Live blog: Zweden avontuur – Dag 7 & 8

Tekst en foto’s: Hugo Hegeman

‘Na veel regen komt een klein beetje zonneschijn’  is een perfecte titel die omschrijft hoe vandaag was. De hele dag is het met bakken uit de lucht gekomen, tot een uurtje of 7 toen we nog even mochten genieten van het avondzonnetje.

Maar deze titel heeft ook nog een 2e zeer goede omschrijving. We waren redelijk op tijd gestart om weer een lange dag te maken. Na een paar minuutjes varen waren we op de plek van bestemming, en hier werden de eerste worpen met shads gemaakt. Over de ondiepte naar het diepe werd gevist, en na een 10-tal worpen werd mijn shad zeer bruut gepakt.

Helaas haakte ik de vis niet, maar mijn shad zat verkeerd dus draaide ik hard binnen. Vlak bij de boot zag ik dat de gemiste snoek er vol achteraan ging. Een vis van minimaal een meter… en ik trok zo de shad het water uit. Snoek weg!

GEKKENHUIS De worp erna zag ik een slankere vis erachteraan komen, van bijna hetzelfde formaat! Deze slobberde mijn shad zonder pardon weg en ik zette de haak krachtig. Hangen! Een paar keer vol door de slip, en floep daar vloog mijn shad door de lucht. Serieus!? Binnen no time 2 vissen van zeer flink formaat missen. Nou daar bleef het niet bij….

metersnoek metervis voor lodewijk uit zweden
De vijfde metervis en tevens de grootste van de vakantie voor Lodewijk.

Een 30 minuten verder was het Lodewijk die zijn hengel krom sloeg. ‘Mwoa klein visje’. Ik keek eens goed en zei dat hij even beter moest kijken want dit was een hele beste gezien de kolken. Een relatief korte maar pittige dril en de vijfde metervis en tevens de grootste van de vakantie was binnen.

SNEL De hele tijd kregen we wel actie, en er werd met regelmaat een visje gevangen. Weer een worp naar het ondiepte, ik zei tegen Lodewijk: Eens kijken wat er gebeurt als je snel binnendraait! Nou dat heb ik geweten, ik sloeg bijna de shad uit het water tegen Lodewijk zijn hoofd want er kwam een BIELS achteraan gestoven, écht niet normaal. Nog nooit eerder heb ik zo’n snoek gezien. Ramvol met kuit en minimaal 120+… en ik sloeg v*rdomme gewoon weer de shad het water uit!

Snel weer terug erin, en mevrouw bleef er even achter liggen.. en zwom daarna rustig weg, pfff… Op het moment dat ik dit schrijf ben ik er nog zuur van! Zeker gezien het feit dat ik even later weer een metervis lostte en een tijd later nog een meterbak erachteraan kreeg.. En Lodewijk ook een vis van rond de 110 à 115 achter zijn shad inclusief een beetje sla kreeg, die doodleuk mee zwom maar niet wou toehappen.

meter snoek zweden hugo hegemanDe pleister op de wond… Een slanke metersnoek mocht even met mij op de foto.

PLEISTER
De rest van de dag bleef het maar regenen en was het ijskoud. Gelukkig vingen we af en toe wel een visje en hebben we zeer veel mooie vissen gezien die ons toch warm hielden. Op het einde van de dag heb ik weer mijn GoPro op mijn hoofd gezet en na een 10 minuutjes werpen kreeg ik eindelijk een goedmakertje voor al mijn pech vandaag. Een prachtige, relatief slanke vis van goed over de meter kon kortstondig met mij op de foto. Toch nog een beetje de pleister op de spreekwoordelijke wond! Maar ik zal die vis nog vaak in mijn dromen voorbij zien komen.

DAG ACHT

De volgende dag zijn we weer naar dezelfde stek gegaan, in de hoop dat mevrouw hier nog zou liggen om alsnog ons te verblijden. Helaas was de wind totaal gedraaid en het weer ook helemaal omgeslagen. Geen regen was niet zo erg, maar blijkbaar zorgden de verschillende factoren ervoor dat het een taai dagje zou gaan worden.

Na een worp of 10 schoot er direct een vis van rond de meter achter mijn shad aan, zeer belovend natuurlijk! Helaas was ze ook snel weer vertrokken, en pas een 2 uur later in een andere baai werden de eerste vissen op een jerkbait gepakt. De hele dag was het hard zoeken naar enige actieve snoek, en om 4 uur met slechts 4 visjes op te teller, werd het roer omgegooid en gingen we maar eens trollen boven dieper water. Al vrij snel vloog lodewijk zijn hengel krom en kon hij even later een afgepaaide vis van goed 80cm ontdoen van de shad die zo ongeveer in de slokdarm was verdwenen.

93cm zweedse snoek voor Hugo HegemanEen erg mooie vis!

Dit belooft wat! Een kwartiertje verder, en de dieptemeter vol met aasvis, was ik aan de beurt. De spanning viel van mijn lijn weg, gevolgd door een harde beuk. Hangen! Dit voelde als een massieve vis, en na een leuke dril kon ik een vis van 93cm landen. Een erg mooie vis, die kortstondig met mij op de foto mocht.

AVOND UURTJES
En natuurlijk is het altijd weer, zo snel ze komen, zo snel zijn ze ook weer weg. Geen enkel tikje meer! Een beetje aasvis was het enige wat soms tegen ons aasje aan knalde. Pas in de avonduren, met de GoPro weer keurig op mijn hoofd gemonteerd, kreeg ik na 5 minuten een logge aanbeet. Weer een prachtige, en vooral super dikke snoek van ergens in de 80cm. Zouden ze dan toch nog even los komen?

Even later was Lodewijk aan de beurt met een 60iger, en ook ik kreeg een volger. Maar ook hier bleef het weer bij. Hard werken voor een visje vandaag! Pas om kwart over 8 was het eindelijk Lodewijk die de teller op 9 zette met een vis van 90cm die even goed liet merken dat ze het er niet mee eens was. Morgen is alweer de laatste volle dag. Hopelijk gaat de vis nog 1 keer goed los voor ons!