**KLAAR**            Frans en Ineke Kuijper waren de eerste gasten             bij Fish H

Frans en Ineke Kuijper waren de eerste gasten bij Fish Herman in Killaloe

Hieronder hun verslag

Verslag visvakantie Loch Derg van 23 mei t/m 30 mei 2004
In september 2003 hadden wij al geboekt bij Fish Herman op de beurs in Maarssen. Herman heeft namelijk zijn bedrijf in Nederland verkocht en begint in Killaloe een gasthouse voor sportvissers. Wij waren de eerste sportvissers die bij Herman boekten om in mei 2004 het beroemde meer Loch Derg te verkennen en daar de roofvis te belagen.

Herman vist hier al dertien jaar, dus hij kent het water als geen ander, zijn grootste snoek gevangen in Loch Derg is 123 centimeter. Maar goed voor ons is het nieuw. Zelf ben ik voor het zevende jaar in Ierland, maar altijd op zee gevist. Daar mijn vrouw ook gek is van het roofvissen nu dan maar een keer op zoetwater, achter de roofvis aan. Op 23 mei om 05.00 uur vertrokken wij uit Den Haag naar Charleroi vliegveld Brussel South. Het vliegtuig zou vertrekken om 10.20 uur dus alle tijd om daar te komen. De vlucht duurde maar ander half uur en we landen veilig op vliegveld Shannon.

Herman stond ons al op te wachten in de aankomsthal, na een rit van circa 45 minuten reden we eerst de hoogste berg op van Killaloe en keken zo over Loch Derg 43 km lang en op zijn breedste plek 11 km, het was een prachtig mooi gezicht.

Via de email hadden wij al gehoord dat het gasthouse van Herman nog niet klaar was. Herman had voor ons een ander huis gehuurd, en dat was voortreffelijk, alles erop en eraan. Zondag verder de omgeving verkent, en daarna wezen eten in een gezellig restaurant. Om 22.00 uur vielen onze luikjes dicht…

Visdag 1 en 2 (Maandag en dinsdag)
Op onze 1e visdag stonden wij op met mooi weer. Arendtje de vriendin van Herman was al bezig met het Ierse ontbijt spek, worstjes, gebakken bloedworst, gebakken ei en toast. Arendtje zal de hele week voor ons koken en dat kan ze heel goed, vele variaties. Herman ging de boot in orde maken.

Na het ontbijt spullen gepakt en om 09.15 lag de boot in het water een aluminium- graft met een 50 pk Honda. Buitenboordmotor Je kon het zo gek niet noemen of het was aanwezig in deze boot. De 1e dag hebben wij niet veel gevangen, Herman had de eerste aanbeet maar verspeelde deze bij de boot. Mijn vrouw Ineke ving haar eerste snoek van 82 centimeter, maar helaas geen foto want zij durft ze niet beet te pakken.Herman ving na een paar volgers een snoek van circa 70 centimeter. Ik zou deze dag niets vangen.

De 2e visdag zonder visgids Herman het water op. Herman heeft 4 nieuwe aluminiumboten gekocht en een ervan was al in Killaloe en wij kregen deze boot mee. Deze boot is iets kleiner, maar ruim genoeg voor ons tweeën, deze boot is voorzien van een 10 pk Honda en zelfs een fishfinder. Maar wat we ook probeerden de snoek liet zich deze dag niet verschalken. We kwamen deze prachtige dag toch voldaan van het water af, op naar het diner, wat weer voortreffelijk was.

Visdag 3 en 4 (Woensdag en donderdag)
De 3e dag stonden wij om 07.00 uur op met de zon al aan de horizon. We besloten om deze dag niet te gaan vissen omdat het weer toch te mooi was. Wij zouden deze dag naar het plaatsje Limerick gaan, Herman zou ons brengen. Het was een hele mooie en boeiende dag daar in Limerick van alles gezien tot oude kastelen aan toe. Om circa 15,40 kwam Herman ons weer ophalen en reden we terug naar Killaloe. Onderweg zijn we natuurlijk even gestopt om bij te tanken in de pup. S’-avonds wachten ons weer een voortreffelijk diner, wat een kokkin, die Arendtje.

Dag 4 donderdag om 07.45 uur opgestaan gelukkig wat wind, wat beter is voor de snoek. Na het Ierse ontbijt spullen klaar gemaakt en vol verwachting het grote meer weer op. Na circa 1 uur ving ik 2 snoeken achter elkaar, een van 82 en een van 80centimeter. Deze dag nam de wind sterk toe tot zeker 5 tot 6 Beaufort. Om 15.00 na niets meer gevangen te hebben gingen wij naar huis. Deze avond kregen wij voor het eerst regen, om 22.00 uur gingen bij ons de kaarsjes uit en vielen als een blok in slaap.

Visdag 5 en 6 (Vrijdag en zaterdag)
S’-ochtends om 03.00uur wakker geworden van de storm, ik dacht dat wordt niet vissen. Maar na het ontbijt om 09.00 uur besloten wij om toch het meer op te gaan. Op het water viel de wind wel mee. Om 12.50 wist Herman 3 snoeken in circa 15 minuten te vangen, deze snoeken waren allemaal rond de 70 centimeter, van deze snoeken zijn geen foto’s gemaakt. Voor de rest van de dag enkel wat volgers gehad. s’-Avonds werden wij uitgenodigd bij Herman en Arendtje om bij hun te dineren, het was weer een voortreffelijk diner en erg gezellig met veel lachen. Na nog een biertje gedronken te hebben, gingen onze oogjes weer snel dicht. Visdag 6 zaterdag. De laatste visdag zonder onze visgids Fisherman het meer weer op. Het was heel mooi weer met de zon aan de hemel, maar je weet het nooit in Ierland. Opeens werd het donker en de wind wakkerde aan tot zeker windkracht 6 met een hevige stortbui. We besloten om terug te gaan want mijn vrouw vond het toch wel spookachtig, zij is tenslotte voor het eerst op zo’n groot meer. Bijna thuis bij de aanleg pier was de bui over en scheen het zonnetje weer, we besloten om toch maar weer het meer op te gaan. Maar helaas na alles geprobeerd te hebben vingen wij deze dag geen snoek. Voor het diner werden wij deze avond weer uitgenodigd door Arendtje bij hun thuis. Het was weer voortreffelijk wat wij te eten kregen, wat een kokkin. Herman bracht ons weer terug naar het gasthouse, waarna wij een afzakkertje haalden in de pup.

“De Ierse snoeken blijven onwijs sterk. Ook de wat minder grote exemplaren weten van wanten”

Dag 7 (Zondag)
De dag om jammer genoeg weer naar te huis gaan. Na dat wij afscheid genomen hadden van Arendtje bracht Herman ons naar het vliegveld. Na hem bedankt te hebben namen wij afscheid van hem en gingen wij naar de incheckbalie, om 10.20 uur zou ons vliegtuig vertrekken. Na ander halfuur landen wij weer op vliegveld Brussel South, en reden wij terug in twee en half uur naar Den Haag. Al met al is dit een fantastische week geweest, al hebben wij niet zo veel gevangen. Voor de snoek hadden wij eigenlijk te mooi weer. Fish-Herman en Arendtje hebben er in ieder geval alles aan gedaan om het ons naar de zin te maken en dat is ze gelukt, voor hun was dit ook nieuw. Ik weet zeker als wij terug gaan en dat doen wij, dat wij allebei een meter snoek gaan vangen. Voor alle informatie kan je terecht op de site www.fisherman.nl.