**KLAAR**          Snoektrip naar Ierland           in oktober (1)

Snoektrip naar Ierland in oktober (1)

door Piet Driessen

29 september j.l. was het weer zo ver. De jaarlijkse snoektrip naar Ierland. Dit keer weer met Adri, Johan en Michel die in april ook al mee waren. Nu zouden we het een week in oktober proberen. We waren zelf erg benieuwd, want de grote vraag was natuurlijk of er verschillen zouden zijn tussen april en oktober bij het vissen op deze groene rover op het groene eiland ?

Op het laatste moment werd onze ploeg nog versterkt door Gio en John. Ons reisdoel was dit jaar opnieuw Lough Derg in het zuidwesten van Ierland. Dit is een van de grootste meren van Ierland waar vele snoeken rond zwemmen. Wij hadden alles geregeld via Ferdinand Heijerman die al jaren in Ierland woont en van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt namelijk gidsen in de omgeving van Lough Derg, waaronder de Shannon en verschillende kleine meertjes die ook talrijk aanwezig zijn. Een goede én betrouwbare gids op dergelijk groot water is goud waard. Je hoeft niet eerst 3 dagen te zoeken voordat je een beetje het water leert kennen. Ferdinand regelt ook de boten en het pension zodat we daar ook geen kopzorgen over hebben en al onze kostbare tijd aan het vissen kunnen besteden.

Aanpak
Michel en Adri wilden alleen op het grote water gaan vissen. Gio en John waren voor het eerst in Ierland dus zij zouden zich wat aanpassen aan de omstandigheden. Johan en ik kozen voor de afwisseling met één dag op de Shannon en 2 dagen op kleine meertjes en vervolgens 2 dagen op groot water.

Prima vliegen voor een uiterst scherpe prijs

D-Day, zondag 29 september vertrokken we vanaf Charleroi bij Brussel. We hadden de reis geboekt via Ryanair met als enige reden dat dit 50 tot 75 % goedkoper is als bij andere maatschappijen. Het enige verschil is dat je geen maaltijd aan boord krijgt, maar voor dat geld konden we het gemakkelijk 1 uur en 40 minuten uithouden hoor. Een belangrijke tip is het volgende: Zorg dat een eventuele accu voor een dieptemeter niet in de handbagage zit. Dit geldt ook voor messen en andere scherpe voorwerpen, maar ook pluggen met haken is niet aan te raden. Deze worden door de situatie na 11 september vorig jaar in Amerika gewoon in beslag genomen bij de controle en je ziet je spullen nooit meer terug. Geldt dus niet voor je gewone bagage.

Op Shannon aangekomen staat de taxi al klaar omdat we deze reeds besteld hebben in Nederland. Wij nemen nooit een huurauto omdat we op onze bestemming Killaloe alles binnen loopbereik hebben; het water, de nodige winkels en niet de vergeten de gezellige pubs. In deze pubs kun je ook nog eens zeer goed eten na een visdag in het ruige Ierse land. Taxichauffeur Pat Wallace (telefoonnummer vanuit Nederland 00353-87-2569837 ) staat ons al keurig op te wachten en brengt ons in gezwinde spoed naar het Kincora guesthouse waar we hartelijk worden begroet door onze gastvrouw Ursela. De Irish koffie staat al klaar en we zijn weer helemaal in de ban van Ierland en in gedachten al bij de mooie sterke vissen. Binnen korte tijd komt Ferdinand ook langs om de plannen voor de volgende dag door te spreken. Gio en John gaan met Ferdinand mee zodat ze snel wat lokale kennis op kunnen doen. Adri en Michel gaan het grote water op omdat zij hier al eerder waren en de weg al behoorlijk goed kennen. Johan en ik beginnen met een klein overzichtelijk meertje. Daarna eerst de zaken uitpakken en snel even naar de oergezellige pub om wat te gaan eten en misschien nog wel even een lekkere pul bier te pakken, zodat we die nacht kunnen dromen van de rovers die we deze week zouden kunnen tegenkomen. Om 23.00 uur is alles in diepe rust.

Onze fantastische gids Ferdinand

Het is half 8 in de ochtend als de reuk van spek en eieren ons al tegemoet komt als we de trap naar beneden lopen. Elke morgen een lekker stevig ontbijt aangevuld met wat worstjes en een stukje bloedworst. Je moet er even aan wennen maar het smaakt hartstikke goed en het grote voordeel is dat je er weer wat uren tegen kunt tijdens het vissen. Omdat we de hele dag op het water zitten heeft Ursela voor iedereen een lunch pakket klaargemaakt waar we de hele dag mee vooruit kunnen. Op deze manier is het dan ook een visvakantie waarop alles mag en niets moet. En dat is precies wat we willen. Om 8 uur gaat de bel en staat Ferdinand voor de deur met zijn vriendin Eveline. Zij zullen ons naar een weinig bevist meertje brengen waar we met een kleine boot het water op kunnen. Adri en Michel vertrekken vanuit de haven naar Lough Dergh en Gio en John gaan met Ferdinand op pad.

Verschillen april-oktober
De snoeken houden zich nu wat meer in de buurt van of tussen de waterplanten op. In het voorjaar was dit niet zo omdat ze zich dan vaker bij de rotspartijen die onder de waterspiegel liggen, ophouden. Het vissen op de kleine meertjes deze week was duidelijk anders als in het voorjaar. Volgend Ferdinand konden we nog wel eens enkele weken te vroeg zijn omdat het de laatste tijd vrij warm was geweest voor Ierse begrippen en de watertemperatuur nog steeds aan de hoge kant was. De snoek was nog niet echt actief . In vergelijking met april was het op de kleine meertjes nu heel wat rustiger met de aanbeten en moest er heel hard gewerkt worden voor een visje. Opvallend was het dat ze vaak in een heel korte tijd gevangen werden en dat deze rovers kort bij elkaar lagen. Ook op de meertjes waren ze kort bij de waterplanten te vinden.

Johan ving ze compleet met dressing

Echter alleen al het vissen op deze rustgevende meertjes is echt geweldig mooi en gelukkig hangt het genieten niet alleen af van de aantallen die we vangen. Dat ze er zitten hebben we in april wel gezien want toen leverden juist de kleinere wateren de meeste vis op. In deel 2 bekijken we de resultaten op het groter water en kunnen we berichten van een van de beste weken in Ierland op groot water, met maar liefs 16 zeer sterke metersnoeken, waaronder een topper van 121 cm.(wordt vervolgd)