Reisverslag Lauklines deel 2

Noorwegen Lauklines dag 4,

Door: Pim Boudewijns

Vanochtend vroeg uit de veren want om 8uur wouden we op het water zijn omdat dan de stroom er weer in kwam. Helaas zo de wind wat roet in het eten gooien en dat zorgde ervoor dat we niet verder konden dan de monding van het fjord.

We zijn toch zo ver als mogelijk uitgevaren en hier wat leuke stekjes op de plotter gezocht. Na een tijdje geprobeert te hebben heeft ons bootje besloten om het fjord in te gaan omdat er niet comfortabel te vissen was en eigenlijk bar weinig gevangen werd, wel wist Maarten hier een kleine leng te vangen. Ons ander bootje bleef nog even en is vervolgens in de luwte van een eiland gaan liggen, hier waren gister wat heilbotten gevangen waarvan een grote van 155cm door onze Duitse buren. Zij hebben hier wat gevist en John en Bart wisten hier een klein heilbotje te pakken.

Ons bootje heeft gevist bij de brug van Sommaroy en daar hebben we een bakje met gil gevangen tot 70 cm dus het was sprokkelen. Na de lunch zijn we nog een keer uitgevaren, dit keer met het plan om eerst zeewolf te gaan strikken en proberen mooie schol te vangen in het fjord. Dat laatste is niet gelukt, wel hebben we 3 grote scharren gevangen, kleine schelvis en wat gullen op de zandbanken. De zeewolven hebben we wel kunnen strikken, Maarten en ik hebben beide 2 zeewolven weten te pakken. Morgen zien de weersvoorspellingen er veelbelovend uit en hopen we weer naar de verre stekken te kunnen varen waar we hopelijk wat grotere vis kunnen strikken. Wordt vervolgd.....

Noorwegen Lauklines dag 5
Voordat ik begin met schrijven wil ik me excuseren voor eventuele schrijffouten want ik ben nog zwaar onder invloed..... Onder invloed van adrenaline zal ik maar zeggen want Oh, Oh, Oh wat een TOP dag!

Vanochtend was de wind er weer eens vanaf dus konden we onze pijlen weer richten op de verre stekken, dus vroeg uit de veren en op tijd het ruime sop op. We hadden wat stekinfo gekregen van onze gids op ons viskamp, dus meteen de boot op en richting deze stek. Deze stek was een plateau van 25-40m diep. Hier hebben beide boten een aantal drifts gemaakt zonder enige kabeljauw. Alleen wist ik een schelvis te vangen en een aantal lommen.

Het grootst deel van de groep vist met kunstaas alleen ik en John proberen het een groot deel van de tijd met een aasvis. De afgelopen dagen was dit nog niet echt succesvol, alleen John heeft een grote vis verspeeld op de aasvis. Wel wordt je soms gek van de lommen die als aasgieren op de aasvis vliegen. Maar vandaag werd het wel een succes. Na de tegenvallende vangsten op de eerste stekken kozen wij ervoor om naar een groot plateau te gaan aan de rand van een diepe geul. Hier was de diepte variërend van 20-40 meter met enorm veel bergjes en kuilen onder water.

Onze eerste drift was meteen raak, na 10 minuten driften kleurt het scherm van de sonar langzaam aan zwart, en meteen staan alle hengels krom. Gullen van 50-80cm storten zich op de shads en pilkers, ik had ook nog een hengel uitstaan met een doodaas montage en ineens slaat de hengel krom. Nadat ik de vis haak voel ik meteen een zwaar gewicht dat bonkt aan de lijn, dit kon wel eens mijn eerste meterkabeljauw worden. Toen de vis boven kwam wist ik het zeker, dit is hem.

Aan boord hebben we hem gemeten en de duimstok gaf 1.20m aan, ongelooflijk wat een vis! Onze andere boot kwam ook onze kant op maar verrassend genoeg viel ook de vangst weg. Toen zijn we het plateau verder gaan bevissen en haakte John iets groots aan zijn doodaas montage. Wij onze boot langszij gelegd om van de drill te kunnen genieten, het was wel duidelijk dit is een grote heilbot. De vis bleef lang op de bodem liggen en er was geen beweging in te krijgen.

Na een tijd kwam hij langzaam omhoog en kon Bart de haak zetten. Hij is in de pocket, de heilbot werd binnenboord gebracht en hij werd gemeten, 159cm lang met een gewicht van 57kg!! Na wat foto's werd deze vis weer netjes gereleased wat altijd een mooi beeld is om te zien. John zijn dag kon niet meer stuk, overtref dat maar eens zei hij tegen de rest. De andere vissers kregen natuurlijk weer een boost energie want het was duidelijk dat er grote heilbot zat. Onze boot had geen aasvis meer dus even snel naar een onderwatereilandje gevaren en hier wat koolvis gevangen. Ik had mijn doodaas montage opnieuw opgezet en deze te water gelaten.

Op een gegeven moment zag ik in mijn ooghoeken mijn hengel doorbuigen en begon de slip te gieren, ik pak de hengel met veel moeite uit de steun en de vis blijft maar gaan. Maarten start en motor en we varen langzaam met de vis mee. Na 5 minuten bleef de vis op zijn plaats liggen maar ik kreeg er geen beweging in, ondertussen is de andere boot langszij komen liggen om ook van dit spektakel te genieten. Na een minuut of 20 kwam hij los van de bodem en kon ik hem langzaam omhoog gaan drillen.

Maarten had de haak al gereed en zette hem meteen goed in de bek. Hij was binnen maar het was wel duidelijk dat we deze vis niet aan boord konden krijgen dus hebben we hem met een touw langs de boot gehouden! Mijn 2e droomvis op dezelfde dag, ongelooflijk! Toen we de meetlat over de vis heen hielden wist ik niet wat ik zag, 1.70m met een gewicht van 70+kg! Ook deze vis hebben we ongeschonden terug gezet en hebben we een eind gemaakt aan deze fantastische sessie.

Bij terugkomst op het viskamp werd duidelijk hoe uitzonderlijk onze vangsten zijn geweest want mijn vis is tot op heden het kamprecord van 2019, hoe gaaf is dat! We zijn nu nog wat aan het nagenieten van de foto's en video's onder het genot van biertje. Ik ga er een eind aan breien en we zullen vanavond op tijd in ons mandje liggen om vervolgens morgen weer een poging te doen nog een droomvis te vangen met onze groep! Tot morgen

Wil je meer weten over deze locatie? Kijk hier voor de details: https://www.visreis.nl/bestemmingen/lauklines/