Lucky Luc op Zout (14): Gul op Noordpier en Petten

Het zonnige weer lokte mij afgelopen week toch weer naar de zoute waterkant om daar mijn geluk weer eens te proberen. De verwachtingen waren zeer laag met het oog op de vangsten van de afgelopen weken. Maar de hoop blijft altijd bestaan dat de vangsten opeens maar weer toe zullen nemen. Maar op dit moment vang ik meer vissen in mijn hoofd tijdens het dagdromen en op mijn computerscherm dan in de praktijk helaas.

Mesheften genoeg, dus hopelijk ook vis.

Noordpier Update

Piet Mooij wijst aan waar de vis zit!!

Het was al weer enkele weken geleden dat ik op de noordpier geweest was. Voor het gevoel moest ik het toch maar weer eens proberen om zelf te ervaren of de vangsten nog steeds zo slecht zijn als de vangstmeldingen mij doen geloven. Het zonnige weer had aardig wat vissers aangelokt en er stond zeker een mannetje of twintig te vissen, ieder met twee hengels en met minimaal twee haken per hengel. Er lagen dus minstens 80 beaasde haken te wachten op hopelijk aanwezige vissen om aan te bijten.

Tussen en tegen de blokken aan huist de vis op dit moment!!

Op weg naar mijn geliefde stek door de bocht, zag ik helaas geen beweging in de vissers en zag ik geen enkel visje spartelen. Maar toen ik kwam was het doodtij, dus dan is het normaal dat je even niets vangt. Je moet proberen de vismotivatie te behouden anders kun je meteen wel rechtsomkeert maken! Ik kwam voor het opkomend getij, dus mijn tijd moest nog komen. Het was om 18:00 uur hoog water dus de stroming zou er om 15:00 uur in moeten komen.

Dit is dan het moment wanneer je op het ogenblik de meeste vangstkansen hebt, want als je geen getij in je vissessie hebt op dit moment, kun je beter echt even niet gaan. Ook al is het zonnetje lekker, op een gegeven moment wil je toch wel een aanbeet hebben op je hengels.

Helaas is het mij in zes uur actief vissen, door iedere keer het aas op verschillende hoogtes en afstanden aan te bieden, mij niet gelukt om maar 1 enkele aanbeet te krijgen, net zoals de vissers om me heen die allemaal voor de dezelfde nul tekenden tijdens deze vissessie. Een waar dieptepunt voor mij en voor mijn medevissers.

Piet Mooij wist als enige een paar gulletjes te verschalken.

De enige die nog een paar kleine gulletjes wist te verschalken was Piet Mooij van de visvereniging “de Baloeran”. Piet vist tegen de blokken aan en zelfs soms bijna op de blokken  zo lijkt het, om een visje te verschalken. Piet is daar een ware meester in, maar komt ook niet om het dikwijls verspelen van zijn vistuig heen. Knopen dus maar weer en wederom proberen.

Meer vogels dan vissen bij mij, zoals deze oeverpieper.

Niet iedereen vindt dit leuk, maar het is de enige manier van vissen die op dit moment een visje oplevert. Op het zand lijkt het wel uitgestorven.

Steenlopers klitten bij elkaar net als vissers die niets vangen.

Van Edward Limm die naast mij stond te vissen en die in het donker door ging met vissen, kreeg ik nog een latere melding dat hij wel de eer had weten te redden met een mooie gul van 47 cm, maar dat was het dan ook. Maar ik had er voor getekend!!

Als de stroom erin komt, neemt de hoop op vis toe.

Het strand lag weer bezaaid met verse (lege) mesheften zodat er toch eten genoeg moest zijn om vissen aan te lokken. Maar het is nog steeds de zeewatertemperatuur van 5 graden die ons nekt.

Verwoede pogingen op alle afstanden mochten niet baten.

Even wachten dus maar weer met een volgende Noorpiersessie, maar ik had genoeg aas gekregen van teleurgestelde vissers om het de volgende dag in de avond nog eens op Petten te gaan proberen. Over vismotivatie gesproken. Niets vangen en nu alweer aan je volgende sessie denken.

Avondsessie Petten

De golven denderden over de dammen heen.

Met vismaat Ton Nientied afgesproken dat we tegen en in de avond ons geluk gingen proberen vanaf de Hondsbosse zeewering bij petten. Het hoge water viel om 19:00 uur dus waren we om vijf uur terplekke om de volledige stroom mee te maken.

Met laag water werd er bij een wedstrijd afgelopen week een leuk gulletje gevangen. De grootste was 47 cm, dus dat is een leuke vis en dat was niet de enige, want de winnaar had zeven vissen. Dus er zwom wel een visje en de hoop was dat die met donker wat dichter onder de kant gingen azen.

Op goed geluk!!!!

Ton en zijn vismaat Marcus trokken al snel in hun damvak een tweetal kleine gulletjes boven water, maar in mijn damvak bleef het akelig rustig tot een uur na het hoge water toen de ebstroom ging lopen.

Er stond een echt ouderwets gullenzeetje.

Eindelijk een prachtige kromtrekker!! Dat moest wel een mooie gul zijn en dat was het ook! Met nadruk op was, want door m’n onoplettendheid liet ik hem vastlopen onder de stenen drempel die tussen alle dammen ligt. Ik had net mijn jojo-systeem met een enkele haak vervangen door een dubbelhaaks systeem om wat meer kans te maken op vis, na drie uur tegen een stille hengel te hebben aan zitten kijken. En dat had ik nu net niet moeten doen! Mijn tweede haak zat muurvast en de vis werd verspeeld met alle gevolgen van dien. GRRRRRR.

Met het ondergaan van de zon nam de hoop op vis toe.

Nog even doorgevist en het weer was gewoon prima. Echt ouderwets zwaar gul weer van vroeger, alleen de gul ontbrak. Ton en zijn vismaat hielden het voor gezien omdat er weliswaar een visje werd gevangen, maar het was gewoonweg te weinig om voor te blijven staan. Hoewel ik dus eigenlijk net aanbeten kreeg, ben ik ook maar gaan inpakken. Ik krijg er altijd een zeer ongemakkelijk gevoel van als ik daar in mijn eentje in de nacht aan het vissen ben. Je weet maar nooit.

De vangst van de dag: Zeenaald van 10 cm!!!!

De enige vangst die ik deze avond deed was een vals gehaakte zeenaald van 10 cm die ik bij het inhalen midden in zijn lijf(je) aanhaakte. Toch ben ik gematigd positief over Petten en zijn omgeving. Er zat zeker meer beweging in de toppen dan op de noordpier.

Volgende keer maar eens bij daglicht en laag water vanaf de kop van de dammen proberen. Voorlopig eerst maar eens een tijdje staren naar de vissen in mijn grote aquarium, dan zie ik in ieder geval meer vis dan na 11 uur vissen!!!

Als het nu geen lente wordt!!!

Ik wens u en mijzelf een hogere watertemperatuur toe en toenemende vangsten!!

Visgroet van Lucky Luc Mom.

Vragen, opmerkingen of suggesties kunt u mailen naar info@totalfishing.nl