Mooi Ierland

Door: Bram Bokkers senior

Wanneer ik door het vliegtuigraam kijk is er juist een opening in het wolkendek. Ik zie een landschap langzaam onder mij doorglijden dat ongetwijfeld een stukje van Engeland moet zijn. We zijn een klein uur geleden van Schiphol vertrokken. De vliegtijd naar Cork is ongeveer vijf kwartier, het kan dus niet zo heel lang meer duren.

Ongeveer vijf kwartier vliegen.

Dit wordt mijn eerste bezoek aan Ierland. Mijn zoon heeft al heel wat visreizen gemaakt en vroeg me wel eens om mee te gaan. Aanvankelijk was ik niet zo enthousiast door persoonlijke redenen en hield ik de boot een beetje af. Waarom zou je zo ver weg gaan als je in Nederland ook goed kan vissen!

Ik liet me uiteindelijk toch overhalen, en hier zitten we dan, in het vliegtuig naar Cork. De vlucht gaat snel en voordat ik het weet kan ik het vliegveld al zien. Niet veel later raken we met een dreun de grond. Het vliegtuig mindert geleidelijk aan vaart en taxiede langzaam naar het stationsgebouw. Ierland “Here we are”.

Ierland, here we are.

Een half uur later hebben we onze bagage opgehaald en de chauffeur ontmoet die ons naar Dingle brengt. Bij het instappen vergeet ik éven dat in Ierland links wordt gereden en wil ik aan de kant van de chauffeur instappen. Ongeveer twee uur later arriveren we in Dingle. We maken kennis met Denise, die de scepter zwaait in Dunlavin House B&B. Zij is de komende week onze hospita.

We brengen onze spullen naar de kamer en besluiten naar Mary en haar man Mike te gaan. Zij zijn de eigenaren van een marina en toeristenwinkeltje aan de jachthaven van Dingle en verzorgen ook vischarters. We worden hartelijk onthaald. Mary omarmd me alsof ik een oude vriend van haar ben die ze in jaren niet gezien heeft.

Dingle.

Voor Bram zijn het oude bekenden, daar hij hier verleden jaar ook al is geweest. Er is er nog even tijd om Dingle te verkennen. Dingle is een leuk stadje. Veel huizen zijn versierd met vrolijk gekleurde gevels en je struikelt er bijna over de pubs, waarvan vele aan de straatkant versierd zijn met prachtig beschilderde, smeedijzeren uithangborden, die zo uitnodigend zijn dat je er bijna niet voorbij kunt zonder even naar binnen te stappen om zo`n onvervalste Irish Guinness te vatten. Dat doen we dan ook gelijk maar. Ik moet zeggen, `t Is lekker, maar wel even wennen.

Vrolijk gekleurde gevels.

Cheers!

De eerste visdag staat gepland met twee verschillende boten, s`Ochtends met kapitein Paul, en in de middag met Patrick. Eerst gaan we makreel vangen die we nodig hebben als aas. We hoefden niet zo lang te varen en zijn al snel aan het vissen. De vangst bestaat uit makreel, pollak, zandaal, steenblok en ander klein spul. Na de middag gaan we bodemvissen, ik vang mijn eerste kongeraal en leng.

De eerste konger.

Volgens Bram is de kongeraal een kleintje maar ik vind het een hele hijs om dat beest boven te krijgen. Verder bestaat de vangst uit pollakken en grote steenbolken. Al met al een volle visdag, maar we hebben toch nog de fut om s`avonds even te gaan stappen. We bezoeken twee pubs waar Ierse muziek wordt gespeeld maar maken het niet te laat. We zijn een beetje gaar en morgen staat er weer een visdag gepland.

Ook mooie pollak.

De volgende morgen is het zondag en doet zijn naam geen eer aan. Het regent wanneer we wakker worden en er is geen zon te bekennen. Een beetje regen is natuurlijk geen bezwaar onder het vissen, maar de boot vaart niet uit omdat er te weinig opstappers zijn. Dit is een mooie gelegenheid om dit deel van het schiereiland te verkennen. Denise regelt een busje voor een rondrit van ongeveer drie uur.

Prachtig zo’n lange rondrit…

... waardoor je het gebied nog beter leert kennen en waarderen.

Tijdens de rondrit komen we langs veel interessante en mooie plekken waar de gids het een en ander over verteld. Jammer genoeg kan ik niet alles volgen omdat mijn kennis van de Engelse taal een beetje te kort schiet. Ik geef mijn ogen goed de kost. We rijden langs rotsachtige kust waar we een prachtig uitzicht hebben op de Atlantische oceaan.

Prachtig uitzicht op de Atlantische Oceaan.

De alsmaar aanrollende golven die aangekomen bij de rotsen veranderden in een kolkende massa waarbij het schuim alle kanten op vliegen zijn erg spectaculair. Ierland is mooi, zelfs op een regenachtige dag als vandaag.

De daarop volgende dagen zijn we zo druk met vissen dat de tijd omvliegt. We vissen erg afwisselend een vangen veel vissoorten. We proberen het een dag op ruwe haai wat niet erg wil lukken. Een paar hondshaaitjes en een aantal stekelroggen is het resultaat. Ondertussen heeft Mike Hennessy, een Ier en oude vismaat van Bram zich bij ons gevoegd. Hij zal ons tot en met vrijdag vergezellen.

