Revolutionaire                 b.b motor van Evinrude!

Revolutionaire b.b motor van Evinrude !

 

Door Henk Simonsz en Aad Kouwenberg

Ieder jaar komen fabrikanten met nieuwe modellen en verbeterde technologieën op de markt. Vaak zijn het echter slechts details die aangepast zijn, al dan niet in combinatie met een nieuw kleurtje of design, ontworpen volgens de laatste trends.

Dat was onze eerste gedachte toen de uitnodiging op de redactie van Total Fishing binnenkwam voor de Nederlandse presentatie en daaraan gekoppelde testdag, van een “werkelijk revolutionaire” buitenboordmotor luisterend naar de naam E-tec…

 

Op 6 mei togen we dan ook verwachtingsvol naar Gorinchem, waar in een aan de Waal gelegen jachthaven de presentatie zou plaatsvinden. De presentatie werd professioneel verzorgd door Jets Marivent, de Europese vertegenwoordiger van , waar tegenwoordig onder valt.

De presentatie werd ingeleid met een uiteenzetting van het concept, de filosofie er achter en de organisatiestructuur van het moederbedrijf . Daarna kon de uitgenodigde pers, waar behalve een vertegenwoordiging van Total Fishing en Publishing House, ook de Vaarkrant van de Telegraaf en de Waterkampioen van de A.N.W.B. aanwezig waren, op de Waal de nieuwe motoren uitgebreid aan de tand gaan voelen.

is een megabedrijf met een product arsenaal variërend van zakenvliegtuigen tot buitenboordmotoren, waar bijna 75000 mensen werken, die met verschillende van hun producten, zoals sneeuw- en waterscooters wereldleider zijn. Het hoofdkantoor zit in Montreal en heeft de patenten van het destijds failliet verklaarde Johnson en overgenomen om die in een totaal nieuw motorconcept te integreren. Dat nieuwe concept staat er inmiddels met de naam E-tec!


”Werkelijk een schitterende motor”

Techniek
Voor de techneuten onder ons volgt hier een verkorte uitleg van de techniek waarmee de E-tec motor is uitgerust en die is op zijn zachts gezegd, toch wel opmerkelijk! Het betreft een 2-takt motor met injectie. Tweetakt? Ja u leest het echt goed! De 2 takt technologie leek zijn langste tijd gehad te hebben in de wereld van buitenboordmotoren. Er werd zelfs gezegd dat 2 takt motoren in de toekomst op veel wateren niet meer toegestaan zijn vanwege hun vervuilende eigenschappen. Dat klopt inderdaad. Vanaf 2006 zijn 2 takt motoren die niet aan een bepaalde emissienorm (lees vervuilende uitlaatgassen) voldoen, verboden goed geworden evenals….4 takt motoren die deze norm niet halen. Het verboden worden van een buitenboordmotor heeft dus helemaal niets te maken met de techniek, maar alles met de kwaliteit van de uitlaatgassen!


“Tweetakt technologie met injectie… Een nieuwe trend?”

maakt bij de E-tec motor gebruik van weliswaar een 2 slagmotor, maar daar houdt de vergelijking met de oude generatie tweetakten direkt op. Het lawaai, walmen, vetslaan en andere nadelen van de ouderwetse 2 takten zijn niet meer aan de orde. Wel pakt de E-tec en passant de voordelen die een tweetakt ook zeker had en die zijn o.a. minder draaiende onderdelen en b.v. geen ingewikkelde en onnodig zware cilinderkoppen. Daardoor zijn deze machines veel compacter te bouwen. De motor werd o.a. erg schoon door van carburatie over te stappen naar injectie, waardoor heel gedoseerd en precies met de brandstof wordt omgesprongen .

De zware emissienormen van 2006 worden dan ook moeiteloos gehaald en vrijwel zeker zullen zij ook geen problemen ondervinden met de nog veel strengere eisen voor de jaren daarna. De motor heeft verder een eigen olie-benzine mengsysteem dat zo nauwkeurig werkt, dat er bij de verbranding vrijwel geen olie meer in het leefmilieu terecht komt en zij wat de uitstoot betreft, zelfs de concurrentie met viertaktmotoren op dit gebied moeiteloos kan doorstaan.


“Stationair loopt de motor zeer zuinig”

Stationair loopt de motor zo ongelofelijk zuinig dat hij nog maar 10 % van het verbruik heeft van een viertaktmotor met carburatie! Dus niet 10 % minder, maar slechts 10 procent van het benzineverbruik. Dat wordt bereikt door gebruik te maken van een ingenieus systeem, waarbij de injectie een kegelvormige wolk brandstof injecteert in de bovenkant van de zuiger, waarin zich een kleine uitsparing bevind. Daardoor ontstaat er bij stationair draaien een soort van denkbeeldige (kleinere) verbrandingsruimte in de oorspronkelijke cilinder.

