**KLAAR** Snoekparadijs in Finland

Snoekparadijs in Finland

Door Willem Stolk

Finland, misschien wel het mooiste land van Scandinavie. Een land dat een oppervlakte heeft dat zo groot is als Duitsland. De bevolkingsdichtheid is klein, 5 miljoen mensen. Met deze gegevens en het feit dat Finland ruim duizend meren heeft, is het niet verwonderlijk dat veel snoekvissers jaarlijks terug gaan naar het snoekparadijs op aarde.

Denemarken – Noorwegen – Zweden en ……
Juist ja Finland. Over bovenstaande landen is reeds veel verteld. De Scherentuinen in Zweden staan wereldwijd bekend om hun uitstekende snoekstand. Noorwegen is een land waar sinds kort ook al heel wat vissers hun heil zochten en met succes. Denemarken is vooral onder witvissers en snoekbaarsvissers bekend, het meer van Skandenborg en het Moso-meer zijn hier goede voorbeelden van.

Finland is echter wat minder bekend. Enigszins onterecht omdat hier ook planty mogelijkheden zijn om een succesvolle visvakantie neer te zetten. Doordat Finland barst van de meren is het natuurlijk wel even zoeken. Ik kan me voorstellen dat je zo een – twee - drie niet weet waar je moet beginnen.

Een van mijn wensen was in ieder geval helder, ik moest en zou een keer naar Finland gaan om aldaar op roofvis te vissen. Gelukkig kon ik via connecties voldoende informatie verzamelen om deze droom in vervulling te laten gaan.

Ik kreeg het telefoonnummer en het e.mail adres in handen van een Finse Gids, Vidar Haggblom. De beste man bezit een eiland op Aland en heeft zo’n 3000 ha water tot zijn beschikking. En, 3000 ha is echt mega!

Tevens heeft hij nog een aantal goede vrienden welke ook gids zijn en goede visboten bezitten. De ervaringen die ik heb op ander groot water, zoals het stuwmeer van Caspe in Spanje, heb ik mezelf ook laten vertellen door ‘gidsen’. Nu, jaren later weet ik zelf waar ik op moet letten. Door het uitgestrekte gebied en de vele rotsen die werkelijk overal verspreid liggen is het gewoon een must, veiligheid voor alles. Natuurlijk zijn gidsen op de hoogte van de stand van zaken aangaande het vissen, de stekken en het weer. Zaken die eigenlijk de basis vormen voor een goede start.

Voortgang
Om de reis maar te laten voor wat het is kwam ik samen met wat visvrienden aan in Aland. Vanuit het vliegtuig was het uitzicht al adembenemend maar vanaf de ‘begane grond’ is het ook niet mis. Enorme berkenbossen en rotsen liggen speels lang het water. Het viel mij meteen op dat het erg rustig was, geen boot op het water te zien.

Al snel was Vidar, onze gids, bereid om een plan van aanpak te maken. Hij legde ons uit wat voor een type water het is en wat de verwachtingen zouden kunnen zijn. Hij wees ons op de aanwezigheid van massa’s haring welke vooral door de zeeforel en snoek wordt gegeten. Het water is brak en de diepte varieert van 1 tot zo’n 24 meter. De bodem bestaat uit rotsen, kiezel, zand, vooral ongelijk en aan sommige oevers massa’s afgestorven riet. De meest voorkomende roofvis is snoek en baars. Daarnaast worden er prachtige zeeforellen gevangen en zit er ook erg veel witvis zoals winde, voorn en brasem. Zoals gezegd is het water brak maar toch leven er ‘zoetwatervissen’, eigenlijk vergelijkbaar met onze Waterweg.

