Penn Havoysund Festival 2021

Dit was onze 35e groepsreis die we eigenlijk altijd een Festival noemen, klinkt leuker. Met 43 vissers naar noord Noorwegen om te jagen op grote heilbot. Nu is het wel zo als je jaagt op grote heilbot, dan vang je natuurlijk weinig kleinere en bijna geen koolvis en kabeljauw. Dus dit Festival geen grote aantallen, maar wel 10 heilbotten boven de 140cm.

De accommodatie Havoysund

Havoysund ligt net iets onder de Noordkaap, dus enorm hoog in Noorwegen en Havoysund staat bekend om de Heilbotvisserij, in 2019 vingen we bij Havoysund 218 heilbotten, kun je nagaan. Maar als je er gericht op vist kun je uiteraard ook schol, roodbaars, koolvis en kabeljauw vangen. Havoysund biedt enorm veel stekken en met de snelle 23.5ft visboten met 150pk ben je snel én veilig op de beste stekken, die vaak niet eens ver weg zijn.

Linda met een mooie heilbot

We zijn 14 september vertrokken en waren de 22e weer terug in Nederland en met succes. Het was wederom een enorme gezellige week, alles is perfect verlopen, geen koffers kwijt, geen problemen met boten, elke dag volle zon en zelfs 6 dagen achter elkaar het Noorderlicht ! Dat blijft een prachtig gezicht dat Noorderlicht (Aurora Borealis). Het is een hele organisatie om met 43 man op pad te gaan, maar goed we hebben het veel vaker gedaan, dus we weten het wel. Iedereen was dan ook weer zeer tevreden over de hele organisatie en daar gaat het om.

Het Noorderlicht

We konden elke dag vissen, op de laatste dag na, dat was teveel wind uit de verkeerde hoek, we hadden wel een stek uit de wind kunnen vinden, maar windkracht 8 vol op de haven en de boten is te gevaarlijk om uit te varen. Dus helaas de laatste dag was het opruimen, schoonmaken en alles klaar maken voor de terugreis.

Rob met een 130cm heilbot

Het was echt een geweldige week, leuke vissers, ook een flink aantal vissers die voor het eerst in Noorwegen kwamen vissen, veel bekende en er was enorm veel plezier. Elke avond kwamen we rond 20:30 bij elkaar in de zaal, daar bespraken we de dag, maakte plannen voor de dag er na en waren onze twee topvisgidsen Douglas en Andreas aanwezig om advies te geven over stekken, technieken, materialen en uiteraard het weer voor de volgende dag. Alle vissers deelde hun stekken, hun ervaringen en met een biertje erbij werden de plannen voor de volgende dag gemaakt.

Elke avond gezellig samen bij elkaar

We hebben gevist met doodaas, kunstaas en lichte materialen, op onze boot hebben we veel gevist met de nieuwe Penn hengels voor de extreem lichte visserij, de Penn Conflict light Jigging met een reeltje (links) en daarop 25/00 Spiderwire. Linda ving daar zelfs een heilbot van 92cm mee en ik (Raffie) een kabeljauw van een meter, nou geloof me dat is echt sport. Maar even later werd op diezelfde stek ook een heilbot van 150cm gevangen en dan heb je met die lichte materialen een groot probleem.

Dikke kabeljauw voor Willy

Tijdens dit Festival hadden we dus 43 vissers uit NL en België, waren Linda, ik en Rob erbij van Cordes Travel en de twee visgidsen Douglas en Andreas die zo’n beetje opgegroeid zijn in dit gebied, Andreas is de zoon van Ulf, voor de experts onder ons. Deze heren helpen ons de hele week, elke dag en gaan elke dag gratis mee met een groep, elke groep krijgt 2x 4u de visgids gratis aan boord, als men dat wil natuurlijk. Tijdens zo’n sessie kun je heel veel leren van zo’n ervaren visgids, hij vist daar al jaren en is daar van maart tm oktober, dus er is geen stek die hij niet kent. Op de Cordes Traveldag komen deze visgidsen speciaal naar Nederland om tijdens deze unieke dag kennis te maken met de groepen en om tips, stekken en technieken te delen.

Douglas de visgids

Zoals gezegd een week met volle zon, soms zelfs warm weer als je uit de wind in de zon lag. Helaas waren er dagen met teveel wind om naar de beste stekken te komen, dus de visserij was zeker niet slecht, maar kon beter, maar we klagen niet hoor ! In de avond was het buiten druk want iedereen keek naar de hemel voor het Noorderlicht. Bij deze accommodatie is ook een restaurant aanwezig, hier kun je elke avond goed eten, de supermarkt is maar 300m lopen. Verder kun je hier drijf/warmtepakken en hengels huren, en er is een kleine viswinkel aanwezig. de boten liggen recht voor de deur, er is een overdekte fileerplaats en een grote vriesruimte om de vis in te vriezen, want hengels en vis mogen gewoon mee op het vliegtuig.

Warm in Havoysund als de zon schijnt.

Tijdens deze gezellige week vissen we ook een kleine wedstrijd, gesponsord door Penn die in onze ogen de beste materialen voor Noorwegen en IJsland heeft tegen een vriendelijke prijs. Op de boten zagen we dan ook 90% Penn materialen en dat is dan weer leuk om te zien. Om dus een beetje spanning in de week te brengen waren er 3 prijzen te winnen voor de langste vis. Je kunt een waardebon winnen en een mooie trofee. Maar belangrijk detail, er is een verbod om heilbotten boven de 130cm aan boord te trekken, daar zijn we heel streng mee. Een heilbot boven de 130cm aan boord of aan land telt niet mee voor de wedstrijd. Een sportvisser met respect voor de heilbot trekt geen heilbot van boven de 130cm aan boord, dat is gewoon een afspraak !

De prijzentafel

En we sluiten deze prachtige week dan ook af met de uitslag van de wedstrijd die meer om de “eer” gaat dan om de prijzen al zijn die flink ! Maar als eerst een dank aan alle vissers die weer mee zijn geweest, bedankt allemaal voor deze gezellige week, een dank aan Rob voor de ondersteuning en een dank aan Douglas en Andreas voor hun hulp. Ze zijn bedankt door elke groep, want elke groep had op de 1e avond iets meegenomen voor de visgids (op ons verzoek) zij hadden een tafel vol met stroopwafels, rum, drop, worst, koekjes, drank en bonbons, ze wisten niet wat ze zagen, daarom hebben ze extra hun best gedaan deze week.

De winnaars vh Penn Havoysund Festival 2021

Dan tot slot de uitslag vd wedstijd:

• 1e plaats voor Bart Theuws, hij ving een heilbot van 176cm Hij won een waardebon van 750,- van Penn, Berkley en Spiderwire
  • 2e plaats voor Bart vd Heuvel, hij ving een heilbot van 160cm Hij won een waardebon van 500,- van Penn, Berkley en Spiderwire
  • 3e plaats voor Juan Kwinten, hij ving een heilbot van 158cm Hij won een waardebon van 250,- van Penn, Berkley en Spiderwire

Wil jij ook eens mee naar zo’n Festival met je vismaten ? Kijk dan eens op deze link wanneer het volgende Penn Festival in 2022 en 2023 en schrijf je snel in en maak dit unieke en gezellige evenement zelf mee.

Penn Festivals Noorwegen >>>  (https://cordestravel.nl/groepsreis-vissen-ijsland-en-noorwegen-penn-festivals/)