**KLAAR**                  Rode                   wijn, stokbrood en Franse meerv

Rode wijn, stokbrood en Franse meerval (2)

klik hier voor deel 1

door Bram Bokkers

´s Avonds zorgen we dat alles weer klaar hangt voor de nacht. Het is al weer snel donker en om halféén staat de maan er weer. Vol vertrouwen blijven we zitten maar er gebeurd niks. Om twee uur besluiten we naar bed te gaan maar van slapen komt weinig.

Het is erg broeierig en we zijn allebei wat onrustig. Af en toe kijk ik op de wekker en zie het eindelijk vier uur worden. Zou er dan niks gebeuren vannacht ? Ik val weer even in slaap en wordt dan gewekt door een paar piepen. Ik spring uit mijn slaapzak en ren naar de hengels toe. Sander staat er al. Het is weer dezelfde hengel van de nachten ervoor. De hengel buigt hevig door en de reel zet het op een ratelen. Voordat we het weten dobberen we het zwarte gat in. Het wordt een dril waar iedereen wel eens van droomt. Tweehonderd meter verderop en een half uur later kan de vis met veel moeite de boot ingetrokken worden. Het is een ware reus. Ondertussen wordt het al licht en komen de eerste zonnestralen alweer te voorschijn. Van slapen komt niks meer, het is een rare nacht. Na de vis gemeten te hebben blijkt hij 120 pond bij 211 cm te zijn. We hadden nu allebei al een honderd ponder gevangen in drie dagen tijd. Onze droom is uitgekomen. Deze trip kan niet meer stuk. We besluiten de rest van de vakantie te leven op stokbrood en veel rode wijn. Wat is het leven toch verrukkelijk.

Het is een ware reus…

Overdag zet er een flinke bries op. Ze geven regen en onweer door. Ik besluit om mijn canvas tent op te zetten. Tot nu had ik onder een pet (paraplu met zijflappen) gelegen maar die zou zo’n bui niet overleven. Vandaag kan er weer niet geploenkt worden. Het stroomt nog steeds niet genoeg en de wind blaast je steeds weer de kant in, jammer. Het is ondertussen avond geworden en de regen laat nog op zich wachten. Het is wel een stuk koeler en dat is goed te merken. We besluiten vroeg naar bed te gaan. De nachten voorheen hebben we weinig geslapen en wat extra nachtrust kan dus geen kwaad. ´s Nachts gebeurt er niks. We besluiten te verkassen naar een stek die zich aan de andere kant van de rivier bevind. Deze stek bevat een put van acht meter diep. Twee jaar

Ook eentje van slechts 46 pond heeft al een flinke brievenbus.

geleden hebben wedaargoedgevangen. Een goede reden dus om het nog een keer te proberen. We pakken onze spullen in en vertrekken. Net als we ons in het nieuwe kamp aanstalten geinstalleerd hebben, begint het te regenen. Het plenst uit de hemel als nooit tevoren. Om een uur of zes wordt het wat droger en plaatsen we de boeien. Wat de palingen vanavond hebben weten we niet. Ze gedragen zich vreemd en klimmen steeds langs de onderlijn naar boven wat voor grote knopen zorgt. Normaal zwemmen ze mooi naar beneden maar zelfs als we de palingen vervangen door andere blijft dit probleem zich voordoen. Rare vissen die palingen, het zal wel in de lucht zitten. Het is nog steeds zwaar bewolkt en in de verte onweert het flink. Met de opkomende maan vangen we mooie vis van 120 cm en we slapen een gat in de dag.Het is intussen elf uur geworden en de regen valt erg gemakkelijk. Van het zonnige Frankrijk is weinig meer over. Alles is nat en begint langzaam modderig te worden. Later op de dag klaart de lucht op en we besluiten te gaan ploenken. We zien weer stijgende meervallen genoeg op de dieptemeter maar happen doen ze niet. Er was één meerval bij die zo hoog steeg dat ik verbaasd over de rand van de boot keek of ik hem kon zien. Deze manier van vissen is erg spannend en mooi maar wanneer gaat die reel nou eens lopen ?

Na een paar dagen gebadderd te hebben in de rivier besluiten we om een keer op de camping te gaan douchen. Bij het badhok hoor ik dat er op de camping afhaal menu’s te halen zijn. Dat lijk wel wat. We kiezen voor kalkoenfile en saté. Toch wel luxe zo na een paar dagen blikvoer gegeten te hebben. Na een paar rode wijntjes gaan we slapen. Als we vroeg in de ochtend er achter komen dat er nog niks gebeurd is besluiten we voor de laatste keer naar een nieuwe stek te gaan.

Een nacht hebben we nog voor de boeg en we willen naar de stek te gaan die de eerste dag bezet was door Duitse vissers. Deze stek lag ongeveer 3 km stroom opwaarts. Al zwetend komen we op de stek aan. Het lijkt wel of de zon nooit is weg geweest. Er is een mooi kiezelstrandje aanwezig en een boom voor de schaduw. Tot ver uit de kant reiken mooie grote biezen de lucht in. Ook is de rivier hier twee keer zo smal waardoor hij lekker hard stroomt. Het lijkt palm-beach wel, voor vis en visser. De harde stroming lijkt ons goed voor het aasgedrag maar helaas ook goed voor drijfvuil. Wanneer we onze palingen te water laten zullen we het weten. Grote plukken groen ter grootte van ware dennenbossen drijven in onze lijnen. Soms verdwijnen zelfs onze boeien doordat deze ook veel groen pakken. We besluiten een rooster te maken voor het schoonmaken van onze lijnen.

Allebei een 100 ponder…. Wat wil je nog meer ?

’s Nachts proberen we wat te slapen. Het is haast geen doen, het lijkt wel waanzin, waar zijn we mee bezig ? Wanneer we de hoop bijna opgegeven hebben gaat er toch nog een hengel af. Het is een vis van vierenveertig pond, dit is niet groot voor een meerval maar toch een mooie afsluiter. We zijn dik tevreden. We hebben allebei een honderd ponder gevangen en vooral een leuke week gehad en dat is toch waar het allemaal omdraait!

Klik hier voor extra tips over materiaal, aas en de ideale stek

Producten nu online te bestellen
Kleding voor de shad. ( Deel 6 )