Geen ruwe haai, maar wel een aantal stekelroggen en een paar hondshaaitjes.

Mike weet een goede plek om op zeebaars te vissen vanaf de kant aan de andere kant van de baai. We vangen een paar baarsjes en genieten van de schitterende Ierse uitzichten. Op de terug weg doen we nog een plek aan waar je vanaf de rotsen op pollak kan vissen wat niet zonder gevaar is.

Niet zonder gevaar.

Halsbrekende toeren moeten er verricht worden om bij het water te komen. Het vissen is wel spectaculair omdat de golven soms vier meter hoog tegen de rotsen te pletter slaan en zorgen voor ware waterfonteinen. Mike weet nog een dikke pollak te verschalken aan een shad.

Na een gezellig avondje in een pub en een goede nachtrust zijn we de volgende dag alweer vroeg onderweg. Mike brengt ons naar de ander kant van het schiereiland waar hij voor ons een boot heeft geregeld. Eenmaal aangekomen ligt de boot, die overigens al aardig oud is, op ons te wachten. De kapitein is een bijzonder aardige man. Hij trakteert ons de hele dag op koffie.

Wanneer hij in de gaten krijgt dat ik een scheut cognac in mijn koffie best lekker vind krijg ik dit ook de hele dag. Ook is hij zeer behulpzaam. Wanneer mijn hengel krom staat komt hij direct naar me toe om de vis eraf te halen of soms om mijn onderlijn te ontwarren. Dat is nogal eens nodig, de makrelen maken er af en toe een rommeltje van.

Vanuit de boot vissen is in vele opzichten een genot.

‘s Middags bakt hij vers gevangen makreel voor ons. Wij vangen makreel, pollak, een paar soorten lipvis, wijting, rode en grauwe poon, platvis en nog wat andere vissoorten. Het weer is ondertussen veranderd en het begint flink te regenen. Lekker echt Iers.

De volgende morgen heeft Mike weer een verassing in petto. We gaan met een groepje Engelse sportvissers mee (vrienden van Mike) die hun eigen visboot mee hebben gebracht. Het zijn echte Engelsen met een bepaalde soort droge humor. Lachen dat doen we. Het doel is om zoveel mogelijk vissoorten te vangen wat goed lukt.

We vangen op een zandige bodem weer mooie platvissen die we mee nemen voor Denise. Dat hebben we haar beloofd, en belofte maakt schuld! Dit is de laatste visdag in Dingle. Morgen vertrekken naar Cobh, wat aan de zuidkust van Ierland ligt. We gaan hier nog vier dagen op zeebaars vissen.

Mooie platvissen…

... en ook rode poon wordt gehaakt.

‘s Avonds gaan we uit eten in de pub, samen met de mensen waar we in Dingle mee te maken hebben gehad. Het is de bedoeling dat wij betalen, maar bij het afrekenen blijkt dat iedereen zijn eigen drankje al heeft afgerekend. Ook de taxi mogen we niet betalen en we komen niet van ons geld af. Na het eten schuifelen we één deur verder weer de Pub in. Het is stampvol en oergezellig, niet in het minst door de traditionele Ierse muziek.

De volgende dag nemen we afscheid en vertrekken we richting Cobh. Cobh ligt aan een van de grootste natuurlijke havens ter wereld waar veel vissoorten te vangen zijn op een betrekkelijk klein oppervlak maar wij hebben het op de zeebaars gemunt. Eenmaal aan gekomen staat Bert Goeree van Tight Lines visreizen op ons te wachten.

Op zoek naar de zeebaars.

Hij vist de aankomende vier dagen met ons mee. Ook maken we kennis met Kevin Murphy. Hij beheert in Cobh het sportvis hotel genaamd Bellavista”. Dit is de locatie waar wij de aankomende dagen logeren. De boten waar we mee gaan visten horen bij het hotel. Ze zijn geschikt voor maximaal drie personen en zijn uitgerust met alles wat je nodig hebt zoals navigatie, telefoon, dieptemeter, gps en extra motor.

Vannacht is de wind sterk aangetrokken waardoor de visstekken beperkt zijn, we vissen voornamelijk op een natuurlijk kanaal. In het begin vissen we met een pollak als aas, daarna werpen met shads, trollend en dropshottend. We vangen allemaal vis, geen grote aantallen maar wel dikke maatse vissen tot ver in de 60cm. Kevin Murphy vist een paar dagen met ons mee en maakt ons bekend met de omgeving. De dagen vliegen om en voor dat we het weten zit het erop.

Vader en zoon in de zeebaars.

Het is alweer de laatste avond en we gaan vroeg naar bed. De wekker gaat alweer om kwart over drie omdat we om zes uur naar huis vliegen. Eenmaal in Nederland aangekomen regent het flink. We pakken de trein naar huis en de taxi voor het laatste stukje.

Ik wil plaats nemen naast de chauffeur en aan de linkerkant instappen maar was even vergeten dat we in Nederland nog rechts rijden en zit voor de tweede maal haast op schoot bij de taxi chauffeur. Ierland is een schitterend land, je kan er goed vissen en de mensen zijn enorm aardig en behulpzaam. Wat mij betreft hoeft het niet bij deze ene keer te blijven.

Tot de volgende keer…

Bram Bokkers senior

Voor meer informatie over Dingle en Cobh, kijk op www.tightlines.nl of mail naar info@tightlines.nl.