Live blog: Zweden avontuur – Dag 1 & 2

Tekst & foto’s Hugo Hegeman

Donderdag om 11 uur  vertrokken we, en na een half uur in Duitsland te hebben gereden was het al raak. File! Een uur verspeeld daar en later nog een keer een half uurtje, maar met 45 minuten over waren we prima op tijd voor de boot.

Het ‘captains diner’ smaakte weer veel te goed, en kogelrond belandden we in bed. Kwart voor 10 reden we de weg weer op, en uiteindelijk was het half 2 voor we in ons huisje aankwamen. Weer een lange reis naar Zweden dus!

KOUD
Snel het spul uitpakken en vissen was het plan. We begonnen op de plekken waar we vorig jaar goed vis hadden gevangen, maar daar bedroeg de watertemperatuur slechts 5,5 graden… dit beloofde niet veel goeds. Iets verder in de baai schoot de watertemperatuur naar 6,8 graden en kort erop zag Lodewijk een hele serieuze vis zijn jerkbait missen. Na een 3 uur vissen ving Lodewijk eindelijk de eerste snoek van een cm of 60. De kop is eraf! Ik moest het doen met een missertje van haringformaat…

snoek vissen in zweden hugo hegeman

EIGENBOUW
Na weer een stel vruchteloze worpen hing ik mijn eigenbouwtje voor de bouwwedstrijd er eens aan. Het was windstil dus ik wilde de actie even goed bekijken.. hier kreeg ik echter geen kans voor want de jerk werd boven 3 meter water geïnhaleerd. Na een tegenvallende dril zag ik echter een zeer dikke bak bovenkomen! Een prachtige vis om de vakantie mee te beginnen.

Hugo met een grote snoek uit Zweden
Een prachtige vis om de vakantie mee te beginnen!

Uiteindelijk sloten we de eerste middag af met een 4-tal vissen, al met al nog behoorlijk taai dus.

DAG TWEE
Vanochtend ging de wekker om 6.45 uur, na een flinke bak koffie en wat voorbereidingen waren we weer op pad. We moesten een flink stuk rijden en een half uur varen voordat we op onze beoogde eerste stekken waren. De eerste uurtjes waren weer vruchteloos, maar aan het einde van de baai kwamen de eerste aanbeten. Strak langs een rietkraagje werd mijn Bössel bruut onderschept en een zeer sterke vis wist mijn hengeltop met regelmaat tot goed in het water te werken. Genieten! Snel een foto en ook deze vis stoof er weer vandoor alsof er niks gebeurd was.

Genieten in zweden met hugo hegeman en een mooie snoekGenieten!

Uiteindelijk wisten we zowel werpend als diagonalend een aantal mooie vissen te vangen. Aan het einde van de dag hadden was het een flinke tijd stil. Toen kwamen we weer op een voor ons bewezen stek aan, en hier ging het even helemaal los. Hier ving ik een prachtige dikke 86er en nog geen 10 minuten later mistte Lodewijk een hele serieuze vis, die er gelukkig de volgende worp vlak voor zijn neus wel goed op dook. Een niet afgepaaide dame van net geen meter mocht even op de foto. Uiteindelijk wisten we hier nog een stel snoeken te vangen, en sloten we de dag af met een keurige 20 op de teller.

Lodewijk met grote Zweedse snoek bak
Ook een prachtige dikke snoek voor Lodewijk!

Na een zeer hobbelige terugvaart konden we de boot traileren zonder probleem, en na een flinke bak lasagne mocht ik even achter het laptopje kruipen voor deze blog. Tot de volgende!

Lees HIER over de voorbereidingen van deze trip!