Onder water kijken…

Met de feestdagen in het vooruitzicht, kunnen de lezers van Witvis Totaal, het enige Nederlandstalige specialistische magazine voor de wedstrijdvisser en de witvisspecialist, genieten van de laatste uitgave van dit jaar. Want natuurlijk staat dit 84 pagina’s dikke magazine vooral weer boordevol zeer lezenswaardige bijdragen. Speciaal voor de bezoekers van Total Fishing het volgende artikel als preview.

Onder water kijken…

The making of…  Underwater Feeder Fishing

Door: Steyn van Oostwaard

Het maken van een film is een kunst op zich. Maar het maken van goede onderwateropnamen is al hélemaal specifiek werk en vergt veel voorbereiding. Steyn van Oostwaard vertelt hoe de door Daniel Jawadnya geschoten film “Underwater Feeder Fishing” tot stand kwam.

Op deze film, die Daniël maakte in samenwerking met Phil Ringer en Steyn, is prachtig te zien wat er allemaal gebeurt op en rondom een voerplek. Je ziet ‘live’ hoe brasems het aas nemen en hoe ze er gedurende enige tijd mee in hun bek zwemmen. En met die wetenschap in het achterhoofd, moet je als witvisser in de praktijk kunnen profiteren…


Onderwaterbeelden geven ons veel inzicht.

Het zal ergens begin mei van het afgelopen jaar zijn geweest, toen ik werd gebeld door Daniel Jawadnya met de vraag of ik zin had om samen Phil Ringer mee te werken aan zijn nieuw te maken witvisfilm, die uitgebracht zou gaan worden op DVD. Phil is een goede vriend van mij, maar ook de man achter het inmiddels bekende Engelse voermerk Ringerbaits. 

Daniel heeft eerder al een DVD met in de vrije natuur gemaakte onderwateropnamen van karpers geproduceerd en vertelde mij enthousiast over de grote hoeveelheden brasem en zeelt die hij tijdens zijn opnamen voor deze film door het beeld heen zag schuiven.

Het idee groeide om met die waarnemingen ook iets te doen en uiteindelijk besloot hij om aan de hand van een nieuwe DVD witvissers wat meer inzicht te geven in o.a. het specifieke aasgedrag van de brasem. En in het vervolg daarvan: hoe je door verschillende vismethoden en – technieken te gebruiken, meer – makkelijker en sneller vis kunt vangen. Een afspraak met deze bevlogen filmer werd snel gemaakt…

Een heel geregel!

De locatie waar de filmopnamen gemaakt zouden gaan worden, was inmiddels al bekend. Het betreft een mooi groot water, kraakhelder, met een zandbodem, een mooi talud om overheen te vissen op werpafstand en… vanzelfsprekend ook met een goede en gezonde visstand. Kortom: een water dat aan alle randvoorwaarden voldoet; niets meer of minder dan een lot uit de loterij!

Het enige nadeel was dat nachtvissen op dit water niet is toegestaan en dat je er dus tussen twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopkomst niet mag vissen en ook niet aan het water mag bevinden. En dat betekende dus dat na elke sessie alle voor de visserij én filmopnamen benodigde spullen moesten worden opgeruimd, om de hele set up de volgende dag weer op te bouwen.


Het is interessant om te zien hoe brasems het aas nemen.

In eerste instantie dacht ik nog: “ach, dat maakt toch niet zo veel uit!” Dat was toen, nu weet ik wel beter! In de praktijk hadden we elke dag een tent nodig, een oval, diverse camera’s met toebehoren, een monitor, computers en stroomvoorziening.

Verder o.a. stoelen, een opblaasbare boot met – u raadt het al: een elektromotor+accu –  voor het gemak honderd meter kabel voor de onderwatercamera en niet te vergeten: al het voor het vissen zelf benodigde materiaal. Kortom: een hoop spullen!

Geduld

De bedoeling was dat we op een zondag zouden beginnen, waarbij ik het spits mocht afbijten. Phil zou later die eerste dag vanuit Engeland over vliegen, om ons ‘s middags aan het water te vergezellen. Afgesproken was dat ik om een uur of acht aanwezig zou zijn, opdat we meteen met de ‘shoot’ konden beginnen.

Daniël was er al vanaf een uur of zes in de vroege ochtend en had de meeste spullen al geïnstalleerd. Maar om nu te zeggen dat we dan meteen konden knallen,  ho maar! Ongelooflijk, hoeveel tijd het bijvoorbeeld in beslag neemt om een camera onder water zodanig neer te zetten, dat op de exacte locatie (lees: voerstek) onder de juiste hoek opnames kunnen worden geschoten.


We hebben veel geleerd tijdens de opnames.

Dat alles duurt een uurtje of anderhalf, om precies te zijn. En proberen om dat alles af te raffelen heeft geen enkele zin, aangezien juist die onderwaterbeelden de film zouden moeten gaan dragen. Geduld dus.

Vervolgens kost ook het neerzetten van de viskanis de nodige tijd, aangezien ook daar de positie van de set up ten opzichte van de camera zodanig moet zijn, dat er vanuit elke hoek beeldmateriaal geschoten kan worden. Dat alles maakt dat je je koffer soms wel een keer of drie in je handen hebt, voor hij precies op de juiste plek staat. En geloof me: als ik ‘gewoon’ ga vissen, luister dat alles wat minder nauw!

