**KLAAR**            Oldendalen en Lavan,          twee nieuwe toplocoaties in Noorwegen

Oldendalen en Lavan, twee nieuwe toplocoaties in Noorwegen (2)

Door Joop Folkers

Na drie topdagen met heel veel grove vis, zouden we voor twee dagen naar Lavan (300 kilometer noordelijker) vertrekken, om daar een andere nieuwe locatie aan een nader “visonderzoek”te onderwerpen. Na een prachtige rit die ons voerde over vele hoge, rijkelijk besneeuwde bergtoppen, kwamen we aan in Lavan. Een mini dorp, bestaande uit hooguit 20 huizen en een kerk.

We werden ook nu weer hartelijk ontvangen door ene Espen Larsen. Hij was de eigenaar van een schitterend en direct aan het fjord gelegen huis, uiteraard ook voorzien van een eigen boot. De bedoeling was dat we de volgende dag met beroepsvisser Tor Josefsen de Kvaenangen Fjord onveilig zouden gaan maken. Volgens de nauwelijks vissende Espen, een unieke stek voor zware kabeljauw en zeewolf. Uiteraard werd de fjord ’s-avonds al op zijn visrijkheid getest en dik in orde bevonden! Buiten wat dikke gullen waren het hier vooral de vele “effe kilo” koolvissen die hier de vangst bepaalden. Wel ving Eric hier zijn eerste echte Noorse heilbotje.

‘Op weg naar nieuwe avonturen…”

Ook nu bleek al snel dat Din Tur wederom een toplocatie had toegevoegd aan hun toch al enorm uitgebreide assortiment. Nadat onze schipper ons ’s-morgensvroeg vlak voor ons huis had opgepikt, vertrokken we bij een werkelijk rimpelloze zee, snel richting Spildra. Een langgerekt eiland, gelegen in het zeer uitgestrekte Kvaenangen Fjord. Gelegen op zo’n 10 kilometer voor de monding van de oceaan. De grillige rotsbodem werd hier regelmatig afgewisseld door behoorlijke zandvlaktes. “Een goed gebied voor grote kabeljauw”; zo verzekerde Tor ons. Gezien de diepte van ruim 60 meter, werd besloten een stand-up hengel voorzien van een reel te gebruiken. Zelf koos ik voor een Antares 6,6 ft. 30-50 lbs. Als reel werd door beide gekozen voor de Calcutta 700. We gebruikten voor deze dieptes uiteraard ook een dynema lijn van 20/00 mm. voorzien van een 4 meter lange 70/00 mm. nylon voorslag. Als kunstaas, gebruikten we de enige echte zilveren drie-hoekige Noorse pilkers, die in vrijwel iedere supermarkt in 6 verschillende gewichten verkrijgbaar zijn.

“Schitterende vissen in kraakhelder water”

Ook hier hoefden we niet lang te wachten op onze eerste dikke vis. Want nog voordat onze pilkers de bodem hadden bereikt, zat er al vis aan! Ook hier ging het in hoofdzaak om zware gul met een gewicht dat varieerde van 15 tot 25 pond. Het leuke was dat er ook regelmatig andere vissoorten als zware koolvis, schelvis en mooie zeewolven tussen door werden gevangen. Toen we na de lunch (een verse vissoep bereid door Espen) onze pilkers weer lieten zakken was het helemaal een gekkenhuis. De kabeljauw was werkelijk helemaal los. Je pilker werd dan ook op hooguit 5 meter diepte getorpedeert door knullen van gullen. Een te strak afgestelde slip werd dan ook direct afgestraft door lijnbreuk. Dit enorme spektakel duurde ruim een uur. Het klinkt misschien vreemd, maar we waren gewoon blij dat er even rust in de tent kwam, omdat onze armspieren lelijk begonnen te protesteren. Typisch was dat toen de getijdestroom weg viel, we vrijwel uitsluitend alleen nog dikke zeewolven wisten te vangen. Rond 5 uur werd de terug reis aanvaard. In dit geval een illusie en een ervaring rijker!

Na twee dagen gingen we weer op weg naar Oldendalen hier zouden we twee dagen vissen voordat de terug reis werd aanvaard. Na een uitgebreide verse vismaaltijd, bereid door de vrouw van Asmond, besloten we nog even een bezoek te brengen aan de Kafjorden, links van Oldendalen. Deze fjorden staan bekend om hun enorme koolvis populaties. We vingen in een paar uur dan ook zeer veel koolvis, ware het niet dat ze zeer klein van stuk waren. Het gemiddelde gewicht lag zo rond de anderhalve kilo. Wel topsport aan de spinlat dus!

