Het Wout Van Leeuwen Noorwegen festival 2016 Dag 4

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Ook vandaag hadden we te maken met een vrij forse wind die ons allen dwong om niet de open zee op te gaan. Daarmee hadden we nog steeds dezelfde uitgebreide keuze als de dag ervoor.

Ronald en Jan kozen er voor om op de hoek van de uitgang van de Saltstraumen te gaan vissen en vingen binnen een uur twee heilbotten!

Dat was een goede start.

De rest van de dag hebben ze nog mooie gullen gevangen op verschillende stekken in de directe omgeving van ons viskamp.

Je hoeft hier dus niet al te ver om een paar mooie vissen te vangen. Ook andere vissers in ons kamp hebben direct rond de brug grote kabeljauwen en zeewolven gevangen.

Vandaag ben ik met John en Jan naar de zandbank gegaan die voor open zee ligt maar nog beschut genoeg is om te kunnen vissen. Rob ging met zijn boot met mee en we hebben de hele ochtend gericht gevist op heilbot.

Er waren prachtige plateaus van 25 tot 30 meter die we hebben afgevist. In totaal kregen we maar liefst vijf aanbeten maar we hebben er niet 1 weten te haken. Dat was jammer maar helaas.

Ab en consorten zijn rond de haven van Bodo bezig geweest waar wij ook aan het einde van de dag zijn uitgekomen. Daar hebben we een mooie hoeveelheid kabeljauw gevangen.

En dat verwacht je niet als je tegen de bebouwing van Bodo aan ligt. Maar hier konden we onze lol op en zoveel kabeljauw vangen als we maar wilden.

Nu waren dat geen monsters maar we hebben ons deze middag toch prima weten te vermaken met onze lichte hengels.

Op de terugweg kwamen we langs de Saltstraumen en zagen we een grote hoeveelheid meeuwen azen aan het oppervlak.

Ze kwamen daarbij af op het krill dat naar binnen stroomde. Daar kwamen de koolvissen weer op af. Er waren er zoveel dat ze met staart en rugvin boven water uitkwamen. Het was een mooi schouwspel.

John gooide vervolgens zijn pilker uit en leverde een wereldprestatie. Hij had twee meeuwen in de lijn waarvan de eerste zichzelf kon bevrijden, de tweede door ons werd geholpen en vervolgens had hij nog een mooie kabeljauw van 85 centimeter aan de pilker!

Dat heb ik nog nooit meegemaakt en was een mooi moment waar we hartelijk om gelachen hebben.Bertus heeft vandaag samen met Willem, Mick en Johnny heel gericht op heilbot gevist. Zes uur lang hebben ze het volgehouden. Helaas ook voor hen geen aanbeet van een heilbot maar wel een nieuwe grootste zeewolf.

Bertus ving een mooie exemplaar van 98 centimeter. Dus die staat nu boven aan de lijst van zeewolven.

Vandaag gaat de kampmanager ons op sleeptouw nemen naar open zee en gaan we weer proberen om een aantal mooie vissen te vangen. Het weer ziet er iets beter uit dus we gaan er voor.