van het SAS hotel werden we welkom geheten door dezelfde medewerker als onze visreis in juni. "Aah Mr 'Fishreisen'. It is good to have you again in our hotel." Toch prettig om zo ontvangen te worden in het luxe SAS hotel.

De bar was nog net lang genoeg open om twee biertjes te drinken maar daarna was het om 01.00 uur toch echt tijd om te gaan slapen. De wekker ging weer om 06.00 uur en daar wachtte een heerlijk en luxueus ontbijt met verse jus, goede koffie en hammen, kazen, gerookte zalm en ga zo maar door.

De vlucht vanaf Oslo naar Alta verliep wederom vlekkeloos. Ook nu weer kwam alle bagage netjes op de band en ook het zonnetje scheen voor Noorse begrippen uitbundig. Wat kan er nog mis gaan? De busreis naar Havøysund duurde nog drie uur en onderweg zagen we zelfs nog springende bruinvissen in de fjord naast ons.

In Havoysund werden de mannen al snel ongeduldig en wilden het water op. Nadat we boodschappen hadden gedaan, de hengels hadden klaargemaakt en hadden gegeten gingen we om 18.00 uur het water op.

Er stond een prima windje van zes meter per seconde (ze zeggen dat het de hele week zo blijft en dat zou mooi zijn….!) en we kozen er voor om gebruik te maken van de noordoosten wind en afgaand tij in dezelfde richting.

Daarmee kwamen we uit ten westen van het eiland Masoy. Maar de verwachte stroming bleef uit en de wind kwam net weer uit een andere hoek. Dat is vissen in Noord Noorwegen. Dus de motor heel langzaam aangezet en met onze shads achter de boot met 2 mijl per uur getrold.

Het duurde slechts 40 minuten en Ronald (gouden lul) Spakman had een mooie aanbeet. Vakkundig (dit is de derde keer dat hij mee gaat) drilde hij de heilbot naar de boot. Met deze eerste vis van 100 centimeter was de ban dan ook direct gebroken en niet te vergeten, de Savage Gear Cutbait Herring Bronze heeft goed werk verricht!

Het gemiddelde lag heel even op één heilbot per uur. Na een korte fotosessie en een dikke kus van Ronald mocht de enthousiaste dame haar avonturen thuis navertellen.

Hierna dachten we er nog wel eentje te vangen maar dat gebeurde helaas niet meer maar we kregen nog wel bezoek van een dolfijnen familie van vier die om ons heen bleven rondzwemmen.

Om half 10 zijn we weer naar de haven gevaren en zitten we nu met een biertje na te praten. Conclusie: Prima start, goed weer, goede vooruitzichten met een aankomend springtij deze week gaat er vast nog een heleboel gebeuren. Maar nu eerst bijslapen. Die eerste paar uurtjes waren nu al om te genieten.