‘Repaint’

‘Repaint’

Door Berthil Bos

Het gebeurt ons allemaal dat we na verloop van tijd een grote verzameling kunstaas in ons bezit hebben waar vele stukjes tussenzitten die niet (meer) of nauwelijks nog aan de speld komen. Dit kan zijn omdat de actie niet hetgeen is wat je er van verwacht had, of het stukje kunstaas ligt je gewoon vistechnisch niet.

Buiten deze twee oorzaken van buitenspel zetten kan ook de kleur van het kunstaas een reden zijn om het niet meer mee te nemen. De kleur van het aas is iets persoonlijks en kan tijdens je roofviscarrière veranderen. Dit kan omdat je verandert van watersoort of dat je door de ervaring een andere zienswijze krijgt.

Ook is het mogelijk dat je favoriete kunstaassoort net niet in die bepaalde kleur of dat design te verkrijgen is. Gelukkig zijn er de afgelopen jaren meerdere, meestal jongere roofvissers opgestaan die zich hebben toegelegd op het repainten van bestaande kunstaasjes. Deze gasten zijn ware kunstenaars en toveren de door jou opzij gelegde plug, jerkbait of swimbait om in een perfect uitziend vangmachientje.

Mijn voorraad kunstaas is nog steeds groeiende aangezien ik alle nieuwigheden in de gaten wil houden om objectief te blijven. Dit voorjaar had ik een visvakantie gepland en op het desbetreffende water waren bepaalde kleuren en designs veruit favoriet. In mijn verzameling had ik wel diverse goede kunstaasjes met de desbetreffende uitstraling, maar tijdens een visvakantie is er geen tijd of mogelijkheid even naar een hengelsportwinkel te rijden, om na het eventueel verspelen, een nieuwe aan te schaffen.

Ik moest dus eigenlijk weer de portemonnee trekken terwijl ik nog voldoende goede kunstaasjes had, maar helaas niet in de voor dit water juiste kleur. Simon Torenbeek van PeakBaits, één van deze jonge kunstenaars en zelf verwoed roofvisser, bracht uitkomst. Na overleg kon ik een aantal kunstaassoorten naar hem toezenden om deze precies zo van een ander jasje te voorzien zoals ik dat in gedachte had.

Simon had zelf ook diverse voorbeelden en dat helpt bij je keuze. Op het water waar ik mijn geluk zou beproeven waren volgens de lokale kenners vooral agressieve kleuren die de snoek helemaal gek maakten. Het water is daar helder, dus ik zou in eerste instantie voor natuurlijke kleuren kiezen, maar waarom zou ik de tips negeren?

Er werd gekozen voor een aantal firetiger- en baarsdesigns die op mij goed overkwamen. Mijn doosje werd gevuld met onder andere jerkbaits, swimbaits en pluggen. Hier zaten ook nog wel goede kleuren bij, maar de uitgekozen firetiger- en baarskleuren van Simon zullen ook na mijn visvakantie veelvuldig aan de speld hangen.

Het is trouwens altijd wel leuk als een door jezelf veranderd kleurtje of design door het water gaat en de snoek uitdaagt. Natuurlijk kan je ook zelf gaan experimenteren met spuitbussen of de kwast, maar voor je zover bent als Simon, moet je allereerst het talent hebben en daarbij een lange ervaring. Simon neemt jullie even mee in het wereldje van het Airbrushen.

Wij als Total Fishing hebben in samenwerking Spro deze kunstenaar een aantal pluggen laten airbrushen. Het gaat hier om de Kaminari Pike uit de nu al legendarische Nippon Series. Velen hebben deze snoekimitatie al leren kennen als een onweerstaanbare aanvaluitlokker op diep water. Naast de snoekprint is er nu dus exclusief voor TF ook een baarsimitatie die nog nooit aan de Nederlandse roofvis is aan geboden. Wedden dat de rovers hier volledig intrappen?!

TF gaat binnenkort middels een prijsvraag deze pluggen met vanggarantie beschikbaar stellen. Simon legt e.e.a. uit hoe hij de pluggen omtoverde…


Het doosje is aangekomen bij PeakBaits…


…een bonte verzameling van diverse kunstaasjes…


…een serie favorieten die  een nieuw jasje krijgen.

“Voor ik kan beginnen met het spuiten van de aasjes moet er nog het een en ander gebeuren. Wanneer mogelijk haal ik met een mesje de (plak)oogjes eraf, waar nodig plak ik met schilderstape een duiklip af en schuur ik alle aasjes goed ruw. Vervolgens spuit ik er grondverf op voor een goede hechting van de volgende lagen verf.”


De oogjes eraf, de lip afgeplakt en lichtjes opgeschuurd voor een goede hechting.

“Wanneer dit goed droog is, is het aasje klaar om gespoten te worden. Op de grijze primerlaag spuit ik altijd eerst een laagje wit. Dit omdat wit een mooie ondergrondkleur is waarbij elke kleur het best tot zijn recht komt, en niet (te) donker uitvalt.


Bij een witte ondergrond komen de kleuren het best tot hun recht.

“Bij deze aasjes is het idee om een baarspatroontje te simuleren. Hiervoor spuit ik eerst een laagje groen, verneveld vanaf de rug.”


We beginnen met een groene gloed.

