image description

Polderen in vogelvlucht : Deel 1

Door Berthil Bos.

Ik beschouw mijzelf als een allround roofvisser, die uiteindelijk heeft gekozen om Esox de verschrikkelijke op allerlei manieren te verleiden. Deze Waterwolf heeft dat prehistorische uiterlijk, gecombineerd met het onvoorspelbare gedrag.

Je kan snoekmans op vele manieren te lijf gaan en dat maakt hem of haar, voor mij uiterst interessant. Ik bevis deze rover met kunstaas en ook een dode aasvis gaat bepaalde periodes te water. Met de boot kan ik hem of haar regelmatig goed op de hielen zitten, maar als de R in de maand zit blijft die unieke Hollandse polder mij ieder jaar weer trekken. Ik betrap mij erop dat ik de boot dan maar sporadisch gebruik, omdat de vrijheid van het poldervissen ongeëvenaard is. Waarschijnlijk is deze virus in de jeugd bij mij binnengedrongen en gelukkig nooit meer weggegaan. Ik zou jullie graag willen meenemen deze polders in, om je te laten zien hoe ik deze manier van snoekvissen aanpak.

Zoals ik al zei, ik vis ook met de boot op groot water en daar mag ik regelmatig met de grotere dames stoeien. Maar ook in de Hollandse polders zwemmen ware giganten rond, tot boven de 130 cm. toe. Ikzelf waak ervoor om mij hierop te richten, al ben ik wel qua afmeting van het kunstaas iets omhooggegaan. In eerste instantie deed ik dit om de dressuur (gewenning) van het meest gebuikte kleinere kunstaas tegen te gaan, maar ook viel het op dat ik wat meer grotere snoeken haakte. Ik wil niet beweren dat je met klein kunstaas geen grote rovers kan vangen, maar vooral in de koudere periodes zijn de dames Esox vaak zeer gecharmeerd van een grote vette hap. Ik vis dus met wat groter kunstaas en pas daarop mijn materiaal aan, zonder dat de wat kleinere, maar zeer welkome rakkers, geen sport meer kunnen geven. Laten we het te gebruiken materiaal eens doornemen.


met een uitgebalanceerde combi is fijn vissen en de snoek vaart daar er wel bij.
 

Hengels en toebehoren

Omdat je de gehele dag met dit attribuut in de hand loopt, moet hij zeker niet te zwaar zijn. Toch is een beetje lengte echt een must, om het kunstaas goed te sturen en bij hoge oevers de juiste actie mee te geven. Ook kan je met wat lengte de in de weg zittende obstakels goed omzeilen. Ikzelf gebruik een hengel van 250 cm. met een uiterst snelle actie. Het werpgewicht licht tussen de 30 en 80 gram, waardoor ik met deze hengel alle kanten op kan. Ik werp met dezelfde hengel net zo goed een natte spinstreamer of ander licht aas als een behoorlijke shad, plug of swimmbait.


met wat meer hengellengte, kan je ook dit soort oevers aan.

Ik kies voor een reel als lijnhouder, maar dat is een persoonlijke keuze. Ik vind dat je met een reel beter onderhands kan werpen, wat bij overhangende bomen en struiken of bruggen en duikers vaak nodig is. Maar, en dat moet ik wel zeggen, ik ken werpmolenexperts die onder alle omstandigheden de molen onder controle hebben. Kies je wel voor een reel, gebruik dan een lowprofiel reel. Je weet wel zo’n platte uitvoering. Over het algemeen zijn de reels lichter en liggen lekker in de hand.


een lowprofielreel is handzaam en vaak lichter dan de klassieke reel.

Voor de vulling van de reel gebruik ik Dynema. Voor de molen kan je dit ook gebruiken, maar dan het liefst het wat springerige gecoate Dynema. Voor de reel gebruik ik het liefst het soepele niet gecoate. Neem het niet te dun, want dat helpt je bij het niet te diep laten lopen van het kunstaas. Het polderwater is over het algemeen ondiep, dus laat het aasje lekker richting oppervlakte zwemmen. Afstanden hoef je niet te werpen, waardoor de extra luchtweerstand van het wat dikkere dynema geen probleem oplevert. En ander voordeel van behoorlijk wat trekkracht helpt je bij het haken van allerlei troep in het water of takken en andere obstakels aan de overkant van de sloot. Succesvol vissen is vaak risico’s nemen en meestal is het vastgeraakte kunstaas niet meer te bereiken. Hou wel de verhouding kunstaas t.o.v. lijn in de gaten. Omdat ik met wat groter kunstaas vis, is bij mij 28/tot30/00 prima te doen.


welke onderlijn je ook gebruikt, hij moet bestand zijn tegen de ca. 700 tandjes in de snoekenbek, dus kies voor topkwaliteit.

Aan de hoofdlijn komt natuurlijk een onderlijn. Deze is van levensbelang voor die geweldige groenjassen. Dat jij je kunstaas verliest door een slechte kwaliteit onderlijn te gebruiken zal mij een worst zijn, maar dat snoekmans daarna met dit aasje in de bek moet rondzwemmen is ronduit verschrikkelijk. Maak als het kan het liefst je eigen onderlijnen en gebruik hiervoor materialen van topkwaliteit. De keuze van welk soort materiaal is vaak persoonlijk, maar om hierover even na te denken is zeker niet verkeerd. Ik gebruik tegenwoordig twee verschillende soorten. Ten eerste is daar het Fluorocarbon. Dit onder water grotendeels onzichtbaar materiaal, kan je helpen met het foppen van de snoek op helder water. Snoeken kunnen argwanend worden bij een voortdurend aanbod van allerlei kunstaas. Alle kleine beetjes helpen en als je ervoor zorgt, dat in ieder geval de onderlijn niet te veel opvalt, haal je al een stukje argwaan weg.

Je moet wel altijd een behoorlijke dikte gebruiken, om er zeker van te zijn dat de scherpe tandjes de lijn niet doorsnijdt. Vanaf 70/00 speel je op zeker en bij het zien van grote beschadigingen moet je hem direct vervangen. Om niet te veel invloed met de FC-onderlijn op het kunstaas te hebben moet je de onderlijn van dit materiaal niet langer maken dan 40 cm. O ja, FC moet je altijd eerst recht strekken boven kokend water. Vervoer ze ook recht in een koker, want anders krullen ze weer naar de oude vorm. Wil je wat subtieler vissen of vis je in water waar het doorzicht een stuk minder is, dan komt het gevlochten staaldraad om de hoek kijken. Om het kunstaas zijn optimale actie te geven gebruik ik graag 7X7 steel Wire. 49 gevlochten staaldraadje maken het onderlijntje soepel en sterk. Pas ook deze onderlijn aan het gebruikte kunstaas aan. Houd rekening met grote en actie van het aasje, maar gebruik minimaal een lengte van 40 cm. Dit materiaal is meestal veel dunner waardoor het geen invloed heeft op de actie van het kunstaas.

Zo, de basis zoals de hengel, reel, hoofdlijn en onderlijn hebben we gehad, maar de zijn nog andere zaken die je als basis moet meenemen. Dit gaan we in deel 2 bespreken.

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Zicht op zeebaars: Wat een drama voorjaar!
Willem Moorman -
image description
Witvisperikelen: Weerzien
Willem Moorman -