‘Pike-Triangle’: Deel 6

Ik had een tijdje geleden afgesproken met Lennard om binnenkort weer eens struinend langs de rivier te gaan werpen met grote softbaits opzoek naar de grote rivierbuffels. Het stuk rivier waar vooral Lennard vorige seizoenen veel succes heeft geboekt leverde laatste weken vrij weinig op, dus was het plan om een stuk te pakken waar we nog niet eerder gevist hadden.

Woensdag kwam ons beide uit en zo stonden we dus rond half zeven in de regen vlak bij de rivier. Woensdag bleek ook verreweg de avond met het meeste regen deze week. Maar er moest en zou gevist worden, dus gewapend met hengel, softbaits en een waterdichte jas klommen we over het daarvoor bedoelde hek en terwijl we de koeienvlaaien ontweken liepen we richting de eerste krib.

Ik begon vanuit het midden van het kribvak het ondiepe uit te vissen terwijl Lennard vanaf de kribkop het iets diepere water uitwaaierde.Al snel merkte we dat dit wel interessante kribben waren want we haakte vrijwel iedere worp kleine plukjes waterplanten. Beide viste we inmiddels met de Westin Bullteez, Lennard op een 15 grams loodkopje en ik koos voor een 10 grams loodkop. Deze konden we mooi langzaam over de plantenbedden heen vissen.

Er gingen wat kribben voorbij zonder actie tot Lennard zijn Bullteez net voorbij zo’n plantenbed gooide en precies op het moment dat hij hem er langs binnen viste een enorme beuk op zijn hengel kreeg. Het gewicht wat direct aan zijn hengel hing liet meteen zien dat het hier om een serieuze vis ging. Na een aantal minuten kwam de vis in het zicht en zagen we direct dat deze tegen Lennard zijn huidige pr aanzat. Echter was ze het er nog niet mee eens en trok meters lijn van de zwaar ingestelde reel. Na de derde poging kon ik het net onder de massieve vis schuiven. Wat een gewicht en massieve vis.

De twee dreggen van de stinger zaten mooi in het scharnier van de bek en konden zo los getikt worden. Snel even op het meetlint en daar bleek ze een paar centimeter te kort voor een nieuw persoonlijk record voor Lennard. Snel wat foto’s van deze schitterende rivierbuffel.

Schitterende vis, helaas net een paar centimeter te kort voor een nieuw pr.

Een massieve rivierbuffel

Nog 1 omdat ze zo mooi is

Voorzichtig laat Lennard haar weer het water inzakken en terwijl ze op adem komt schiet ik nog wat plaatjes. Met een krachtige staartslag verdwijnt ze snel weer de diepe snelstromende rivier in.

De rest van de avond regenen we nat tot op de onderbroek en moeten we het enkel doen met een paar nieuwsgierige koeien, maar het was het meer dan waard.

Zaterdag.

Zaterdagmorgen klokslag 5 uur staat Ruben keurig op tijd bij mij achter op het plein. Wat op zich een klein wonder is want drieënhalf uur geleden vertrok hij pas bij mij na een gezellig avondje en een paar biertjes. Vandaag gaan we weer richting het grote water en dit keer nemen we Ruben zijn boot mee.  Ruben is een aantal weken geleden geopererd aan zijn pols en vandaag kunnen we sinds een paar weken weer eventueel een paar uurtjes wat werpen in plaats van trollen dus we nemen ook wat doosjes met jerkbaits en shads mee.
Kwart voor 6 komen we bij de helling aan en het is nog verdacht rustig. Een paar Duitse en een enkel Nederlands kenteken is er te bekennen. Terwijl we de boot traileren schiet ik vast een plaatje aangezien het water er weer schitterend bij ligt vandaag.

Bijna een schilderij zo mooi als het water er vandaag bij ligt.

Snel geven we de laatste spullen een plekje in de boot en vertrekken we richting de eerste stek. We gaan beginnen met trollen met uiteraard groot aas. Hiermee willen we een nieuw deel van het water verkennen en zo eventueel wat nieuwe spots in kaart brengen om daar later terug te keren en deze uit te werpen. Snel gaan de vertrouwde aasjes weer aan de speld en al snel lopen de eerste planerboards weer parallel aan de boot. Terwijl we de eerste meters afslepen zien we de zwanen alweer op de ondiepe plekken voedsel zoeken tussen de planten

Al snel krijgen we een paar flauwe aanbeten, maar blijven hangen doen ze niet. Ruben mist nog een mooie tachtiger die snel na de aanbeet achter boot uit het water komt en zo de haak weet te lossen. Inmiddels tikken de uren stil voorbij en zijn we al bijna vier uur bezig als uit het niets Ruben zijn binnenste planerboard onderschiet en een leuk snoekje de Roach 32 aanzag voor een lekker hapje.

We zijn in ieder geval van de 0 af.

We besluiten wat plekken die er interessant uitzien af te werpen met softbaits. De inmiddels aangetrokken wind maakt dit er niet makkelijker op, en op de eerste plekken blijft het dan ook stil helaas. Het vlakke water en opkomende zonnetje van vanmorgen is inmiddels helemaal veranderd naar windkracht vier tot vijf met een enorme stortbui. Ze hadden geen regen voorspeld vandaag en binnen een paar minuten zijn we dan ook helemaal doorweekt.

Het ging even helemaal los met harde regenbuien.

Binnen 3 minuten waren we helemaal doorweekt.

We besluiten nog wat stekken af te werpen zonder resultaat tot Ruben zijn pols begint te voelen we weer overschakelen op trollen. Ook trollend gaat het absoluut niet los maar krijgen we toch wel regelmatig een aanbeet, maar steeds is het een knal op de hengel of planerboard en krijgen we ons kunstaas terug met wat extra sneeën en gaten erin. Als we dan rond vier uur besluiten nog een klein stukje af te slepen voor we richting de helling gaan blijft er eindelijk weer eentje hangen.

Dit keer op mijn hengel. Tijdens de dril schiet mijn planerboard van de lijn los  en word hij door de golven van ons weggedrukt. Ruben besluit de boot vast te keren en hem in het oog te houden voor we hem kwijt zijn. Snel land ik het snoekje en maak snel een foto voor hij terug mag.

Even snel een foto en weer lekker zwemmen.

We besluiten het planerboard op te halen en er mee te stoppen. We hebben beide ‘s avonds nog een feestje en verlangen eigenlijk wel naar een setje droge kleren.