Het Wout van Leeuwen Noorwegen Festival Dag 3

Persbericht Visreis.nl

Het was een mooie dag vandaag. De eerste paar uur waren nog bewolkt maar het klaarde snel op. De wind blies nog iets harder door dan voorspeld maar aan het einde van de dag was de wind er uit en was de zon doorgebroken.

Tussendoor hebben we ook nog een beetje gevist… We zijn vandaag wat later vertrokken aangezien het eb getij om 12.00 uur zijn hoogtepunt kende. Vanaf 10.00 uur wordt de visserij dus pas echt goed.

Op de gekozen plek stroomde het om 10.00 uur al redelijk door maar de wind werkte een beetje tegen. Al met al werden we de verkeerde kant op gedrukt. En deze eerste drift moet ik na vijf minuten helaas al afbreken.

Op het moment dat ik de mannen aangeef dat we langzaam trollend deze plek moeten afvissen en de boot ga draaien, klapt de hengel van Karl Heinz dubbel. De Storm shad wordt gegrepen en binnen de kortste keren neemt de heilbot meer lijn dan een mens lief is.

Maar Karl Heinz blijft rustig en laat de hengel en molen hun werk doen. Het hele gevecht duurt al met al een klein half uur en daar ligt ze dan! De schone dame meet een straffe 129 centimeter! Een zeer mooie vis die veel belooft voor de rest van de dag. Eén drift en één vis!

We trollen deze stek nog wat verder uit en na een half uur meld zich een schone dame van 93 centimeter bij Dick op de Crazy Daisy. Het neemt al met al 10 minuten in beslag om Dick met de jonge dame op de foto te verenigen.

Hierna ging de stroming er uit en hebben we een paar andere plekken afgevist en her en der wat kabeljauw gevangen.

Maar na een drie uurtjes jeukt het toch al weer en varen we naar het tegenovergelegen eiland en vissen we een baai uit met twee lange driften.

Dood aas op de bodem, dood aas aan de dobber, shads, werpend met shads. Niets hielp. Net buiten de baai zetten we onze heilbottocht voort en krijgt Karl Heinz weer een enorme dreun op zijn hengel met dood aas.

Na 10 minuten ligt de dame van 109 centimeter op het dek. Het is een schitterende vis en met deze laatste heilbot van de dag hebben we er vandaag toch maar drie mogen vangen. Zeer geslaagd mogen we wel zeggen.

Frits en companen hebben een mindere dag. Eigenlijk op alle plekken waar ze vissen vangen ze vis. Alleen zijn de grotere exemplaren niet te vinden. Ook zij vangen met grote regelmaat vis want daar schort het hier niet aan. Die is op de meeste plekken wel te vinden. Maar de grotere exemplaren zijn wat lastiger te halen vandaag.

Ronald en Jan hebben vandaag ook geen groot succes. Ronald heeft vandaag een bottom ship van mij meegekregen en ook hij heeft zich verwonderd over de vangkracht van dit kleine kunstaasje. Hij ving eigenlijk continu wel wat vis maar ook hier waren er geen grote exemplaren.

John, Willem, Sven en Mijnheer Watson hebben een goede dag. Ze vangen veel en constant vis. Er zitten mooie exemplaren tussen en ze vangen de hele dag door constant vis.

Willem haakte met zijn botttom ship nog een mooie heilbot. Deze was het er toch niet helemaal mee eens en nam een grote run. Deze kon netjes gepareerd worden door Willem en langzaam maar zeker kreeg hij de vis een klein beetje omhoog.

Maar uiteindelijk was de vis niet voldoende gehaakt en schoot hij los. Jammer natuurlijk maar ze hebben lekker gevist, lekker gevangen en een mooie visdag gehad!

De belangrijkste reden waarom er bij ons geen echt grote exemplaren (15 kilo+) gevangen werden vandaag was dat we naar het zuiden gevaren zijn. Hier zijn goede heilbotgronden maar de echt grote kabeljauw is hier wat ver te zoeken.

In het noorden zijn de drop offs naar 100 meter plus en hier bevinden zich de grote exemplaren die we willen. Daar gaan we morgen dus weer heen.

Belangrijk om te constateren is dat iedereen een mooie visdag heeft gehad en weer mooie avonturen heeft beleefd. Nu snel naar bed en morgen op naar dag 4!