Live blog: Zweden avontuur – Dag 3 & 4

Tekst & foto’s Hugo Hegeman

Voor zondag waren de plannen om een ander meer te pakken dan het grote Vänern. Dit vanwege de windkracht 5 die voorspeld was, het kleinere water Ånimmen stond op de planning. Om 7 uur ’s ochtends ging de wekker weer, en na een goede bak koffie en ontbijt gingen we weer op pad.

WINDERIG
Traileren ging weer snel en na een stukje varen door een flinke partij golven waren we op de eerste stek beland. Jerken ging hier minder goed, dus werd het even met een flinke Gunki shad smijten voor mij. Binnen rap tempo ving ik de eerste 3 vissen, waarna het een tijd stil bleef.

snoek op gunki shad in zwedenGeconcentreerd met jerkbaits vissen lukt niet met dezewind

DE EERSTE
Uiteindelijk vonden we een baai waar het water tot wel 4 graden warmer was dan in het midden van de plas. Het plan was dus ook om dit goed uit te vissen, en bij een talud met rietkraag van 3 naar 0.5 meter was het dan ook Lodewijk die zijn hengel krom sloeg. Direct een behoorlijke kolk en de vis stoof er flink vandoor. Serieuze bak dus! Na een geweldige dril kon ik de vis voor hem landen en de eerste metervis van de vakantie was een feit!

Lodewijk snoek drillen in ZwedenLodewijk werd aan het werk gezet…

Lodewijk metersnoek Zweden snoeken…met als resultaat deze 101 cm, de eerste metervis van de vakantie!

Uiteindelijk hebben we de hele dag baaitjes gehopt en her en der vingen we wat vissen. Uiteindelijk sloten we de dag af met 16 vissen, geen slecht resultaat dus.

Hugo met mooie zweedse snoekMet een aantal serieuze vissen erbij, lang geen slecht resultaat!

DAG 4
De volgende dag ging de wekker ook weer op tijd om 7.15 uur. Vandaag stond Vänern weer op de planning. Na een behoorlijk onstuimig ritje kwamen we aan in de eerste baai. Geen enkele actie te bekennen. Dus door naar de volgende baai. Een uurtje of 2 verder kwam er uiteindelijk een snoekje achter mijn Bössel aan, gewoon even kijken maar niet toehappen. Een 10-tal meter verder wist Lodewijk na een misser uiteindelijk wel een betere vis aan de haak te slaan. Een prachtige 92-er mocht even op de foto.

Lodewijk 92 cm snoek in ZwedenMooie dikke vis op een shad!

Half 2 wist ik de eerste aanbeet te forceren, en dit was direct een hele beste. Na een korte maar pittige dril mocht ik ook kortstondig met een prachtige 101 cm op de foto.

Hugo Hegeman met een mooie zweedse snoekBegin van de middag de eerste voor mij, heerlijk!

AVOND UURTJES
De uren erop werd er af en toe nog een visje gevangen, maar tegen de avond ging het weer los zoals verwacht. Vandaar dat ik ook een GoPro op mijn hoofd gezet had, om eens wat moois te filmen. Na 5 minuten werpen ving Lodewijk direct een mooie vis, en een kwartiertje later kreeg ik een prachtige aanbeet op film. Een bizar sterke vis, en tevens de 2e metervis van de dag kwam even boven. Genieten dit!

flink veel actie op kunstaas
In de avond gingen ze los, veel actie van flinke vissen!

ACTIE
Om een lang verhaal kort te maken, de laatste paar uurtjes van de dag ging het nog even goed los en zo kwamen er totaal 15 vissen boven water. Geen bizar aantal, maar de formaten maakten echt heel veel goed. Alle vis werd ook op shads en jerkbaits gevangen, werpend op de ondieptes. Soms kwamen ze de aasjes echt halen voor de boot. Geweldig dus!

Genieten hier in Zweden!

Lees hier over de voorbereidingen van deze trip!

Lees hier hoe het op dag 1 & 2 ging!