Verder heeft deze motor een serie onderdelen, zoals zuigers, die zijn vervaardigd uit een nieuwe, door de NASA gepatenteerde legering, waarvan geclaimd wordt dat ze 3 x sterker zijn als conventionele onderdelen. Dankzij de met boron nitriet gecoate cilinderwanden kan meteen het volle vermogen aangesproken worden. De motor zit volgens zo solide in elkaar, dat je bij normaal recreatief gebruik 3 jaar lang niet bij je dealer voor een onderhoudsbeurt langs hoeft. Daarna een beurtje en weer 3 jaar varen. Kortom louter voordelen zo het lijkt.


“Bij normaal recreatief gebruik 3 jaar lang geen bezoek aan je dealer”

Praktijktest
Eindelijk konden we aan de slag met een uitgebreide praktijktest. Er lagen voor ons in de haven 3 boten klaar voorzien van respectievelijk een 50 pk, 75 pk en 90 pk E-tec motor. De eerste indruk was erg goed. Een prachtig design in een frisse kleur. Opvallend was de bijzonder compacte bouw van de motor waarbij het gewicht erg goed in het verlengde van de spiegel hangt. Bij “normale” 4 taktmotoren zit het gewicht veel hoger en steekt eigenlijk min of meer “topzwaar” een stuk boven de spiegel uit. Iets wat pas opvalt als je deze motor hebt gezien.


“En daarbij mag best stevig gevaren worden!”

Helaas waren geen van de motoren uitgerust met een stuurhendel, zoals wij sportvissers graag zien, maar die worden wel een dezer dagen leverbaar, vertelde ons sales manager Frank Delissen. Het starten ging zoals verwacht probleemloos en de motor was opvallend stil en rookvrij.

Vanaf het vertrek tot aan volgas pakt de motor schitterend op. Geen dip in de vermogensafgifte, maar zonder haperen als een speer naar zijn maximum vermogen. Het geluid van deze motoren is vanaf circa 3500 toeren zelfs minder als een vergelijkbare moderne viertaktmotor, iets wat we zeker niet verwacht hadden. De motor is dan ook super geisoleerd en voorzien van een dubbel uitgevoerde motorkap. Verder wordt bij deze motoren geen gebruik meer gemaakt van een luidruchtige riem. Allemaal kleine stapjes die er voor zorgen dat de motor, vooral bij hogere toerentallen, stiller is als de gemiddelde viertaktmotor…Heel knap gemaakt.

 


“Bij hoge toerentallen minder lawaai als een gemiddelde viertakt”

Zowel vanaf stationair toerental tot vol vermogen konden we geen enkele hapering ontdekken en onder alle belastingen gaf de motor geen krimp. En geloof me het ging af en toe best wild daar op die ruige Waal. We hebben de motor ook een lange tijd stationair laten lopen maar ook hierbij geen enkele negatieve reactie, hapering, stank of rookontwikkeling. Echt hij draaide als een fluisterende turbine, totaal onvergelijkbaar met oude 2 takt technologie. Het enige wat we jammer vonden is dat het stationair toerental stond afgesteld voor recreatief gebruik en niet, zoals sportvissers die veel trollen graag zien zo laag mogelijk. Het toerental had van ons wel een 150 toeren per minuut lager gemogen, maar dat was nu eenmaal niet zo. Misschien doen we dat later bij een vervolg test nog wel eens. De 40, 50 en 60 pk uitvoeringen hebben namelijk 2 cilinders en we zijn bij extreem laag toerental toch wel benieuwd naar de trillingen van een 2 cilinder in vergelijking met een drie cilinder.

 


“Het zwaartepunt van de motor ligt extreem laag en in één lijn met de spiegel”

De 75 en 90 pk hebben 3 cilinders dus daar speelt dat al helemaal niet. Ook zij liepen werkelijk fenomenaal. heeft hiermee toch wel een compleet nieuwe trend gezet. De prijzen van de E-tec liggen ongeveer gelijk met die van concurrerende merken als Suzuki, Yamaha en Honda.

Hieronder de testresultaten nog even op een rijtje:

Opmerking: Nieuw revolutionair systeem dat zijn plaats tussen het viertaktgeweld zal moeten verwerven.

Pluspunten: Schitterende techniek, zeer onderhoudsvriendelijk, stil en zuinig

Minpunten: Bij 50 pk onduidelijkheid over motortrillingen bij extreem laag toerental.

 

Techniek 9 Design 8 Verbruik 8 Onderhoud 9 Stank/Lawaai 9 Prijs-kwaliteit 8

Eindwaardering Total Fishing:

Meer info: www.jetsmarivent.com  of Salesmanager & Johnson Nederland Frank Delissen, tel: +31 492 474 089

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Westin Edge Dynamic spin G.C.getest
Willem Moorman -
image description
Test DK River hengel
Willem Moorman -
image description
Test Godfather III Specialist 270 Spinning.
Willem Moorman -