Het Wout Van Leeuwen Noorwegen Festival 2016 Dag 1

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Dit is nu toch echt het eerste lustrum al van deze reis. In de eerste editie zijn we in zuid Noorwegen in Farsund geweest. Het jaar er op gingen we naar Oksfjord en de twee edities daarna werd het Havoysund. Nu voor de ze vijfde editie zijn we neergestreken in  Saltstraumen.

Met 23 man sterk gaan we naar deze mooie locatie even onder Bodo aan het begin van de Lofoten. De reis er heen verloopt prima.

Verzamelen om 08.45 uur op Schiphol op maandag 9 mei en vervolgens door naar Oslo vanwaar we ook met een kleine vertraging aankomen in Bodo.

Daar staat de bus al op ons te wachten en die brengt ons in nog geen half uur naar onze locatie in Saltstraumen. Direct aan het fjord gelegen hebben we een schitterend uitzicht op de brug, omgeving en de boten.

We starten direct met de woningverdeling waarbij we de 'zuiderlingen' en de 'Rotterdammers' een eigen woning voor zes personen hebben. Joop en Rob hebben een eigen woning. Ab en consorten hebben met zijn vieren een appartement op de tweede etage. En ikzelf zit met vier medevissers in de laatste zespersoonswoning.

De woningen zijn modern en netjes ingericht en hebben standaard bedlinnen en handdoeken, een ruim ingerichte keuken met koelkast en vriezer, koffiezetter, waterkoker, vaatwasser etc . En nu kan ik natuurlijk wel zeggen dat het mooi is maar John Smit van de Dutch Anglers is er ook geweest en heeft er een schitterend verhaal over geschreven.

De boten liggen hier recht voor de deur. We hebben de beschikking over de 19 voet Kvaerno boten of 20 voet Gemi boten. Beiden zijn van aluminium en zijn voorzien van een 60 of 80 PK 4 takt motor.

Er is een moderne GPS/ fishfinder en ze bieden voor vier man ruim plek om goed te kunnen vissen. Ook de weersvooruitzichten voor de eerste visdag zijn goed met drie tot vijf meter per seconde wind, droog en af en toe een zonnetjes.

Nadat we onze intrek hebben genomen in de woningen is het tijd om boodschappen te doen. De supermarkt ligt op 10 minuten lopen en is bijzonder ruim gesorteerd. Vervolgens snel eten maken en de hengels klaar maken waarna het merendeel snel instort en in slaap valt om 23.30 uur. We hebben afgesproken om om half 9 te vertrekken met alle boten samen.

We varen naar het uiteinde van de fjord en proberen ons geluk 'op de hoek' waar een mooi onderwatertalud omhoog komt naar 20 meter diepte. Er gebeurt niet veel en al snel probeert iedere boot zijn eigen geluk ergens anders. Met name de diepere delen die van 20 naar 100 meter afvallen zijn de gewenste stekken.

Maar de grote gul was daar niet te vinden. Bij tijd en wijle kwam er een kabeljauw omhoog en om half twee besluiten we om structureel een andere plek uit te zoeken op 10 kilometer varen. En niet zonder succes.

Verschillende kabeljauwen, koolvissen, lom en schelvis worden er zo gevangen op deze eerste dag. Opvallend is dat alle vissen tussen 20 en 40 meter diepte worden gevangen.

Aan het einde van de dag blijkt dat ze propvol met haring zitten en deze dus vol aan het belagen zijn. Soms wel drie haringen heeft een kabeljauw in zijn maag. En dat is dan ook de reden dat de kabeljauw niet op diepte te vinden is.

Daardoor kunnen we gewapend met onze bottom ships en zeebaarshengel heel veel plezier beleven aan exemplaren tot een meter lengte.

Ook zijn er ook al twee heilbotten gevangen. Jack had een kleintje maar Ab is de koning van de dag met 1,38 meter.

Johnny is koning bij de kabeljauw met  een vis van exact een meter.

De vangsten waren per boot wel verschillend want niet iedereen heeft even goed gevangen. Rob en ik  wisselen dagelijks van boot en groep en proberen zoveel mogelijk instructies en advies te geven.

Morgen weer een nieuwe dag en dan wordt het weer nog wat beter. Het wordt dus een verre trip en we zijn laat thuis!