“Deze groene kleur gaan we wat verzachten; een ‘natuurlijk’ baarspatroontje moet immers geen knalgroene kleur hebben. Meer iets voor de ‘firetiger’ variant. Op dezelfde manier als de groene laag spuit ik een dun laagje metallic zilver. Deze laag haalt het scherpe van het groen af en de metallic verf glimt mooi, zoals de echte schubjes van een baars.”


Metallic zilver vanaf de rug…


…zorgt voor een wat natuurlijkere look.

“Vervolgens spuit ik uit de losse pols of met een sjabloontje de kenmerkende baarsstreepjes. Doe je dit voor het eerst uit de losse pols, oefen dan eerst even op een teststukje. Verknal je hiermee de hele paint, dan zul je weer moeten beginnen bij het grondverven… En daar word je niet vrolijker van!”


Baarsstreepjes uit de losse pols…


…of met een sjabloon…


… voor strakkere streepjes.

“Spuit je ook nog even het ruggetje zwart, dan ben je direct klaar met de zwarte kleur.”


Zo begint het toch al een baarskleurtje te worden!

“Om de rug wat minder ‘knalzwart’ te maken spuit ik hier vaak nog lichtjes een metallic kleurtje op. Dit keer heb ik met metallic goud een kleine gloed gespoten op de rug. Een klein detail wat het toch net even iets mooier maakt.”


Een gouden gloed over de rug.

“Optioneel kun je nog vinnetjes op het kunstaas spuiten. Dit is weer een vak apart en de mogelijkheden zijn onbeperkt. Maak maar eens sjablonen, en spuit er met wit, rood, geel en zwart op en creëer je eigen vinnetje.”


Een rood vinnetje met een witte highlight.

“Een paar laatste details en dit baarskleurtje is klaar. Ik houd zelf van rode accenten op een bait, zo ook bij deze. Achter de kieuwen van een vis zijn vaak de rode kieuwbogen zichtbaar. Om dit te simuleren spuit ik een lichte nevel achter het kieuwtje, gebruikmakend van een sjabloon.”


Het imiteren van de kieuwbogen van de prooi.

“Dan is het zaak om deze baars te voorzien van een goed stel ogen. Ik gebruik gouden, bolle plakoogjes, welke makkelijk op de plaats te zetten zijn met een klein mesje.”


De oogjes brengen een aasje tot leven.

“Vervolgens kun je nog een handtekening of persoonlijke boodschap op je kunstaas schrijven. Gebruik hiervoor wel een pen of stift op waterbasis, anders loopt deze uit met het lakken.”


Een tekst met stift op waterbasis.

“Vervolgens kan de schilderstape van de duiklip af worden gehaald en is je aasje klaar om gelakt te worden.”


Tape-loze lippen.

“Vervolgens is het tijd om de aasjes te gaan lakken. Dat lakken doe ik met ‘Envirotex’, een 2 componenten, blanke epoxylak. De lange droogtijd van deze lak (niet meer vloeibaar na ± 5 uur) vraagt om een hulpmiddel. Ik gebruik een draairek voor het aflakken om de lak op de aasjes te houden.  Zou je de lak op je aasje smeren en ergens weghangen, dan zal de lak er grotendeels af druipen.”

“Meerdelige kunstaasjes zet ik trouwens eerst in een laagje spuitlak, daar het erg lastig is om met Envirotex de scharnieren te lakken. De lak zal tussen de ‘hardware’ van het scharnier komen en het kan lastig zijn om dit weer schoon te krijgen.”


Meerdelige kunstaasjes: eerst een laagje spuitlak.

“Dan breng ik met een kwast de Envirotex aan, niet te dik. Liever 2 keer lakken dan 1 keer te dik, anders heb je kans op ophopingen van de lak. Dat zijn erg lelijke bulten die lastig weg te werken zijn.”


In de envirotex.

“Zodra de lak is uitgehard (na ongeveer 25 uur) kunnen ze uit het draairek gehaald worden en zijn ze zo goed als klaar voor de snoekentanden. Wat nog wel moet gebeuren is het uitboren van de oogjes. Zeer waarschijnlijk is er lak in de oogjes gekomen waardoor je er geen haken meer aan kunt hangen. Gewoon even voorzichtig doorboren met een 4mm-boortje, netjes bijwerken met een mesje en klaar is Kees!”


De oogjes uitboren.

“Nu kunnen de haakjes er weer op en bij dit model van Spro kan het staartje er weer achter. Zo heb je een custom-kleurtje op een vertrouwd aasje!”


Af!

“Oh ja, en hoe die aasjes van Berthil zijn geworden? Zo dus…”


De Busterjerk in een knallend firetigerkleurtje.


Firetigerkleurtjes…


…op vertrouwde…


… stukjes…


… kunstaas.


…en het baarsdesign.

Simon Torenbeek - www.peakbaits.nl

Nadat ik de omgetoverde kunstaasjes per post had binnengekregen kon ik natuurlijk niet wachten tot de vakantie. Na de tweede worp op de eerste de beste visdag arresteerde deze snoek de Zalt al en besloot ik om de komende tijd goede vrienden te worden met deze kleur en dit design.

Berthil Bos

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Kleding voor de shad. ( Deel 6 )
Willem Moorman -
image description
Kleding voor de shad. ( Deel 4 )
Willem Moorman -