**KLAAR**            Bericht uit Zweden (3)                        Goedemorgen spor

Bericht uit Zweden (3)

Goedemorgen sportvrienden, hier volgen onze ervaringen van het afgelopen weekend…

Vrijdag

Bij allen is er nog volop spanning aanwezig om de Zweedse snoeken een loer te draaien, want al vertrekken we vandaag pas om 7.00 uur met de visgids, om 5.30 uur is iedereen al uit de veren.

Het weer is rustig, bewolkt maar droog en geeft goede moed om maar snel onderweg te gaan naar een gedeelte van de bekende Scherentuinen.Het vele natuurschoon blijft ons allen nog steeds verbazen; zo zien we onderweg een vos, vele reeën en roofvogels. Wat dat betreft kan het voor ons al niet meer stuk, maar toch verlangen we naar het hoofddoel van deze reis “vissen” dus gas op de plan

Vrijdag was het weer nog erg goed…

Om 9.15 uur (wel wat laat) arriveren we bij de trailerhelling en helpen elkaar de boten te water te laten, zodat we vol gas ruim 20 kilometer kunnen doorstomen, naar mogelijke topstekken.Na een kleine 30 minuten arriveren we op een aantal aantrekkelijke stekken en spreken af, dat de gids Per Lundgren de eerste uren met Aad en John meegaat.

Albert en Ton vissen een mooi uitziend eiland met mooie rietkragen af en Liekele en Krijn gaan een prachtige baai met veel riet te lijf. Na vele worpen in de baai met jerkbaits knoopt Krijn er een zilverkleurige ondiep duikende Storm plug aan en haakt na de vijfde worp een mooie maatse snoek en niet veel later de tweede.

Vele baaien vissen we vandaag af en met regelmaat levert dit vis op, echter over het algemeen kleine vis, want de grotere willen alleen maar volgen. Onder het motto “morgen is er weer een dag” gaan we om 18.00 uur van het water af en hebben we wederom volop genoten van weer een prachtige visdag.

Zaterdag
Hadden we besloten om in een grote baai in de buurt van Vastervik te gaan bevissen, voor enkele van onze groep een bekend water. Deze baai ligt op ongeveer drie kwartier rijden vanaf het huisje en om 6.00 uur waren we onderweg.

Binnen enkele minuten waren de boten getrailerd en voeren we vol goede moed op naar de stekken die we nog wisten van onze bezoeken de afgelopen jaren. Binnen twee uur werden er door iedereen mooie vissen gevangen, tegen het riet en op soms nog geen meter water, diverse vissen van boven de 90 cm en door Liekele een mooie vis van iets over de meter. Veel volgers en aanbeten en dikke kolken vlak achter de plug, kortom een ochtend waar je voor naar Zweden rijdt.

Een mooie vis voor Liekele!

Rond negen uur begon het een beetje te regenen en dit was de start van de hevigste onweersbui die we ooit hebben meegemaakt en waarschijnlijk de snoeken ook want die hadden van schrik geen honger meer. Het was de rest van de dag zoeken en af en toe een visje vangen maar de hectiek van de morgen was afgelopen.

Om ca. 16.00 uur kregen we een telefoontje van Ton dat hij zijn persoonlijk record had verbroken, een vis van 118cm had zijn zelfgemaakte jerkbait gepakt (hij vist hiermee op een hele aparte manier die ik jullie binnenkort zal beschrijven) en na een schitterende dril de vis veilig geland. Zoals jullie kunnen zien een prachtige vis.

En een prachtige 1.18 cm voor Ton…

Zondag
De goede resultaten en de grote vis van Ton waren voor Ton, Albert, Krijn en Liekele de reden om het er zondag nog een keer te proberen.
Het weer viel erg mee en er was goed te vissen er werden wederom een respectabel aantal snoeken gevangen met als grootste 93 voor Albert, maar de grote dikke dames lieten zich wel zien maar niet vangen.

John en Aad hadden besloten om twee verschillende meren te gaan proberen. De keuze was gevallen op meren welke wat minder diep waren zodat de watertemperatuur iets hoger zou zijn en de kans op snoek in de ondiepe oeverzone groter. Bij de eerst worpen met spinnerbaits en jerkbaits werden al vissen gehaakt, de vissen die werden gevangen waren niet groot maar de aanbeten op onze jerkbaits en spinnerbaits in het glasheldere water gaven waren weer een onvergetelijke belevenis.

En dan nu ons favoriete kunstaas voor de eerste helft van de vakantie:

Krijn
(zilver)
(Zwart/zilver)
(blauw/wit)

Wat we vandaag precies gaan doen moeten we het zo nog over hebben met de groep. Het belangrijkste is dat er mooi weer wordt voorspeld, want we hebben genoeg van kou en regen.

De groeten uit Zweden en tot morgen

Noot van de redactie: Wilt u de groep in Zweden iets vragen of nadere informatie willen, mail dan naar info@totalfishing.nl