Pontoonboat test 2

Langeduurtest Pontoonboot deel 2

Door Aad Kouwenberg.

In het eerste artikel heb ik eigenlijk alleen mijn verwachtingen van de boot op papier gezet. De verwachtingen betreffende de vangsten vielen, mede door de algemeen tegenvallende vangsten van deze zomer, tegen. Het pleziergehalte daarentegen overtreft tot nu toe alle verwachtingen  .

De dril aan je voeten…
“De dril aan je voeten…”

Vistechnisch voldoet de pontoon dus aan alle verwachtingen. Er zijn best een paar beperkingen maar daar komen we in een volgend artikel nog wel eens op terug. Het ‘pleziergehalte’ echter - als het woord al bestaat - is absoluut boven verwachting. Elke week een avondje met de pontoon het water op, zolang de zomertijd dit nog toelaat, geeft genoeg energie om de rest van de week werkend door te komen. Als binnenkort de avonden te kort worden om nog het water op te gaan zullen we zeker regelmatig de grote boot in de stalling laten en de pontoon pakken.

 

In dit artikel zullen we eens bekijken hoe de pontoon moet worden opgebouwd en hoeveel tijd dit vergt. Vooral dit laatste is een veel gestelde vraag. Maar eerst nog even het volgende. Van ontzettend groot belang en door mezelf onderschat ‘de veiligheid’. Enkele weken geleden ging ik met Erik van der Toorn het water op. Erik is één van de andere vissers die zich door mij zo gek heeft laten maken om ook een pontoonboot aan te schaffen. Dus de boten te water en vissen maar. Ik had een stuk geroeid en wilde net mijn verticaalstok tevoorschijn halen toen ik merkte dat één van de punten van mijn pontoonboot wel erg raar omhoog stond. Shit lek! Help ik zink. Een hard gelach van Erik klonk over het water. Direct begon ik als een bezetene terug naar de kant te roeien en dit ging nog net goed. Toen ik aan de kant kwam maakte de boot zwaar slagzij, maar ‘gelukkig’ ik had het gered

Zit je eenmaal op het water dan kan je er op een mooie dag geen genoeg van krijgen…
“Zit je eenmaal op het water dan kan je er op een mooie dag geen genoeg van krijgen…”

Oké, ietsje overdreven misschien, maar als één van de drijvers lek is wordt het roeien toch wel een héél stuk lastiger. Deze keer was het niet zo’n probleem. Als ik niet meer had kunnen roeien had ik eenvoudigweg met de boot naar de kant kunnen zwemmen, de telefoon leeg laten lopen, digitale camera in de cenrtifuge klaar is Kees. Het weer die avond was heerlijk. 30 ºC en een watertemperatuur van ver boven de 20 ºC. Maar wat als dit gebeurt in januari? Een eind uit de kant, met een watertemperatuur onder de 5 ºC. Tijdens het onthaken van een vis trek je een haak in de boot. Oeps! Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het dragen van een zwemvest, of in ieder geval het meenemen van een zwemvest, zeker een overweging waard is. Wel is het zo dat de kans op twee lekke drijvers niet groot is. Je kunt met één drijver jezelf ten alle tijden drijvend houden, maar toch? Het lek was mijn eigen stomme schuld en de boot was eenvoudig te repareren. De volgende dag kon ik gelukkig weer het water op.

   

 

Zo nu gaan we eerst eens kijken hoe de boot in elkaar steekt en hoelang duurt het om hem vaarklaar te maken. De boot past gedemonteerd in de kofferbak van een auto. De kofferbak van mijn auto stelt niet zo veel voor, maar alles past er goed in. Misschien dat bij een kleinere auto enkele zaken naar de achterbank moeten verhuizen maar ik denk dat hij wel in iedere auto past. De boot bestaat uit een buizenframe twee drijvers en peddels. Bij de goedkopere boten is dit frame van gecoat staal en bij de duurdere uitvoeringen is dit van gecoat aluminium. Ben je van plan om veel met de pontoon op zee te gaan vissen is de keuze voor een alu. frame verstandig. Een stalen frame in het zoute water zal erg snel gaan roesten. Voor een enkele keer is het geen probleem, maar de boot dient dan wel direct na gebruik op zee met zoet (kraan)water te worden afgespoeld.

Alles past er met gemak in…
“Alles past er met gemak in…”

Het frame en de twee drijvers zijn uit de auto gehaald en worden in de juiste volgorde op de grond gelegd . Het frame wordt met speciale snelsluiters aan elkaar gekoppeld . We zijn nu ondertussen enkele minuten bezig. Tussendoor hebben we natuurlijk allemaal de neiging om naar het water te gaan staan staren op zoek naar actieve vis. Maar we moeten doorgaan. We pakken de bijgeleverde pomp en beginnen de drijvers van lucht te voorzien. Deze drijvers bestaan uit twee delen. Een opblaasbaar binnendeel en een buitenhoes. Het opblaasbare binnendeel is gemaakt van materiaal wat ook wordt gebruikt voor rubberboten. De buitenhoes is van een zeer sterk en slijtvast nylon. Het oppompen van de drijvers gaat met de bijgeleverde pomp in een vlot tempo.

Alle onderdelen netjes uitgespreid
“Alle onderdelen netjes uitgespreid”

De pomp werkt zowel op de neergaande als de uitgaande slag, dus in rap tempo begint de drijver zijn uiteindelijke vorm aan te nemen. Circa 60 pompbewegingen zijn voldoende en klaar is Kees. Je voelt je weer even 18. Zo de eerste is opgepompt. Nu kunnen we de drijver met een ventiel afsluiten en aan de tweede beginnen en hooguit 5 minuten later zijn beide drijvers opgepompt. Door middel van spanbanden worden de drijvers aan het frame gemonteerd. Nu moeten we nog de peddels plaatsen en we zijn klaar. In maximaal 15 minuten maar waarschijnlijk sneller ligt de boot vaarklaar (foto4). Misschien overbodig maar toch even vermelden aan het einde van de dag hanteren we de omgekeerde volgorde en de boot ligt weer in de auto. Een groot voordeel hierbij is dat er grote ventielen zijn gemonteerd waardoor de boot binnen enkele seconden leeg loopt.

Het buizenframe wordt met snelsluiters gemonteerd
“Het buizenframe wordt met snelsluiters gemonteerd”

We wilden graag in dit artikel de andere benodigdheden nog bespreken maar bewaren dit voor een volgende keer. We willen dan direct de montage van de fishfinder doornemen. We hebben namelijk gemerkt dat alles wat je op de boot monteert en niet op de juiste plaats zit direct vreselijk in de weg zit. Dus als je maximaal wilt vissen zonder het probleem steeds met de lijn ergens achter te haken moet je doordacht te werk gaan. Nog veel mooier voor de pontoonboot maar ook voor bijvoorbeeld de bellyboat is misschien een smartcast. De smartcast is een draadloze fishfinder welke je om je pols kunt dragen als een horloge. De tranceducer drijft achter de boot los in het water. In het volgende artikel zullen we deze smartcast maar ook driftzakken, ankers etc. en de werking hiervan gaan bekijken. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben stuur ze direct even naar de redactie, (info@totalfishing.nl) dan zie we ze wel verschijnen. Tot aan (test)deel 3!

 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Gezien bij ...
Willem Moorman -
image description
Vernieuwde Busters
Marc Borst -