Nipro Hengelsport groepsreis naar Noorwegen, Soroya 1 tot 8 april 2016 (Deel 1)

Eerste visdag superdag!

Door Richard Pronk

Om 4:00 uur staat de grote touringcar van Van Diepen klaar bij Nipro Hengelsport om onze groep van 15 man weg te brengen voor onze acht-daagse vistrip naar Soroya. We gaan daar onder de hoede van Marc van Roie vissen in het Breivikbotn fjord op skrei.

Na vijf vluchten vanaf Amsterdam kwamen we om 16:30 uur aan in Hasvik. Daar stond ook weer een grote bus klaar om ons naar de huisjes te brengen. Helaas was een van de drie hengelkokers niet aangekomen en zouden we een tekort aan hengels hebben.

Er waren voor ons drie huisjes voor drie personen en een huis voor zes personen gereserveerd. Darius stond al klaar om ons te verwelkomen en om ons de huisjes en de boten te laten zien.

Na de kleine rondleiding en uitleg van de werking van de dieptemeters en plotter was Marc ook al daar en gaf ons al een paar tips mee om op de Skrei te vissen. Ook hielp Marc ons aan een aantal hengels uit zijn eigen collectie.

Tegen 18.00u werd het eten gebracht door de plaatselijke catering. Dit bestond uit gebraden kippenpootjes en aardappeltjes. Na het heerlijke eten gelijk de hengels opgetuigd om de volgende dag gelijk met de eerste visdag van start te gaan.

Iedereen was lekker vroeg wakker en na de heerlijk gebakken omelet van Sjaak konden we met de bootjes op jacht naar de skrei. Net buiten het fjord liep een dieptegrens van 80 tot 100 meter. Op veel plaatsen was er een strook kabeljauw te zien op de diepte meter van wel 30 meter hoog. Ze liggen hier letterlijk opgestapeld.

Tussen de plaatselijke beroepsvissers die daar met longliners of netten vissen, visten we met een shad van 15 tot 25 centimeter met een loodkopgewicht van 150 tot 200 gram. De truc was om de shad tot net boven de school te laten zakken en dan 10 tot 20 meter rustig op te draaien.

Hierbij voelde je al dat de shad diverse malen werd aangevallen en de eerste dril was dan ook snel een feit. Een kabeljauw van 10 kilo kwam aan de oppervlakte deze leek op dat moment enorm. Hierna volgde al snel kabeljauw van 15 en 20 kilo. Wat zijn deze groot hier!

Zodra de vissen hier de 20 kilo over gaan nemen ze een goede run en zorgen voor een mooie dril. Je voelt eerst een flinke tik op de hengel, vervolgens loop je helemaal vast en na het zetten van de haak voel je bijna de vis denken: "Hier klopt iets niet."

En zwemt vervolgens tussen de 20 en 30 meter naar beneden. Wat een gave dril is dit! Al vrij snel vingen we een 24, 28 en 33 kilo vis. Deze laatste was 143 centimeter. Op dat moment dachten we: als we nu al zoveel dikke vissen vangen, wat moet dat dan worden deze week.

Qua weer was het ook super! Strak blauwe hemel en een matige wind uit het zuid-westen. Er was een mooie vloedstroom in de morgen en net voor de middag was de kentering zodat we ‘s middags een goede ebstroom hadden.

We hebben de hele dag goed kabeljauw gevangen en de tellen kwam voor ons drieën boven de 60 stuks uit met een gemiddelde van 15 kilo.

John Beun viste op een andere boot en had ook heel veel gevangen met als bonus een 30 kilo plus kabeljauw erbij.

Tegen 18:00 uur weer terug want het avond-eten werd weer keurig bij de huisjes afgeleverd. Dit keer stond er een soort rendierstukjes in saus met rijst. Ook weer erg lekker.

Na het eten de hengels nakijken en alle voorslagen vernieuwen. Dit is zeker geen overbodige luxe want met zoveel grote vissen krijgt het materiaal flink op zijn donder.

Qua hoofdlijn voldoet hier een 20/00 dyneema van goede kwaliteit met een voorslag van 80/00 en 80 lbs. We visten met de nieuwe Daiwa Evo Tournament 8 braid. Dit is voor deze visserij echt een toplijn!

We hadden ook een aantal molens gevuld met de gekleurde versie die om de tien meter van kleur verandert en om de meter een marker streepje. Zo kon je precies zien op welke diepte de meeste aanbeten van grote vissen kwamen.

Er kwamen diverse mede vissers naar ons huisje om onder het genot van een borreltje na te praten over deze fantastische visdag. Een paar man onder ons wisten ook nog heilbot te vangen wat eigenlijk helemaal niet normaal is voor de tijd van het jaar.
Ook Marc kwam weer even langs om onze verhalen aan te horen en ons te voorzien van extra tips.

Voor meer informatie kijk op: www.soroyafishing.com