Stekken en vissen
In de maanden mei en juni zijn de ondiepe oeverzones erg succesvol. Vooral die plaatsen waar afgestorven riet op de bodem ligt zijn topstekken. Doorgaans let je vooral op de zones waar je riet langs de oever ziet staan, 8 van de tien keer vind je langs deze stukken ondiepe zones waar veel rommel ligt. De snoeken vertoeven hier graag en zijn doorgaans goed te vangen. Dan heb je nog de stekken waar de bodem overgaat van ondiep naar diep, dus de zogenaamde taluuds. Vooral die plekken waar de taluuds lang en langzaam aflopend zijn, zijn erg goed. De steilere taluuds lijken vooral op de visvinders erg interessant maar de snoeken huizen hier niet graag. Vooral die langzaam aflopende ‘heuvels’ zijn voor kleinere witvissen en niet te vergeten de haring erg aantrekkelijk. Dus het is logisch dat de ‘roofvis’ hier ook huist. Omdat we eigenlijk alleen werpend hebben gevist, dus niet gesleept, hebben we vooral een aantal hiervoor geschikte pluggen en rubber gebruikt.

Praktijk
Na een wat korte nachtrust, het is namelijk even wennen omdat het maar 4 uurtjes donker is, staan we paraat. Vidar zien we in de verte aankomen en we zijn er klaar voor. Al onze spullen installeren we aan boord en na een korte ‘chat-sessie’ vertrekken we richting het voor ons nog ‘onbekende’

We strijken neer langs een honderden – meters - lange rietkraag. Langs dit gedeelte staat maar goed een metertje water. We zoeken ons kunstaas uit, ondiep lopende pluggen en wat jerk baits. Vidar vertelt ons dat vooral op deze plek de kleuren zilver en wit in combinatie met blauw goed zijn. De reden van deze keuze ligt volgens Vidar aan de helderheid van water.

Iedereen snelt naar de ‘tackleboxen’ om het juiste kunstaas eruit te vissen en zo snel mogelijk het ‘ruime sop’ te kiezen. Het wachten duurt niet lang, na enige minuten staat de eerste hengel reeds krom, een nette snoek heeft zich vergrepen aan een plug. Vidar manouvreert de boot uiterst secuur langs de ondiepe platen. Mijn eerste aanbeet is ook een feit, geen snoek dat voel ik meteen. Na een mooie dril land ik mijn eerste Finse vis en wat denken jullie, een dikke vette winde! Niet snel daarna volgen er een aantal nette snoeken die een fantastische sport geven in dit ondiepe water. Regelmatig springen ze uit het water, een magnifiek gezicht.

Geen spectaculaire vangsten aan jerk baits…
Tijdens de eerste dag viel het ons op dat de Finse snoeken deze keer weinig trek hadden in jerk baits. Ondanks het feit dat we toch verschillende modellen en acties hebben geprobeerd bleef het resultaat maar op 1 snoek steken. Wij vonden dit enigszins ongelofelijk maar we vingen ruim 50 snoeken aan ander kunstaas dus de ‘praktijk’ bewees het tegendeel.

Vooral ondiep lopende pluggen scoorden goed. De Super Shad Rap, welke van een kleine modificatie was voorzien, een Original Floater (F09) van Rapala en de Shallow Thunder (STH 15 / 376 – Gizzard & 269 - Mullet) van Storm waren veruit de beste pluggen op dat moment.

Als Vidar een plug binnenvist geeft hij telkens verschillende rukjes aan zijn hengel. Volgens Vidar versterkt dit de aantrekkingskracht van de plug. Volgens onze gids is het simpelweg binnendraaien van een plug lang niet zo succesvol als wanneer je er zelf ook iets mee doet. Vooral bij balsahouten pluggen verandert de staartactie enorm, en dat kan net het verschil maken.

Het is erg interessant om te horen dat de Finnen houten pluggen prefereren voor kunststof pluggen. Volgens hen heeft een houten plug, bij voorkeur balsahout, een betere staartactie dan plastic. Deze gedachten zullen wel voortkomen uit het feit dat Rapala een Fins product is. Natuurlijk is Lauri Rapala indertijd begonnen met het maken van pluggen uit balsahout. Dit gebeurt heden ten dage nog steeds. In Helsinki staat een van de fabrieken waar nog immer houten balsapluggen worden gemaakt. En mocht je een keer in Finland zijn, bezoek dan ook eens het park waar een standbeeld van Lauri Rapala staat, in dit park zijn nog meer mooie zaken te zien.

