**KLAAR**            Zweden, here we come (1)

Zweden, here we come (1)

Door Frank van Benthem

Ondanks dat we al jaren naar Zweden gaan is het altijd weer een belevenis. Chris mijn vaste vliegvis maatje, had het precies het zelfde gevoel als ik. Je voelt je de week van te voren net een tiener die op een schoolreisje gaat.

De bestemming was al bepaald…..het zou weer Idre worden. Dat we al jaren naar hetzelfde gebied gaan heeft een reden, elke keer weer ontdekken we nieuwe vliegvis stekken. Het is een bijzonder uitgestrekt gebied waar elke vliegvisser zich in het Walhalla voelt. Een zeer mooie natuur, met ontelbare stroompjes, riviertjes en meertjes. En natuurlijk de dikke forellen en vlagzalmen die daar op je liggen te wachten.

Eindelijk, het is zaterdag 22.00 uur we vertrekken. Van te voren hadden we de route bepaald, normaal gesproken namen we de boot Frederikshaven-Göteborg maar we wilden eens over de bruggen rijden in Denemarken. Wel een omweg van 300km echter met het voordeel dat je tot aan Uddevalla autobaan hebt. We hadden een vlotte, probleemloze rit en arriveerden tegen 14.00 uur (zondag s’middags) op de plaats van bestemming.

We werden begroet door Frank en Sandra, zij waren al een week in Zweden. De auto werd snel uitgepakt en de koelkast voorzien van de nodige drank. Ondanks een autorit van 14 uur was de vermoeidheid bijna helemaal over, de hengels direct opgetuigt en op naar de waterkant. Frank had niet zulke vrolijke berichten, het water was te warm geweest en stond op het moment te hoog door de regenval die ze de eerste week hadden gehad. Vissen was erg moeilijk onder deze omstandigheden volgens hem. Onverschrokken zijn we met zijn allen toch naar de waterkant gegaan we wilden vissen………….en vangen.

Bij de waterkant aangekomen werden er groepjes van 2 personen gemaakt. Chris zou met Sandra stroomafwaarts gaan, Frank en ik daarin tegen stroomopwaarts. Ik liep het water in en haalde de lijn van de reel, de derde of vierde worp was het al raak. Een forel klapte op mijn hedgehog en nog wel een grote forel. Hij schoot direct stroomafwaarts naar een stroomversnelling, net daarvoor kwam hij met een gigantische sprong uit het water. Al kopschuddend tijdens die sprong probeerde de hij mijn vlieg los te schudden. Shit……….. ik was hem kwijt, de rakker had het toch voor elkaar gekregen om mijn vlieg los te schudden, balen dus. Maar aan de andere kant gaf het me goede hoop voor de rest van de dag, één verspeeld en 2 kleinere gevangen was niet slecht voor een uurtje vissen.

Ik liep richting Frank, even een pauze, sigaretje roken, wat kletsen om daarna weer verder te vissen. Hij had een paar kleinere forellen gevangen, zijn eerste forellen waren dus binnen na een week zonder vis. Frank liep, al vissend enige meters voor me toen ik een aanbeet kreeg van een mooie forel. Net als de vorige forel schoot hij direct stroomafwaarts, net voor de stroomversnelling bedacht hij zich en kwam als een wilde op mij af stormen. Een paar meter voor me kwam hij uit het water…… wow. Ik had niet verwacht dat hij zo’n afmeting zou hebben, voorzichtig begon ik te drillen. Na een klein kwartier had ik hem in het net, een dikke vijftiger. Dol gelukkig liep ik naar de oever. Frank maakte een paar foto’s van deze mooie forel, daarna (zonder kusje) heb ik hem weer terug te zetten in zijn element..

Mijn dag kon al niet meer stuk. Net toen ik een rokertje opstak kwamen Sandra en Chris aanlopen, Chris had drie mooie forellen gevangen en Sandra had een paar forellen gemist. De vermoeidheid sloeg bij Chris en mij toe, we hebben het toen maar aangepakt en richting het huisje gereden. Nog even bij het kampvuur gezeten om samen onder het genot van een drankje plannen te smeden voor de volgende dag. Ik moest Frank gelijk geven dat de visomstandigheden absolute niet goed waren. Maar de oorzaak was duidelijk… een veel te hete zomer en daardoor veel te warm water, daarna een gigantische regenperiode met als gevolg de rivier 30cm hoger stond dan normaal. Voor het vissen op forel zijn dat geen gunstige omstandigheden.Dat mocht allemaal de pret niet drukken en ik kon met een gerust hart gaan slapen….(wordt vervolgd)