Mega roofblei

Mega Roofblei

Door Eddy te Mebel

Afgelopen zaterdag (14 oktober 2006) ging ik samen met Eduard schippers vissen vanuit de boot op snoek. Eduard die doordeweeks collega van mij is heeft nog nooit een metersnoek gevangen en het was mijn bedoeling om hem er wel eens eentje te laten vangen.  Hij is nu al diverse keren mee geweest en met regelmaat goed gevangen maar de meterplus snoek bleef voor hem ook deze keer ook op de wachtlijst staan. Toch werd het een dag met een  gouden randje….

Ik probeer altijd om mijn “gasten” vis te laten vangen (ik hou mezelf natuurlijk ook niet in…..) en Eduard was deze dag  de eerste die een aantal snoeken boven de 70cm wist te vangen. Het was op de vroege morgen al een goed begin. Even later loste ik een dikke snoek van ongeveer 85cm. Eigen schuld, want de vis sprong hoog uit het water en met een te strakke slip, dyneema en een harde hengel heb je weinig rek en de haak boog iets uit, met als gevolg weg vis. Even later was het weer mijn beurt en haakte ik een snoek van 106cm. Ik bood mijn “excuus” aan bij Eduard en zei dat ik hem deze vis ook wel had gegund, maar zei geruststellend;  de dag is nog lang….

De dag bleek nog meer in petto te hebben

We visten puur en alleen gericht op snoek met Bull Dawgs, shads  en grote pluggen, zoals de Balzer baars, waar we diverse snoeken op wisten te vangen. We visten op een rivier waar het in het midden ongeveer 5 meter diep is. Eduard viste met een 15cm. baars shad en 32 grams loodkop op ongeveer 4 meter diepte. Dus de shad “kwispelde”  ongeveer een metertje boven de bodem toen Eduard met zijn handhengel een heftige aanbeet kreeg. We sleepten met 4 hengels en ik wilde snel de andere hengels binnenhalen, toen plotseling ook mijn steunhengel krom in de steun stond.

We keken onze ogen uit…

We zaten dus beide een vis te drillen, maar ik voelde al dat het geen grote vis was. Bij Eduard voelde het beter aan en na enige tijd zagen we een grote roofblei in de oppervlakte verschijnen. Ik wist niet hoe snel ik mijn snoekje van ongeveer 65cm. moest onthaken en zei tegen Eduard; scheppen dat beest!!!! Deze vis mocht niet van de haak schieten, want nimmer zag ik zo’n grote roofblei. Zelf had ik door de jaren heen al diverse 70 plus roofbleien gevangen, maar nog nooit eentje boven de tachtig centimeter. Deze ging er ver overheen, dat zag ik al toen de vis aan de oppervlakte verscheen. Eduard kon de vis met moeite over de rand van de boot tillen

Prachtige lange gestroomlijnde roofblei

De voorste dreg van de 15 shad zat diep achterin de bek. We hebben de vis snel onthaakt, gemeten, gefotografeerd en weer terug gezet en kwamen tot de conclusie dat met 88cm. dit  toch wel een van de grootste gevangen roofbleien van Nederland moest zijn. Eduard die nog nooit een roofblei in het echt gezien had, was ook diep onder de indruk van deze vis, net als ik.

Het 15 cm shadje lijkt maar klein bij zo’n vis

Recordvis?!
Nadat we de dag afgesloten hadden met een stuk of elf snoeken en een mega-blei, konden we wel concluderen dat het een zeer geslaagde dag was.  ’s Avonds heb ik de redactie van Total Fishing gebeld om te weten te komen wat nu precies het Nederlands record was. Dit bleek 84cm. te zijn en kon het bijna niet geloven dat wij een grotere hadden gevangen en dat ook nog eens gewoon tijdens het snoekvissen.

Achteraf gezien hadden we de vis langs een meetlint moeten leggen voor officiële registratie, maar daar denk je op dat moment niet aan, want je hebt het beste voor met de vis.
Dus zo snel mogelijk weer terug gezet.  Ook ligt er vanaf nu een unster in mijn viskoffer, want de volgende keer wil ik toch even weten wat zo’n vis nu eigenlijk weegt.

Berekend op zijn taak….

Mijn gevoel zegt dat we in de toekomst nog meer van dit formaat vissen gaan vangen, want een vijftal jaren geleden heb ik al diverse vissen van dit formaat zien jagen. Maar je moet eerst met bewijzen komen om aan te tonen dat ze er zitten en daadwerkelijk zo groot kunnen worden. Wat de toekomst nog meer gaat brengen weet ik niet, maar het ziet er rooskleurig uit. Wat bij mij de laatste jaren wel blijkt is, dat we tijdens gericht roofbleivissen de meeste vissen vangen tot 70 centimeter en de vissen vanaf  70 centimeter vangen we allemaal aan groot kunstaas als “bijvangst” tijdens het snoeken

In eerdere artikelen schreef ik ook al dat ik de grootste vissen ving aan de Pike-fighter, Kinetic (model super shad-rap) of Bill Lewis (supertrap). Vis in de toekomst rustig eens met grotere pluggen op roofblei dan wat vaak wordt beweerd. De grote exemplaren maken zich over het algemeen niet zo druk voor oppervlakte plugjes, kleine spinnertjes of lepeltjes. Dus op erkende roofblei-stekken groter kunstaas eens proberen, een paar meter onder de oppervlakte.

Bestemd voor snoek, gepakt door een roofblei

Deze herfst zullen de roofbleivangsten wel snel af gaan nemen in verband met de snel teruglopende watertemperaturen, maar volgend jaar is er weer een nieuw seizoen.
Of gaan de komende weken nog een paar grote vissen opleveren??

Roofblei nu ook in Noord Friesland gevangen!