**KLAAR**                    Visavonturen in het land                       van

Visavonturen in het land van de Farao’s (3)

door Marc Lens

Vissen!
Ik herinner mij nog het gevoel van mateloze vrijheid en avontuur dat eenieder van ons met elkaar deelde. Drie typische visbootjes voeren zij aan zij op weg naar de eerste visstekken.

Een gevoel van mateloze vrijheid…

Omstreeks 12 uur waren we ter plaatse en de eerste pluggen werden te water gelaten. Ons plan was om die namiddag te trollen zodanig dat we snel een eerste indruk konden krijgen over het aasgedrag van de nijlbaars. Na een uurtje trollen was het reeds raak !

De hengel van Arnout werd kromgetrokken en de slip gierde als een bezetene. Mijn hengel werd snel ingedraaid teneinde deze dril rimpelloos te laten verlopen. De lijn werd flink strak gehouden want elk contactverlies met de vis wordt onmiddellijk en genadeloos afgestraft.
Op een afstand van 15 meter van de boot sprong de vis voor de eerste maal. Het was net alsof het water explodeerde. Volgens onze eerste raming hadden we een nijlbaars van minstens 25 kg gehaakt. Vijftien minuten later kwam een grote zwarte schim aan de oppervlakte en konden we de vis landen. Het aan boord brengen van een vis met deze omvang vraagt enige behendigheid daar we de nijlbaars met onze hand vooraan in de bek grijpen en vervolgens in de boot tillen. Voor hengelaars die hiermee geen ervaring hebben geen nood, visgidsen staan steeds klaar om hierbij een handje toe te steken.

De boten waarmee we achter de Nijlbaars aangingen

Na dit eerste succes werden de pluggen weer snel te water gelaten , want naar alle waarschijnlijkheid wachtte een tweede nijlbaars op onze overheerlijke pluggen.
Niets was minder waar, 20 minuten later klapte mijn hengel bijna dubbel en een korte run deed vermoeden dat de gehaakte vis minder zwaar zou zijn dan de eerste. Na een dril van 10 minuten, waarbij elke minuut wel een eeuwigheid leek, begon de baars de eerste tekenen van vermoeidheid te vertonen. Als ik de druk op de hengel verhoogde gaf hij zich al sneller gewonnen en verdere runs bleven dan ook uit. Daar was hij dan, mijn eerste nijlbaars, 18 kg en een brok dynamiet. De visgidsen waren erg opgetogen door dit relatief snelle succes en terwijl we een eilandje zochten om de nacht door te brengen verdween de zon langzaam achter de horizon. Dit werd een vakantie om nooit meer te vergeten!

Aangekomen op onze slaapplaats waren we erg benieuwd naar de visavonturen van de twee andere boten. Het duurde niet lang of in de verte hoorde we het zoemen van buitenboordmotoren die langzaam dichterbij kwamen. Zonder iets te moeten vragen was ook hun succes op hun blije gezichten af te lezen. We vingen die middag gezamenlijk vijf nijlbaarzen. De nacht viel snel en om 10 uur lag iedereen moe maar voldaan in zijn slaapzak. Onder een hemel versierd met meer dan duizend sterren droomde eenieder over wat komen zou .

Groot… Groter…. Grootst !

Om 6 uur in de ochtend maakte de eerste zonnestralen ons langzaam wakker. Terwijl de kok schoorvoetend het ontbijt begon klaar te maken was ik samen met Arnout reeds op pad om ons geluk vanaf de oever te beproeven. We visten met Rapala’s Jointed 13 cm, voorzien van Gamakatsu treble 16 haken. Na een tiental worpen werd mijn plug brutaal gestopt door een
logge massa die razendsnel in beweging kwam. Dit kon niet anders dan nijlbaars zijn! Ik brulde het uit : Vis…..vis….. !

Marc met een krachtpatser uit Lake Nasser..

Het explosieve waarmee een nijlbaars uit de startblokken schiet, is onvergelijkbaar met welke vissoort dan ook. De combinatie van snelheid, massa en wendbaarheid maken dat iedere fout genadeloos word afgestraft. De vis nam een run van meer dan 30 meter en sprong met zijn volle gewicht tot tweemaal toe uit het water. Dit was vissport van de bovenste plank! Beetje bij beetje kreeg ik meer controle over deze vechtmachine, en de tijd begon langzaam in mijn voordeel te werken. Een laatste sprong gevolgd door een korte run waren het resultaat van zijn laatste krachtinspanning en totaal uitgeput kon ik de nijlbaars naar de oever loodsen.
Tussen 6 en 7 uur vingen we nog 2 nijlbaarzen en een tiental tijgervissen.

Imposante tijgervisbek..
Tijgervis is een heel aangename bijvangst, daar de agressieve aanbeet en onuitputtelijke vechtlust garant staan voor eindeloos visplezier. In Lake Nasser groeien de meeste tijgervissen tot een lengte van 35-60 cm, met een gewicht tot maximaal 4-5 kg. Hun vervaarlijke bek voorzien van een stel zeer scherpe tanden, maken duidelijk dat elke prooivis die in hun buurt komt onverbiddelijk zal worden aangevallen.

Omstreeks 7 uur 30 keerden we terug naar onze eet-slaap- en visboot, waar een hartig ontbijt
het begin van een succesvolle visdag inluidde. Diezelfde morgen ving iedereen van ons gezelschap nijlbaars. De boten zetten zich met de regelmaat van de klok, koers richting eiland, om aldaar elke vis op de gevoelige plaat te zetten.

Arnout met een prachtige tijgervis.

Vissen met een gewicht van 30 - 40 kg waren eerder regelmaat dan uitzondering. De kroon werd op het werk gezet door Leo, die zijn persoonlijk record kon verbeteren met een vis van maar liefst 89 kg. Wat een dag ! !

Die avond niets dan gelukkige gezichten. Ter gelegenheid van dit eerste succes werd een fles baccardi met veel plezier geofferd en zoals hun reclamespot aangeeft : we unlocked the night ! Onze uitbundigheid werkte kennelijk aanstekelijk want in de verte hoorden we een kleine boot naderen. Het waren autochtone vissers, die enkele minuten later konden meegenieten van onze visroes. De waterpijp werd bovengehaald en hun oostere liederen galmden in de met sterren overgoten nacht. Dit was het begin van iets onvergetelijks……. (slot)

Naschrift redactie: P&S visreizen meldt ons, dat de oorspronkelijke reistijd is teruggebracht tot slechts 1 dag. De (tijd)winst zit in een andere route die nu wordt gevolgd.