**KLAAR**          Diagonalen op           wijting

Diagonalen op wijting

door Rob Kraaijeveld

“Wat gaan jullie doen met die spaghetti stokjes ?” luidde de vraag van de man bij de trailerhelling op de Grevelingen , die net uit zijn grote Mercedes stapte en waarachter een dikke boot met een honderd pk Yamaha hing. “Vissen dat zie je toch wel” was ons commentaar. “Ik moet nog zien dat jullie daar wat mee gaan vangen” antwoordde de man. We haalden onze schouders op en gingen rustig verder met onze voorbereiding.

“De Grevelingen is een beste plas water”

Vroeger viste ik ook wel eens op de Grevelingen met mijn vader op grote platvissen . Tegenwoordig is het voornamelijk snoek en snoekbaars wat de klok slaat. Maar nu in de winter is het niet altijd eenvoudig om een snoek te vangen op het grote water. Op het Haringvliet, waar ik bijna tegenaan woon, is er nog redelijk goed snoekbaars te vangen, alhoewel het de laatste weken ook maar heel magertjes is. Maar een mens wil toch ook wel eens iets anders, dus besloten we eens een keer te gaan experimenteren op de Grevelingen . De Grevelingen is een afgesloten zeearm waar best nog veel vis zit, zoals schol, bot en in de zomer worden er ook dikke palingen gevangen. Verder zo nu en dan mooie tarbotten en in de winter wijting. Het was onze bedoeling op die laatste soort te gaan vissen.

Nou zijn wij helemaal geen zeevissers, dus veel verstand van onderlijnmontages e.d. hadden we niet. We besloten zo licht mogelijk te gaan vissen en wat te experimenteren in plaats van de gebruikelijke bonken lood en dito hengels. Na vier ons zagers, vijftig pieren én goede raad van Kees Westdorp van hengelsport Avicentra, gingen we op pad. Kees vertelde ons dat we vlak boven de bodem moesten vissen en die raad namen we natuurlijk graag aan want hij is tenslotte een van de beste (zoute) wedstrijdvissers die Nederland rijk is.

Eenmaal op het water aangekomen zagen we al snel waar we moesten zijn. Er lagen een stuk of tien boten betrekkelijk dicht op elkaar voor anker. Wij hadden geen anker bij ons want we wilden het met de elektromotor proberen . Later zou blijken dat je met behulp van de elektromotor (veel) meer vis vangt dan wanneer je voor anker ligt. Langzaam vaarden we richting andere boten en het werd snel dieper waarbij gelijkertijd het scherm van de Lowrance X15 vol met vis liep. En dat bleek exact te kloppen! Er lag volgens onze fish finder zeker drie meter vis op de bodem, niet normaal. Zou dat allemaal wijting zijn? We zouden het snel uitvinden.

“In de ochtendmist lagen er heel wat boten bij elkaar voor anker”

De hengels waren al opgetuigd en we visten ieder met twee hengels. In de hand een ultralichte titan spinhengel van twee meter veertig en in de hengelsteun een hele zachte carbon hengel van dezelfde lengte. Ik zelf wilde het proberen met een lange wapperlijn van een meter lengte, één beaast met een zager en de ander met een pier. Bram besloot met korte zijlijntjes te vissen die een meter boven het lood gemonteerd zaten. Als lood gebruikten we vijfentwintig grams wartelloodjes. Zou dit niet lukken dan hadden we ook nog twee hengels bij ons die wat zwaarder waren.

“Leuke visserij aan licht materiaal”

Als eerste ging het aas aan de steunhengels overboord en zodra het lood de bodem raakte draaiden we de lijn twee slagen omhoog. Bram was nog bezig een zager op haak van zijn handhengel te schuiven toen hij al zijn eerste aanbeet op de steunhengel kreeg. Eerst een paar felle tikken op de top en direct daarna werd de top van zijn hengel helemaal onder water getrokken. Snel had hij zijn hengel te pakken en gaf hem een hengst. Zo dát is gaaf op zo’n licht snoekbaars hengeltje. Hij glunderde van plezier en even later komt de eerste mooie wijting van zo’n vijfendertig cm binnen. Normaal zetten we onze vis terug maar nu besluiten we wat vis mee te nemen om thuis te fileren en er ‘echte” lekkerbekjes van te maken. Bram zijn aas is nog geen twee minuten beneden op de bodem of hij heeft alweer beet! Het gaat achter elkaar door en ik monteer dezelfde korte lijntjes een metertje boven het lood. Als haak gebruiken we een langstelige maatje 6. In zijn geheel wordt er een pier op geregen. Het hele spul ligt amper op de bodem of ik heb ook al een aanbeet . Snel sla ik aan en na een paar felle spurts verschijnt er een mooie wijting aan de oppervlakte. Het zijn redelijke vissen die we vangen, de gemiddelde maat ligt zo tussen 35 en de 40 cm.

”Een lekker maaltje zeevis” De boten die om ons heen voor anker liggen vangen weinig vis… Ook op de grote sportvissers boten wordt niet echt goed gevangen. Al deze mannen liggen voor anker en wij zijn de enige die met de elektromotor de boot langzaam achterwaarts trekken. Ons aas is altijd in beweging, waardoor het op een attractieve mannier door het water beweegt . Des te meer aas je op je haak schuift des te meer aanbeten je krijgt. Schuif gerust maar een hele pier op je haak je zult zien dat het veel uitmaakt. We vangen nu allebei goed vis en de ene wijting na de andere komt binnen boord. Om een uur of drie besluiten we te stoppen en de balans word opgemaakt , We hebben samen in krap vijf uur vissen negentig wijtingen gevangen! Een aantal daarvan nemen we mee voor consumptie en de rest gaat weer terug het water in.

“Er is een goede helling vlak bij de spuisluis van de Grevelingen”

Voor de goede stekken moet je naar de Brouwersdam vlakbij de inlaatsluis en daar is ook een goede helling. Neem voldoende aas mee want als het een beetje loopt gaat het hard. Deze dag was er weinig verschil tussen pieren en zagers. We vingen aan allebei even goed. Al met al een ontzettend mooie dag, waarvan we dankzij een niet gebruikelijke diagonale vistechniek met licht materiaal, veel lol hebben gehad. Echt een aanrader waaraan je veel plezier kunt beleven. Total Fishing is niet voor niets je beste vismaat…