Lucky Luc op zout (79)

Visserij vanaf de noordpier komt eindelijk op gang! Aangezien de vangsten de afgelopen twee weken niet al te veel voorstelde ging ik niet met echt hoge verwachtingen naar de Noordpier.

Maar dankzij de stijgende zeewatertemperatuur moet de vis een keer loskomen. Je kunt dit alleen ondervinden door zelf te gaan vissen. Op de Noordpier aangekomen kwam ik voor een fijne verrassing te staan.  Er viel, zo bleek al snel weer genoeg vis te vangen. Heerlijk toch!

Noordpier update
Tijdens mijn visdag van de week viel het hoge water viel om 15.37. Dus stond ik om 12.30 startklaar op de pier om de gehele stroomperiode van drie uur voor hoog tot minimaal drie uur na hoog water te kunnen vissen. Dit is de periode waarbij we de beste vangkansen maken.

In het begin ving ik voornamelijk grote botten en vaak met twee tegelijk.

Op de heenweg werd er voor de bocht niet veel vis gevangen(maar dat kan later veranderd zijn !)  Verderop,net na de bocht zag ik opeens weer wat leuke scharren liggen. "Eindelijk weer vis op afstand ", dacht ik. Dat beloofd weer een mooie dag te worden,gewoon  lekker knallen met die loodjes richting  de horizon.

Die soms bijna net zo lang waren als mijn viskist.

Toch maar weer een plek aan het eind van de pier opgezocht vanwaar ik makkelijk op een blok kon stappen en dus mijn vangst eenvoudig kon landen. Toen ik daar aankwam zat mijn visbuurman en gullenmepper van de Noordpier Piet ( kapitein Iglo)  in zijn blote bast achter zijn paraplu.

Maar gelukkig ook weer schar die nogal wisselend van formaat was.

Maar helaas voor hem,dat zou dit niet al te lang duren! Al snel stak er een pittige zuidwestelijke wind op die zelfs aanwakkerde tot windkracht 5 a 6 beaufort.  Al snel verdween ook de zon door de ineens opkomende zeedamp die ons hele visgebied in de mist zette.

Met soms een “”vette uitschieter” tussendoor.

Dus konden we onze dikke jas weer aantrekken,was wel weer even jammer! Helaas kunnen dit soort dingen zomaar gebeuren in deze tijd van het jaar. Vergeet daarom niet wat extra kleding mee te nemen! Uittrekken kan altijd nog! De vis aasde  wonderbaarlijk goed.  In het begin ving ik vrijwel alleen maar kleinere scharren met zo nu en dan enorme botten tussendoor die voor de nodige sport zorgden.

Het aantal  "handscharren" nam tijdens het opkomende water sterk toe!

Leven genoeg dus op de hengeltoppen. Echt weer "ouderwets" genieten geblazen! Voor de laatste leuke vangsten vanaf de Noordpier moet ik toch helemaal terug naar eind januari. Daarna werd het snel minder door het afkoelende kustwater. Zo nu en dan liep er een dikke schar tussen door! Dat gaf mij weer hoop op een feestmaal voor de pan.

Maar ook de combinatie van een bot en schar zorgde voor een prima visdag.

Langzamerhand ving ik steeds meer mooie handscharren met behoorlijk wat vlees op de graat! Een enorme "groene schar" van 32 cm was een leuke bijvangst.

Helaas nam de wind behoorlijk toe dus moesten we aan de bak.

Maar helaas niet voor de pan, want bij deze "hulkscharren" zit er nauwelijks  vlees aan de graat. Die zwemt dus weer rond langs de Noordpier om nog groener te worden! Maar wie weet, verdwijnt die groene moskleur wel weer in de loop van het seizoen . Niemand weet dat helaas.

De snel opkomende zeedamp maakte het opeens behoorlijk fris.

Terwijl ik rustig verder ging met mijn scharverzameling ving Piet (mijn visbuurman)vlak onder de kant ineens een aantal mooie gullen,waarvan de grootse 55 cm was. Piet beheerst dit kunstje  als geen ander en maalt er niet om wat materiaal te verspelen. In plaats van lood,gebruikt hij beton en ijzer als verzwaring van de lijn. Lekker goedkoop en niet al te milieubelastend.

Toen de mist later weer optrok slingerde Piet (kapitein iglo) een mooie gul van 55 cm de pier op.

Het is een speciale manier van vissen want je moet direct na een aanbeet reageren om niet vast te lopen tussen de blokken. Het is vaak letterlijk buigen of barsten! Met een mooie klus vis voor de pan ben ik zeer tevreden en verrast weer richting auto gefietst.

Zelf sloot ik mijn visdag af met een enorme "hulkschar"

De pier kan ik dus weer gerust aanraden als visstek,let wel even op het tij want de getijdestroom is in de regel  vangstbepalend. Het dode tij levert eigenlijk amper vis op. De vangsten kunnen onder invloed van de (koude)noordelijke stromingen wel  wat gaan wisselen. Uit eigen ervaring weet ik dat die noordelijke stromingen niet al te lang aan moeten houden.  Maar voorlopig is nu weer mogelijk om een heerlijke visdag aan het zoute te beleven.

Visgroet van Lucky Luc Mom.