Nipro Hengelsport groepsreis naar Noorwegen, Soroya 1 tot 8 april 2016 (Deel 2)

Heilbotten en dikke skrei

Door Richard Pronk

De tweede visdag hadden we eigenlijk gelijk besloten om weer op de grote gullen te jagen. We hadden een mooi puntje gevonden waar we veel dikke vissen vingen. Omdat we daar veel vingen had ik besloten om de Waterwolf onderwatercamera aan de hengel te laten zakken.

Ik voelde al snel diverse aanvallen op de shad en een mooie vis werd gehaakt. Snel weer laten zakken en ook nu weer kwam er een mooie vis boven. Naar later bleek bij het kijken van de film, was het op 60 meter al goed donker en was de shad al bijna niet meer te zien.

Wel zag je veel schimmen en aanvallen op de shad. Deze dag vingen we weer veel kabeljauwen waarvan een zeker 10 boven de 20 kilo. Weer tegen 18:00 uur terug in de haven met de sterke verhalen van de andere mannen.

John Beun wist een heilbot te vangen van 123 centimeter en 25 kilo.

Hiermee stond het heilbotrecord van onze groep op scherp. Ook andere jongens wisten veel kabeljauw en een aantal heilbotjes te vangen.

Op het menu stond nu de handgemaakte gehaktbal met groente. Dit is de specialiteit van de plaatselijk cateraar en was ook erg lekker. Aansluitend weer de hengel-check en het praatje met Marc zodat we weer goed van start konden.

Dag 4
De wind was deze dag behoorlijk aangetrokken en besloten op heilbot te vissen. De techniek was niet anders om de shad helemaal naar de bodem te laten zakken en helemaal naar de oppervlakte binnen te draaien.

We maakten een rustige drift op 40 meter water. Hierbij kon ik mijn shad volgen op de dieptemeter, helemaal tot op de bodem en weer naar boven. Tot drie keer aan toe zag ik op de dieptemeter een heilbot volgen tot 10 meter om vervolgens weer naar de bodem te zwemmen.

Mijn vader Nico wist een leuk heilbotje te vangen van rond de 60 centimeter en niet lang erna dook er een grote heilbot van rond de 130 centimeter op mijn shad. Na een paar runs was deze klaar om te landen maar na de eerste poging om deze te gaffen werd deze erg boos en dook hij weer naar de bodem. Hierbij raakte hij los van de haak en was de vis verspeeld.

Ook nu weer de Waterwolf camera aan de hengel mee naar beneden. De camera en de shad waren ook nu weer mooi volgen op het scherm van de dieptemeter. Een heilbot was erg nieuwsgierig en volgde iedere keer de shad tot half water.

Niet veel later werd de shad vol gegrepen en wist ik een mooie heilbot van 103 centimeter te landen.

Het beeld van de camera was goed gelukt en heeft prachtige beelden van de aanbeet gemaakt.

Na dit avontuur en tijdens de kentering voeren we naar het diepere water op zoek naar de biggetjes. We vonden een super mooi puntje met veel dikke vissen. Jan ving een dikke vis van 28 kilo, mijn vader en ik vingen bijna gelijk twee vissen van rond de 25 kilo.

In een tijd van een paar uur vingen we meer dan 10 vissen boven de 20 kilo. De wind trok flink aan en zijn aan het einde van de middag rustig terug gevaren naar de haven. Wederom weer een prachtige visdag.

Deze dag stond er lamsvlees op het menu wat ook weer zeer smakelijk was.

Omdat Nipro op 4 april zijn officiële jubileum vierde, kwam iedereen samen in ons huisje en hebben we daar een gezellig feestje gevierd. En iedereen was even enthousiast over de fantastische vangsten, het uitzonderlijk goede weer en sfeer.

Dag 5
Het plan was om eerst op de heilbot te proberen en daarna weer op de kabeljauw. Na een aantal driften en weinig aanbeten besloten we de tactiek te veranderen. We gaan weer op jacht naar de grote kabeljauw.

Eerst naar de inmiddels bekende plek waar we veel vissen tussen de 10 en de 15 kilo wisten te vangen. Nu is het echter de truc om de vissen boven de 20 kilo te vinden die vaak met een koppeltje bij elkaar liggen op het einde van een school vis.

Na een stukje varen en zoeken schreef de dieptemeter veel dikke strepen boven een school vis. Na de eerste shads te laten dalen kwam al snel een dikke vis boven. De ene dikke vis na de ander kwam boven en hier leek wel geen einde aan te komen.

De grootse was een kabeljauw van 148 centimeter met een gewicht van 28 kilo. Ook Jan en mijn vader vingen mooie vissen boven de 25 kilo. Het weer was weer prachtig en de wind zwakte lekker af zodat een mooie rustige drift maakten op rustig ebstroompje.

We waren zo mooi aan het vissen dat we niet konden stoppen. We kwamen dan ook dik na zessen terug in de haven. Wederom een topdag.

Op de boot van Sjaak was het ook erg goed. Zij wisten drie vissen boven de 30 kilo te vangen en veel boven de 20 kilo.

Op het menu stond gerookte en daarna gekookte kabeljauw. Dit was weer voortreffelijk. Ook Marc kwam weer even langs om te horen of alles naar wens was en de dag door te spreken.

Voor meer informatie kijk op: www.soroyafishing.com