Rivier in het vizier 335

Het rode huisje met witte kozijnen kleurt prachtig bij de diep blauwe hemel. Tussen de kersenbloesem en de fris geurende seringen door kijken we uit over een flinke zijtak van een groot Zweeds meer. Heerlijk, het begin van zo’n visreis.

We treffen het enorm met het weer. Zonneschijn en ruim 25 graden en dat houdt ook aan volgens de weersites. Het ’s avonds is alles uitgepakt en al snel zijn de eerste hengels opgetuigd. We kunnen niet wachten om een eerste verkenningsrondje op het water te maken.

Veel mooier wordt het niet. Het huisje en het uitzicht over een zijtak van een groot meer.

Een plaat van vier meter diepte met harde bodem, direct grenzend aan diep water maar ook aan een mooie ondiepere baai is de ideale plek om te beginnen. We kunnen vanaf de randen van deze plaat verschillende waterlagen afvissen om te kijken waar de vis staat. Diep, ondiep of ertussen? Bij m’n tweede worp richting het ondiepe wordt m’n wobshad op 10 gram opgevangen met een beste klap.

De eerste vis is al snel een feit.

Lijkt me snoekbaars, en inderdaad een mooie ook. En het blijkt geen toeval, we vangen er meerdere. Amper twee meter diepte, helder water, zonneschijn en een felgele shad. Niet echt conform de vele theorieën die er maar blijven rondgaan. Ook lopen er enkele snoeken tussendoor. Een betere start konden we ons niet wensen.

Naast mooie snoekbaarzen lopen er ook enkele snoeken tussendoor.

De shads en loodkoppen krijgen het weer flink voor de kiezen!

De volgende dag starten we uiteraard weer ondiep maar blijkt al snel dat de vissen wat dieper zitten. Vooral de zone van 5 a 6 meter is geliefd. De snoeken en snoekbaarzen staan er nu door mekaar heen. Vooral op de platen met hardere bodem. De zachte stukken die veelal nabij rietkragen te vinden zijn slaan we over. Daar staan, op de periode direct rondom de paai na dan, voornamelijk kleine snoekjes die de dekking van riet en planten nog goed kunnen gebruiken.

Sterke snoek die kwam van de grens naar diep water.

Met hun scherpe tandjes en wild vechten zijn dat ware shadmollers. Wel leuk voor de nodige actie, maar niet echt het kaliber waar we op uit zijn. We markeren de hardere platen nabij diep water. Daar is de kans op grote vis het grootst. Zowel werpend als diagonalend hebben we volop actie. We vermaken ons opperbest. Rustig zoemt de elektromotor ons over de stekken terwijl we genieten van de vele zingende vogels

Overdag ook veel snoekbaarzen van dit formaat.

Niet alleen zangvogels, maar ook het lachen van een zwarte specht, de roep van de koekoek en het getrompetter van de wilde zwanen. In de schemering wisselt de wacht. Dan klinkt er het ‘gehoemp’ van de roerdomp, vele uilen en de melodieuze zang van de nachtegaal. Vooral die laatste is echt genieten!

We genieten enorm van de rust, het wild en de vele zangvogels.

Elke dag opnieuw fantastisch weer, boffen dus! We vissen afwisselend op snoekbaars en snoek. De grotere snoekbaarzen zijn vooral in de late avond actief en met het warme weer en de vele lichturen vissen we dan ook vaak ’s avonds door tot na tienen. De gele en de zwartrode  Wobshad zijn favoriet. Door onze ogen lijken die kleuren totaal niet op mekaar. Waarschijnlijk ziet de snoekbaars dat echter heel anders.

De zwart en gele wobschad zijn favoriet.

Tijdens de warmste uren van de dag met de zon hoog aan de hemel lijkt de vis iets vaster te liggen. De grote snoeken liggen dan ook beduidend dieper.  Regelmatig trollen we over diep water om ze op te sporen. We komen erachter dat ze vrijwel enkel uit de tent te lokken zijn met zeer snelle en diepgeviste pluggen.

Midden op de dag kunnen we ze speedtrollend over de streep trekken.