Camera geïnstalleerd, set up gemaakt; nu was het zaak om de korf op de juiste wijze in beeld te krijgen, dat wil zeggen: zodanig te werpen, dat hij keer op keer netjes van bovenaf het beeld in kwam zakken. Hoe moeilijk kan dat nu zijn, hoor ik u denken, een oppervlak van ongeveer vier vierkante meter op een afstand van een metertje of vijfentwintig!

Maar geloof me: dat valt in de praktijk nog lang niet mee. Oefening baart kunst en uiteindelijk hadden we ook dit facet na een half uur min of meer voor elkaar en kon de camera daadwerkelijk gaan draaien.

Vaak overnieuw!

Tijdens de proefopnames konden we meteen al zien dat er op de voerstek diverse brasems rond zwommen.  Dat maakte dat ik wat je noemt hyper op m’n kist zat. Voer in de korf, aas aan de haak en gaan! Niet dus! Ik hoor het Daniël nog zeggen: Steyn, als wij zover zijn krijg je groen licht, dus even wachten nog. Daar zit je dan, met je hengel in de aanslag…


Live zien hoe vissen een voerplek benaderen.

Voor mij hét moment waarop je begint in te zien dat het maken van een DVD niet bestaat uit lekker je eigen ding doen, terwijl dit alles in alle rust wordt gefilmd. Nee, er is de hele dag door interactie nodig -tussen de cameraman en de visser, waarbij die cameraman – of een regisseur –  jou uiteindelijk precies vertelt hoe en wanneer je bepaalde handelingen mag uitvoeren.

En geloof me: die afhankelijkheid van ‘een ander’ valt niet altijd mee. Voor sommige beelden hebben we opnames wel 10 keer opnieuw moeten doen. Een plotselinge verandering in de lichtintensiteit, een wolkje dat voor de zon schuift. Dat ene dingetje dat nét niet helemaal gaat zoals dat gepland is of die allerleukste voorbijgangers, die de dvd van eigen commentaar wilden voorzien. Aan echt lekker vissen kom je door dat alles bepaald niet toe.

Nu moet ik wel zeggen dat we na verloop van tijd gelukkig steeds beter op elkaar ingespeeld raakten en dat alles op den duur een stuk sneller ging. En gelukkig werd er ook veel gelachen! Phil was inmiddels ook aanwezig en samen met hem heb ik om en om gevist. Dat scheelde een stuk; één persoon in de tent die vertelde wat er onder water gebeurde en een persoon achter de hengel om de ‘gespotte’ vis te vangen.

Geloof me, dat is iets wat je tijdens een normale sessie nooit zult horen. Een vismaat die vanuit een tent zegt: pak je hengel maar op, want er zit vis aan. Of: trek je korf even iets terug, want hij ligt op een stukje vuil… Misschien aan de ene kant maar goed ook, want het haalt dat stukje mysterie van wat gebeurt er onder water natuurlijk wel weg.

Woensdag aan het eind van de middag kregen we te horen dat al het benodigde materiaal was geschoten en dat we de sessie dus succesvol konden afsluiten.


Ze nemen de tijd…

Zoek de verschillen…

De bedoeling was o.a. om heel duidelijk de verschillen aan te tonen tussen de gebruikte feedermontages, in combinatie met verschillende soorten voer en aas. Aan de hand van de beelden kun je dan laten zien hoe de vis op bepaalde dingen reageert.

Na een aantal lange vermoeiende dagen kunnen we zeggen dat het werkelijk fantastisch is om te kunnen zien wat er daadwerkelijk onder water gebeurt. Je hebt tevoren wel een idee van de wondere onderwaterwereld, maar geloof me: er gebeuren daar dingen die je nooit zou verwachten of sterker nog: die je nooit voor mogelijk hield.

Zo hebben we karper door het beeld heen zien zwemmen, die de haak met worm oppakte, uitspuugde en vervolgens doorzwom zonder ook maar enige indicatie op de hengeltop te geven.

Fantastisch om te zien! En voor vissers die geloven dat voorns niet van vismeel houden, heb ik slecht nieuws: de filmbeelden bewijzen het tegendeel en hoe!

Ik kan uiteindelijk dan ook niet anders dan concluderen dat deze DVD een absolute aanrader is voor iedere (brasem)visser. Neem er eens de tijd voor; bekijk de onderwaterbeelden in alle rust vist en trek je conclusies. Daar zul je beslist je  voordeel mee doen!

Bestellen?

De op deze pagina’s beschreven DVD “Underwater Feeder Fishing Volume one” is uitgebracht in het najaar van 2009. De Engels gesproken film met Nederlandse ondertiteling duurt 90 minuten en de prijs bedraagt €19,95 excl. porto- en verpakkingskosten.

Ook deze DVD is heel eenvoudig vanuit de luie stoel te bestellen via de bekende Lezers Voordeelclub op www.hengelsporthuis.com

Nieuwsgierig geworden naar de andere artikelen in Witvis Totaal?

Uitgave no. 47 verschijnt vlak voor de komende feestdagen en is voor € 5,50 te koop in de kiosk, boekhandel en vele hengelsportspeciaalzaken.


Voor aantrekkelijke abonnementsaanbiedingen kunt u terecht op www.hengelsporthuis.com

 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Witvisperikelen: Weerzien
Willem Moorman -
image description
Witvisperikelen: Visser in de maak ( deel 1 )
Willem Moorman -
image description
Feederen op het Wantij
Willem Moorman -