Ook rubber bleek succesvol…
Na een tweetal dagen intensief met pluggen te hebben gevist hadden we dit wel gezien en wilde we graag een andere techniek proberen. We lieten Vidar onze ‘rubber collectie’ zien en lieten blijken dat we hier graag mee zouden gaan vissen. Vidar snapte ons direct maar bleef echter op de ondiepe oeverzones rondvaren. Op het ondiepe konden we net als met de jerkbaits, nagenoeg niets vangen met rubber, raar maar waar!

We hadden eigenlijk ook meer zin om een beetje te diagonalen en verticalen. Vidar zocht op ons verzoek een prachtige bodem op, een heuvellandschap onder water! Het talud zag er veelbelovend uit, van het ondiepe naar het diepere gedeelte liep er een mooie glooiing. We bevestigden onze shads, zowel grote en kleine, en lieten deze zakken. We visten al driftend de mooie stek af en na ongeveer 15 minuten was de eerste dreun keiharde werkelijkheid! Een fraaie snoek kon voor de lens zijn schoonheid kwijt en kon daarna meteen weer in zijn element worden teruggezet.

Ook nu waren het weer de langwerpige vormen die het beste rendement opleverde. Vooral de lange Fin S shads deden het voortreffelijk. Voor Vidar was deze visserij een ‘nieuwtje’. In al die jaren dat hij op z’n eigen water viste, wist hij eigenlijk niet hoe succesvol rubber ook kan zijn. We vingen werkelijk de ene snoek na de andere en zelfs Vidar ging aan de bak met rubber. Ik haakte tussen door een haring wat bewees dat de ‘fishfinder’ van Vidar niet loog.

Op het lcd-scherm zagen we grote scholen vis en die vis was haring. De keuze van het kunstaas moet je dus wel aanpassen aan het natuurlijk voedsel. De snoeken huizen rondom de grote scholen in het wat diepere water en als je die scholen kan vinden, je raad het al, kassa!

Terugblik
De tijd gaat altijd snel als je het naar je zin hebt. We hebben drie mooie dagen meegemaakt en opnieuw hebben we diverse zaken geleerd. Het natuurlijke voedselaanbod ter plekke is vaak van doorslaggevend belang. Het was duidelijk dat lang slank kunstaas dat tergend langzaam kon worden gevist enorm goed werkte. De vorm en de actie waren doorslaggevend.

De kleuren blauw en zilver/zwart waren in de heldere gedeelten goed terwijl juist oranje en geel in het wat troebelere water uitstekend werkten. Een wereldberoemde plug; Super Shad Rap, heeft een lange succesvolle historie. Wanneer we deze plug echter werpend moeten vissen dan is dit hard werken, een enorme druk op de hengel is het gevolg van de vorm van de lip. Door de lip te bewerken, het vlakke stukje eraf snijden, krijg je een geweldige plug die ondiep loopt en waar je gewoon goed mee vangt. Tevens wordt de druk om de hengel een stuk minder. Je moet dit minimaal eens hebben geprobeerd…

Finland is werkelijk een prachtig land, als je het mij vraagt mooier dan de overige Scandinavische landen, met potentie genoeg om heel wat snoekvissers te vermaken. Als je ook eens naar Finland wilt gaan doe dit dan bij voorkeur in de periode: laatste twee weken van mei of de eerste week van juni. Ga je later in het jaar dan liggen de snoeken alweer meer verspreid over het immens grote water, vandaar deze keuze.

Een goede gids is goud waard. Vidar is er een van, vissen is zijn alles. Zelf vist hij op snoek, baars en zeeforel. Ondanks het feit dat hij geen gids hoeft te zijn, simpelweg omdat hij geld genoeg heeft, doet hij dit toch met alle plezier. Hij geniet met volle teugen als iemand een vis vangt, heeft humor en vindt vernieuwing erg interessant. Kortom een gouwe vent! Vidar Haggblom-tel : 0035840528128 e-mail: vidar@aland.net