“Wie heeft het mooiste gebit…”

Mede omdat het de laatste dag was, werd besloten om zaterdag morgen vroeg te vertrekken naar Koppangen. Bestemming een langgerekt rif precies achter het eiland Aroy. Volgens insiders een van de beste stekken voor alweer zware gul en heilbot. Na een kleine 20 minuten varen, verscheen het rif op de dieptemeter. Diepte ter plaatse 40 meter volgens de zeekaart oplopend naar een kleine 60 meter. Eric besloot met een uptide hengel te starten terwijl ik mijn spinhengel weer voorzag van het inmiddels legendarische rood-gele pilkertje. Het duurde even voordat we de eerste vissen konden verleiden maar toen was het ook direct goed raak. Na een keiharde aanbeet werd mijn hengel in een angstige curve getrokken waarna de top van mijn spinlat gedeeltelijk onder water verdween. De slip van mijn molen maakte overuren, en ik betwijfelde dan ook of ik deze grote vis ooit zou zien. Er was werkelijk geen houden aan, en ook nu werd weer besloten om de achtervolging in te zetten, om zo dicht mogelijk boven de vis te kunnen blijven. Hoe lang het precies duurde weet ik niet, maar na een zeer lange tijd kreeg ik eindelijk wat grip op deze dikke vis. Gezien de droge dreunen op mijn top ging ik voor een grote kabeljauw. Na een dril van (volgens mijn maat) van ruim 25 minuten verscheen er een werkelijk uniek volgevreten kabeljauw aan de oppervlakte. Na weging bleek het een vis van ruim 40 pond bij een lengte van “slechts”105 cm. Een prachtig besluit van een onvergetelijke vakantie!

“Een prachtige afsluiting….”

We voeren terug naar de stek waar we waren begonnen en nu was het Eric die in de takels kon. Ook nu nam de vis een enorme run en bracht ik de boot zo dicht mogelijk boven de vis. “Een kanjer”; grijnsde mijn vismaat. Zo werden ook zijn reel en uptide hengel, op de slotdag toch nog effe lekker getest. Na ruim 15 minuten verscheen er een bak van een kabeljauw naast de boot. Een vis van 115 cm. en een gewicht van ruim 45 pond!! “Zo, die binne benne benne binne, nietwaar; lachte Eric. Rond een uur of twee besloten we terug te gaan voor de lunch om laat in de middag nog een keer naar deze topstek terug te keren.

Na een uitgebreide lunch vertrokken we met een brandend zonnetje in de rug richting Aroy. We gokten ook nu weer op heilbot en eventueel een grove zeewolf. Amond had ons nog wat info gegeven waardoor we een makkelijke kruispeiling konden maken om een grote uitgestrekte zandplaat tussen de vele rotsen in te kunnen vinden. Dit lukte makkelijk en zo konden de pilkers weer voor het eerst richting bodem. Mede omdat de kans op heilbot hier groot was, besloot ik om mijn uptider van 3 meter te gebruiken. Een Noorse pilker van 250 gram voldeed prima. Het eerste uur verliep zeer rustig een enkele gul meldde zich maar verder leek het een dooie boel daar beneden.

“Ongelofelijke bakken van vissen…”

We besloten terug te varen naar de stek waar we eerder deze dag hadden gevist. Een goed plan zo bleek al snel want nog voordat ik mijn spulletjes visklaar had, stond Eric al met een kromme hengel. “Weer een dikke gul”;vroeg ik hem. Neen, ik ga dit keer voor een dikke zeewolf, omdat het soms zo’n dood gewicht is. En ja hoor, na een leuke dril verscheen er een mooie zeewolf naast de boot. Een dikke 14 ponder van ruim 70 cm. Even later was het alweer Eric die een mooie vis haakte. Deze ging goed van quitte en bleef gewoon doorzwemmen. Heilbot of….? Ik weet het niet, maar het is wel een mooie vis. Ook nu duurde de dril niet echt lang maar de vis bleek wel een kanjer van een zeewolf van ruim 20 pond en een lengte van 103 cm! Tijdens het scheiden van de markt haakte ik ook nog een mooie vis die nauwelijks te stoppen was. Het was een zwaar, zwemmend gewicht dat nauwelijks naar boven te “pompen”was. Het was gegarandeerd geen kabeljauw en als het een zeewolf zou zijn, dan was het een nieuw wereldrecord. Er bleef dus maar een ding over, een heilbot. Eindelijk verscheen er na een spectaculaire dril een prachtige heilbot binnen het bereik van de boot. Hoe bedoel je geluk?

De vis had een lengte van 103 cm. en woog ruim 24 hele ponden! Een droom werd werkelijkheid ik had mijn eerste 20+ ponder hier in dit mooie Noorwegen. Nadat er de nodige platen van waren geschoten brachten we de vis binnen. Een glimlachende Asmond kwam ons in de haven al tegemoed. “Store Kveite”; lachtte hij. Kortom twee ware toplocaties! Meer info over deze bestemmingen kunt u krijgen bij P&S Visreizen www.psvisreizen.nl of 023-5333768. Ook op www.dintur.no is meer informatie te vinden. Wil je eventueel nadere informatie over materiaal of stekken dan kun je me altijd even mailen via info@totalfishing.nl