Ierland (3, slot): Loch Mervyn en zijn Gillaroo-forellen

Door Rob Kraaijeveld en Bram Bokkers

Loch Melvin vind ik persoonlijk één van de mooiste meren in het noordwesten van Ierland en ligt op de grens van Noord-Ierland. Het meer is twaalf kilometer lang en drie kilometer breed, wat voor Ierse begrippen niet echt groot is.

Op naar Lough Melvin.

Loch Melvin stroomt in de rivier de Drowes, wat de beste zalmrivier van Noordwest-Ierland is. De zalmen trekken hier in januari al de rivier op waar veel op gevist wordt. Loch Melvin is een echt forellenmeer en is een van de weinige grotere meren in deze streek waar geen snoek in voor komt.

In Loch Melvin leven vijf soorten forel: de Gillaroo, de Sonaghan, de bruine- en de Ferox-forel. Ook komt de Char hier in kleine aantallen voor. De Gillaroo-forel waar Loch Melvin bekend door is geworden, staat op ons lijstje.

Michel brengt ons na een natte en stormachtige ochtend in de middag naar de trailerhelling van Loch Melvin. Phillip Roony, een goede vriend van Michel zal ons hier oppikken. Onderweg naar het meer krijgt hij een telefoontje dat er wat tussen is gekomen, maar dat Phillip een goede vriend stuurt die het meer goed kent.

De rit is prachtig. Vanuit de heuvels zien we het meer met al zijn baaien en inhammen al liggen tussen de bloeiende gele brem. Bij de helling aangekomen zien we dat onze gids er al is. We maken kennis met John, een rustige man met weinig woorden. Het is een echte Ier en haast niet te verstaan.

Gele brem is rijkelijk aanwezig.

Typisch Ierland.

We laten hem onze vliegen zien maar die vallen in het niets bij de zes grote, oude houten dozen die hij ons toont. De dozen zitten vol met natte vliegen. Dat hij hier trots op is kan je goed zien. Hij noemt wat namen op en wijst vliegen aan die nu goed zijn.

John toont trots zijn vliegen.

De boot wordt te water gelaten. Snel tuigen we onze hengels op. Bram één voor een zeven-lijn en negen voet, ik gebruik een tien-voets hengel voorzien van een drijvende lijn met een lange intermidiate leader waaraan drie vliegen zitten. Echte grove, natte, Ierse vliegen. We starten met vissen bij de ingang van een baai.

Een waar visparadijs.

Het valt me gelijk op dat we over heel ondiep water driften. Tien minuten later krijgt Bram al een aanbeet maar de vis blijft niet hangen. Even later is het raak en vangt Bram zijn eerste  Gillaroo-forel van ongeveer één pond. Bram is in zijn nopjes met de vis, zeker omdat Gillaroo-forellen niet vaak gevangen worden, zo dachten we.

Dit is waar we voor gekomen zijn: de Gillaroo-forel…

…Schilderachtig mooi.

We maken snel een aantal foto's voordat we de vis terugzetten. We vangen deze avond ook nog een Sonaghan-forel maar verder gebeurt er niet veel meer. Om een uur of negen nemen we afscheid van John. Later die avond komen we erachter dat de foto’s van de Gillaroo allemaal mislukt zijn en balen daar behoorlijk van.

De volgende ochtend staan we na een stevig ontbijt alweer om negen uur bij de trailerhelling. Phillip is er al, hij gaat ons vandaag de hele dag gidsen. Hij is er zeker van dat we vandaag meerdere vissen gaan vangen ondanks het slechte jaargetij! Phillip blijkt al gauw een goedlachse Ier te zijn die het water als geen ander kent.

Geen alumacraft kan hier tegen op driften.

Waar zouden ze zich bevinden?!

We vertellen hem over de mislukte foto's van de Gillaroo-forel waarop Phillip antwoordt dat we er met een beetje mazzel wel een paar kunnen vangen vandaag! We starten langs een langgerekt eiland met veel rotsblokken vlak onder het wateroppervlak. Echt zuinig is hij niet op zijn boot; meerdere malen raakt hij met het staartstuk een aantal keien maar het boeit hem weinig.

Een bruine forel uit Lough Melvin.

Het is weer echt Iers weer met veel regen en een stevige bries. Op zich hebben we hier niet zo veel last van behalve Phillip dan. Die heeft zo nu en dan een imitatie van een meivlieg in zijn nek of pet omdat Bram met een wat te korte hengel vist.

Ineens is daar dan die ruk en een kolk en vang ik mijn eerste Sonaghan-forel. Bram vangt ineens een baars die er volgens Philip genoeg zitten en zijn volgende vis is weer een Gillaroo-forel. Ik maak nu een aantal goede foto's. Bram is er erg blij mee.

Hiervoor moet je op Lough Melvin zijn.

Gillaroo-forel houdt van ondieptes met slakjes.

De ochtend gaat snel voorbij. Bram voelt zich niet helemaal lekker en besluit een paar uurtjes in de auto te gaan liggen. Ik en Phillip besluiten door te vissen. Nu we met zijn tweeën zijn kan Phillip mee vissen met Bram zijn hengel.

Wanneer we honderd meter voorbij de helling zijn haakt Phillip al een mooie Gillaroo. Na een korte dril komt de vis langszij en schep ik hem. Ik zie gelijk hoe mooi deze vis is. Hij heeft een felrode buik en is mooi getekend. Zo’n vis heb ik nog nooit gezien, het is een prachtvis.

Gezellige mensen die Ieren.

Ook Rob mag er één vangen.

Sonaghan-forel.

We besluiten even terug te varen naar de helling om hem aan Bram te laten zien en hij is dan ook dik onder de indruk. Snel gaan we het water weer op, want de dag gaat snel en Phillip weet nog een ondiepe baai met veel planten.

Hier maken we een paar driften, in rap tempo vissen we onze vliegen binnen. Ineens krijg ik een beuk op mijn hengel en hangt er een goede vis aan mijn lijn. Hij schiet van links naar rechts en dan valt plots mijn lijn slap, ik baal als een stekker. Ook Phillip mist een vis op deze drift en we besluiten de drift opnieuw in te zetten.

De dagen gaan te snel…

Uiteindelijk krijgen we veel aanbeten tijdens de rest van de middag en vangen er een aantal bij. Voordat ik er erg in heb is de dag voorbij en zit ons weekje Ierland erop. Wanneer we terugrijden naar ons guesthouse ben ik me ervan bewust dat dit meer toch wel uniek is. Hier zou ik nog wel eens terug willen komen in de goede tijd!

Rob Kraaijeveld en Bram Bokkers

Meer informatie:
Bootjes en gidsen zijn te boeken bij
http://www.rossinverfishery.com, contacts Bill McNeary, Tel: 071 9854930 of Jim Hoye, Tel: 0831197428 of www.drowessalmonfishery.com/ Tel: 071 9841055).

For more information on angling in Ireland, please visit: http://www.discoverireland.com/nl/ireland-things-to-see-and-do/activities/fishing/