Met een 20 ponds lijn brengen we onze Triple Pikefighters dankzij het hoge tempo met gemak naar ruim 6 meter diepte. Met de slip open en de hand op de spoel speedtrollen we over diep water. De aanbeten die volgen zijn ongekend hard. Waarschijnlijk sprinten de snoeken vanaf een meter of tien diepte in volle vaart omhoog om hard op de plug te klappen. Vereiste bij deze visserij is uiteraard enorm stabiele en stevige pluggen die met zoveel druk op de schoep niet gaan lijken op een tollende kermisattractie.

De Triple Pikefighter blijft onze snoekplug nummer één!

Het is de sleutel voor de grote snoek en we pakken een hele serie prachtige vissen op deze manier. Martin, de accommodatie eigenaar is onder de indruk van de vele vangstfoto’s en wil dolgraag van dichtbij zien hoe we dat aanpakken. Uiteraard is hij welkom een avondje in te stappen .

De grote snoeken blijven maar binnenkomen.

Prachtige exemplaren.

Na wat uitleg over de verschillende visserijen die we toepassen haak ik een echt zware vis. Ik laat Martin een poosje drillen en een flinke metersnoek springt kopschuddend de lucht in. Prachtig! Niet veel later gaan we samen op de foto met de mooie snoek die vervolgens snel zijn weg in de koele diepte mag vervolgen.

Leuk moment als Martin, de sympathieke accommodatieverhuurder een avond opstapt.

Ook vergeten we de snoekbaarzen niet. Overdag zijn ze ook best te vangen, maar elke dag is het opnieuw uitzoeken op welke diepte ze zitten. Soms op 4 en 5 meter diepte, soms op 10. In de avondschemering zijn het echter steevaste de ondiepere harde platen waar de grote vissen vanaf komen

Tegen het donker aan vangen we de grootste snoekbaarzen.

Tussen al dat grote vissengeweld door blijft de visuele visserij in de baaitjes toch altijd leuk voor de afwisseling en de fun. Vooral in mooie hoeken barstensvol waterplanten vermaken we ons met de kamikazesnoeken die er huizen. Meestal van bescheiden formaat tot in de tachtig maar soms ook fraaiere exemplaren. In elk geval constant volop actie.

Je kunt de snoek er bijna ruiken

Soms ook aanbeten die je niet meer snel vergeet. Zo miste een snoek de spinnerbait tijdens een woeste aanval en zette de achtervolging in. Mooi te zien in het kraakheldere water. Tot aan de boot zwom hij pal ertegen aan. Vlak voor de boot versnelde Henk de spinnerbait door hard z’n hengeltop weg te draaien. De snoek vloog met spinnerbait gelijk de lucht in en dat een meter voor de boot. Sensationele aanbeet!

Fantastische aanbeet op de spinnerbait.

Een visarend bidt boven het water. Duidelijk op jacht. Snel pak ik m’n fotocamera erbij. De visarend duikt als een ijsvogel recht naar beneden het water in, is even onder en vliegt vervolgens met een brasempje weg. Prachtig om te zien!

De visarend speurt de ondiepe oeverzone af ….

… en duikt met een flinke plons het water in.

Een brasempje is de klos.

Nog steeds hebben we heerlijk zomerweer. De zonnebrandcrème behoort inmiddels samen met de lange onthaaktang tot de onmisbare attributen aan boord. Variatie in de visserij spreekt ons beiden flink aan en zo wisselen de laatste dagdelen de verschillende technieken elkaar af. Speedtrollen, jerken, backtrollen en diagonalen vormen daarbij de hoofdmoot. Maar zeker ook het werpen met shads op snoekbaars blijft prachtig.

De laatste dagen variëren we flink in technieken. Van speedtrollen…

…tot werpen met shads op lichte kopjes. Het komt allemaal voorbij.

De verschillende soorten stekken liggen natuurlijk niet altijd dicht bijeen. Zo varen we soms een kwartier tot wel een half uur tot een volgende stek. Maar tijdens de hete dagen, is de verkoeling daarbij alleen maar welkom. De laatste dag vissen we nog lekker lang door, maar dan komt er toch dat moment dat we het kunstaas de laatste keer van de speld halen.

De terugreis kan beginnen

We kunnen terugkijken op een super tijd. Thuiskomen bij vrouw en hondje is ook iets om naar uit te kijken. Tevens is het Nederlandse seizoen net geopend, dus het volgende avontuur zal niet lang op zich laten wachten!